hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Fôre med kun rundball - dårlig for hesten?

MERK: Du må være registrert for å kunne sende et svar.
For å registrere, klikk her . Registrering er gratis!

Skjermstørrelse:
Brukernavn:
Passord:
Format modus:
Format: FetKursivUnderstreketGjennomstrek VenstrejustérSentrertHøyrejustér Horisontal linje Sett inn linkSett inn e-postSett inn bilde Sett inn kodeSett inn sitatSett inn liste
   
Melding:

* HTML er AV
* Forumkode er PÅ
Smileys
smil [:)] stort smil [:D] cool [8D] rødme [:I]
tunge [:P] ond [):] blink [;)] klovn [:o)]
sort øye [B)] åtter [8] rynke [:(] sjenert [8)]
sjokkert [:0] sur [:(!] død [xx(] søvnig [|)]
kyss [:X] godkjent [^] mislike [V] spørsmål [?]

  Kryss av her for å inkludere signatur fra din profil.
    

E M N E      H I S T O R I K K
Bella_og_Beauty Postet - 18/11/2007 : 22:12:06
Jeg har en nordlandshest og en varmblods.. som begge blir fôret med rundball morgen og kveld (+ multitilskudd mm). Kan de få magesår e.l. av rundball? Skal fôre halvt om halvt med rundball og høy utover vinteren, men ettersom vi ikke har fått kjøpt høy enda så må vi nøye oss med rundball enn så lenge...
15   S E N E S T E      S V A R    (Siste først)
summer Postet - 20/12/2007 : 14:23:28
magesår av utegang /rundballe???
-RosaLind- Postet - 19/12/2007 : 17:12:03
Vi har vinterfôra sauer, og noen går på rundballe. Siden vi har så rolig å grei fjordamærr, har vi henne på utegang ilag med sauene :)
Hun har stått på utegang (hjemme) nå i snart 5 år! Det eneste som er minuset med det er at hun får den stoore vomma, men ingen ting ellers :S

- Fjordinger skal ikke være tynne ;)

Men selvfølgelig, det er jo noen hester som ikke tåler rundballe/på gå utegang, og kan dermed få magesår.
Ponnien+Theo Postet - 19/12/2007 : 14:24:09
Jeg må bare le...hvor mange her har landbruksutdannelse, på videregående+ høgskolenivå??? Surfor...noen som vet hva det er??? Det er betegnelsen på alt dette kaller "alt mulig"...og - nok en gang foret har fått navn ut i fra måten det blir ensilert på...silo fordi det lages i en silo faktisk, og rundball fordi det pakkes i en rundball. Det er mange måter å ensilere et for på.
Når man pakker inn et for som ikke er tørt i så så mange lag plast vil man få en ensileringsprosess i form av gjæring, ergo det trengs ikke kunstige ensileringsvesker, som finnes i mange mange typer for å konservere et for. Når man legger silo som det faktisk heter, kjører man ofte på et jorde med forhøster, tilkoblet ensileringsveske ( syre f.eks) og kjører så dette gresset inn og legger det i en silo! Gresset pakkes og da får man etter hvert silo! Så jeg må si jeg er høyst imponert over utviklinga i landbruket hvis det nå er sånn at rundball lages i silo og omvendt...

Speedy As A Bullet Postet - 16/12/2007 : 20:11:11
Jeg kjøper nå både tørrhøy og silo på rundballe, så kan ikke si at fordi ballen er rund er fôret slikt og slikt. Mange forskjellige måter å pakke forskjellig fôr på.
Mine får rundballe ute hele dagen, den er ikke fullgått av vann, men nesten like tørrt som høyet.
Tørrhøyet som er pakket på rundballe er like tørt som de som er presset i firkantballer uten plast rundt. Av de jeg kjøper vell og merke, er mange variasjoner ute å går der også.
mariakaogcindy Postet - 13/12/2007 : 11:02:40
Jeg fôrer med rundball om vintern, den er veldig tørr og fin, ALDRI finnet mugg i den, aldri jord, aldri døde dyr osv.

Jeg er veldig fornøyd med dette fôret om vinteren, for da kan det sløses litt siden det er ikke så dyrt som høy.

Hesten min fikk skikkelig diarè i fjor når hun gikk på rundball og da tok vi allergi test på henne og det viste seg at hun reagerte på et "gressprodukt" som var i den rundballen. Dette gress slaget var også på beitet i sommer så vi måtte bytte beite. Så i år har jeg prøvd med rundball igjen og i disse rundballene er det ikke dette gresset så da bare spiser hun og koser seg
Tigull the best 4 life Postet - 11/12/2007 : 14:24:46
jeg mener høy er det beste for hesten uansett jeg.
Er for mye muffens med rundball og elendig kvalitet er det også.
huff.

hesten min blir syk han, og det er jeg glad for for da kan han få høy i stede for og ikke sånn silo.
Belinda_Ask_Kvikken Postet - 10/12/2007 : 17:14:46
hEI I år laga pappa høyrunnball. Det vil si at det er høy men det er pakket inn i plastik. Hoppa mi e drektig så jeg lurer på va er det best å gi henne vanlig runnball eller runnballhøy????? Det er mindre støv i runnball høy er det ikke????
kari anne Postet - 26/11/2007 : 21:13:49
Ja, da er vi visst enig og jeg har lært noe nytt! ;)
Ponnien+Theo Postet - 23/11/2007 : 09:35:26
Skriver under på de 2 siste jeg også..
summer Postet - 23/11/2007 : 00:24:19
Kopi av melding:
Nei, det har med kvaliteten og gjøre. Da firkantballene blir surret et visst antall minimum ganger med plast for å sikre at det ikke kommer luft til, mens rundballene bare blir dekket og er derfor best egnet for oppbevaring av ensilage til ku


det kommer an på hva som er bestilt og hvordan de pakker. Lager man til ku, er det ofte lite plast, lager man til hest SKAL det være veldig mye plast. Og du kan få firkantballer med lite plast (been there ) og du kan få rundballer med mye plast ... og omvendt.
Linn_1902 Postet - 22/11/2007 : 23:26:13
Man kan da pakke inn rundballen så mye man vil også. Kommer ikke luft til der heller. Jeg har rundballer med høy faktisk. Dette fordi pappa er bonde og lager rundballer til kyrne sine, men har ikke sånn maskin man lager firkant høyballer med.
Dette er supert for fordi det ikke er like tørt som vanlig høy og støver ikke i det hele tatt.
Ordet rundball er vel bare en betegnelse på hvordan det er pakket, hva som er inni kan være så mangt
kari anne Postet - 22/11/2007 : 20:30:24
Kopi av melding:
hhehhe

Jeg har høysilage i rundball..... Det er bare 2 forskjellige måter å pakke det på, alt etter hva man synes er praktisk...



Opprinnelig postet av Liten_Lista

Nei, det har med kvaliteten og gjøre. Da firkantballene blir surret et visst antall minimum ganger med plast for å sikre at det ikke kommer luft til, mens rundballene bare blir dekket og er derfor best egnet for oppbevaring av ensilage til ku.
Ponnien+Theo Postet - 22/11/2007 : 20:08:24
www.grovfornett. no der står vel det meste hva den debatten angår. Men jeg kan si, ensilering bygger på prinsippet om luftfri lagring ved lav ph. Lav ph oppnås delvis ved fermentering ( gjæring) og delvis ved tisetning. Altså fermentering: gjæringsprossessen som f.eks x antall kilo gress har, vått eller tørt- har etter den har blitt pakket i plast. Tilsetning er ensileringsveske, finnes forskjellige typer og ikke alt for tilsettes dette. (surfor, silo, ensilasje...kjært barn har mange navn)
Egen side om foring av hest, høy,annet grovfor, boutolisme, energibehov mm er det også på den der siden.
Liten_Lista Postet - 22/11/2007 : 19:52:16
hhehhe

Jeg har høysilage i rundball..... Det er bare 2 forskjellige måter å pakke det på, alt etter hva man synes er praktisk...

kari anne Postet - 22/11/2007 : 14:44:45
Kopi av melding:
ENSILAGE er til kuer, det er tilsatt syre (maursyre??)og lukter veldig, er veldig sterkt for hestemager, er til kuer (men lages i rundball fordet...)

HØYSILAGE er til hester, er gress som er slått, tørket på jordet og pakket i rundball.. Så det er jo gress/høy i rundball rett og slett..
Kan være like vått som ENSILAGE, men da må man jo fore i større mengder for at hesten skal få i seg like mye tørrstoff (dvs. høy og ikke vann...)

Opprinnelig postet av Liten_Lista


Feil... Så vidt jeg har forstått skiller man i hovedsak mellom to typer surfor:

Ensilage til hest er tørket gress (>75% tørrstoff) som pakkes i firkantballer (med veldig mange lag plast for å unngå luft/fuktighet i ballen). Ensilage til ku kan ha mindre enn 75 % tørrstoff og pakkes i rundball.

Silohøy er tilsatt syre og pakkes ofte i rundballe.

Utover det er vel høysilage og høyensilage bare andre navn på samme greier?

 Image Forum 2001 This page was generated in 0,16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.