hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bilder i dressur.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Bilder i dressur.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 68

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  20:44:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lurer på hva det vil si at hesten går bak bittet jeg

Opprinnelig postet av MajaPeWs

Kanskje det vil si at hesten bøyer nakken veldig slik at haken kommer nærmere brystet/halsen? Kom ikke på noen annen måte å si det på i farten..

Forøvrig har jeg noen dressurbilder, men Miss går jo med en gresstust i kjeften på alle sammen, og det tar seg ikke ut på bilder Neida, skal legge ut ett en eller annen dag jeg.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  21:33:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Når en hest går bak bittet, eller bak loddplan, vil det si at nesa er for langt inntil bogen enn hva den skal være. Korrekt konkurranseform er at en hest går til loddplan, eller litt forran. Loddplan er linjen hestens neserygg viser. Når hestens neserygg er loddrett, går hesten til loddplan. Når nesa peker litt forran, går den forran loddplan, og når nesa tipper tilbake, går den bak loddplan, altså bak bittet.

I konkurransesammenhang vil man vanligvis straffes ganske hardt dersom en hest går (tydelig) bak loddplan. Det som skjer, er at hesten ofte undrar deg bittet. Det kan føles veldig fint å ri på en hest som går slik, da den ofte er myk og lett i munnen. Men den tar ofte ikke støtte, og har manglende engasjement bakfra. En hest bak loddplan går lett på forparten, og blir lett (og som regel) ubalansert.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 18/03/2006 21:35:04 Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  21:51:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk Mari og spoff! Skønte det nå

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  22:03:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Takk Mari og spoff! Skønte det nå

Opprinnelig postet av MajaPeWs

Høhø, du kan bare stryke min forklaring, spoff sin var derimot knallbra! Neste gang jeg får spørsmål om det kan jeg altså nå etter å ha lest spoff's svar, svare litt mer proft på det

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  01:36:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når en hest går bak bittet, eller bak loddplan, vil det si at nesa er for langt inntil bogen enn hva den skal være. Korrekt konkurranseform er at en hest går til loddplan, eller litt forran. Loddplan er linjen hestens neserygg viser. Når hestens neserygg er loddrett, går hesten til loddplan. Når nesa peker litt forran, går den forran loddplan, og når nesa tipper tilbake, går den bak loddplan, altså bak bittet.

I konkurransesammenhang vil man vanligvis straffes ganske hardt dersom en hest går (tydelig) bak loddplan. Det som skjer, er at hesten ofte undrar deg bittet. Det kan føles veldig fint å ri på en hest som går slik, da den ofte er myk og lett i munnen. Men den tar ofte ikke støtte, og har manglende engasjement bakfra. En hest bak loddplan går lett på forparten, og blir lett (og som regel) ubalansert.

Opprinnelig postet av spoff

Benytter sjansen til å spørre når det først er oppe: hvor streng vil en dommer være i et lett c program ifht. om hesten går litt bak loddplan?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  07:32:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
<klipp>

Benytter sjansen til å spørre når det først er oppe: hvor streng vil en dommer være i et lett c program ifht. om hesten går litt bak loddplan?

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Antagelig ikke så streng, men det er ofte en større feil at hesten går bak loddplan, enn forran (dvs vanskeligere å rette opp utdanningsmessig av hesten). Jeg ville trukket på det, men ikke gitt øvelsen underkjent karakter. Vi fikk streng beskjed på dommerkurs om at dette skal slås ned på, men hvor mye man slår ned på det varierer. Jeg har vært dommerskriver for annerkjente norske dommere som fra og med LB har gitt øvelser underkjent dersom hesten tydelig går bak loddplan (altså karakteren 4). Andre er litt "snillere" og gir kanskje 5, eller 6 i en LB, og straffer mer i høyere klasser. Er egentlig enig i at dette skal slås ned på tidlig, nettopp fordi det er en vanskelig feil å rette, og at det tydelig viser en hest på feil vei.

Men så finnes det også gode og dårlige former for "bak loddplan". For å trekke skal hesten gå tydelig bak, på forparten og ute av balanse. I enhver dressurkonkurranse skal du også belønne en hest som er under en positiv utvikling på utdanningsskalaen. For unghester er det ofte vanlig å trene dem i en veldig lang og dyp form i starten, og her kan hesten gå bak loddplan, og samtidig være i balanse i forhold til sin form. I en LC ville jeg belønnet en som har kommet lengre i sin utvikling, og som rei i en noe høyere form mer, men ville neppe ansett dette som en unghest på gal vei heller dersom den ble ridd i en god unghestform, så den hadde ikke fått trekk på det. Man kan heller si at den ikke hadde fått så mye pluss for det, for en hest i en høyere og mer stabil form skal belønnes mer. Dvs, en lang og dyp hest i en LC-klasse vil antagelig få mer enn en hest som overhode ikke eier noen form igjen. Men.. LC er en vanskelig klasse å dømme. Nettopp fordi det er så mangt, og kvaliteten er så forskjellig.

Fra LB kreves det mere av formen, og der er også en lang og dyp "ungehstform" feil. Men at en hest går i høy form, og bak loddplan er ikke det samme som en "unghestform".

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 19/03/2006 07:36:13 Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  08:16:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Jeg tror jeg har 200 bilder eller noe sånt, fra NM i fjor, synd jeg ikke kan legge dem ut. Hehe...
Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  09:49:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for et forståelig og utfyllende svar Spoff
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  20:18:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg tror jeg har 200 bilder eller noe sånt, fra NM i fjor, synd jeg ikke kan legge dem ut. Hehe...

Opprinnelig postet av Wulfi

*hehe* Det har jeg også når du nevner det.. Faktisk også 200 bilder eller noe sånt

Men jeg rir jo ikke NM, så det er jo ikke av meg da.. For de som er interesserte kan jo se her. Driver egentlig og bygger opp en database med dressurbilder, men så var det tiden til å fullføre dette da.. Den mangler jeg Har endel bilder fra andre ting også, men de ligger ikke på nett (ennå).

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 19/03/2006 20:25:32 Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  21:12:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Wulfi

*hehe* Det har jeg også når du nevner det.. Faktisk også 200 bilder eller noe sånt

Men jeg rir jo ikke NM, så det er jo ikke av meg da.. For de som er interesserte kan jo se her. Driver egentlig og bygger opp en database med dressurbilder, men så var det tiden til å fullføre dette da.. Den mangler jeg Har endel bilder fra andre ting også, men de ligger ikke på nett (ennå).

Opprinnelig postet av spoff

OT: Fin side du hadde der Spoff! Artig å se bilde av Helle & Shariefa; rir for henne ukentlig :)

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  23:27:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Wenche: veldig OT dette, men bildet ditt er utrolig skarpt til å være tatt inne i et ridehus! Hva slags kamera brukte du? Var det ekstra godt lys der?

Opprinnelig postet av christine26.

Akkurat det var det første jeg tenkte på og

Opprinnelig postet av Lopke

Nei, egentlig er det et ridehus jeg syns at er veldig mørkt. Det er på Gjøvik Miljøhestesenter, og jeg syns det er utrolig dårlig belysning der. Dette var på dagen, så var jo godt med dagslys, mulig det er noe av grunnen? Kameraet var et Nikon D70, speilrefleks

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Cikki

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  12:46:22  Vis profil  Svar med kopi av melding

dette er meg og sebastian i fjord, dumt jeg bare fikk med hodet:s

Redigert av - Cikki den 23/03/2006 12:48:02 Gå til toppen av siden

Cikki

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  12:59:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, tenke jeg sku legge ut ett bilde av meg og blitzern og:) dette var da jeg prøvered han, tenkte ikke så mye på å få han på bittet da:PHehe.:) Men fin er han uansett!:D
Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  19:31:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Vil også være med!

Opprinnelig postet av oOVictoriaOo

Bra det ikke bare er meg som rir med korte stigbøyler

Opprinnelig postet av Kristine&Tassen

Oi Jeg som synes de er alt for lange Har nok litt korte armer jeg da

Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  20:20:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Går hesten til cikki bak bittet? Skal bare teste om jeg skønner det, håper du ikke blir sur for at jeg bruker bilde ditt som eksempel...

Gå til toppen av siden
Side: av 68 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.