hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Det går ikke alltid slik man ønsker.....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Dine erfaringer!
 Det går ikke alltid slik man ønsker.....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  18:46:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hadde drømt om egen hest hele livet faktisk, og nå er jeg snart 33 år. Men det er aldri forsent og for ca 1 1/2 år siden gikk heste drømmen min i oppfyllelse. Ikke bare heste drømmen men faktisk drømme hesten som jeg hadde ridd i flere år da jeg bodde i Oslo. En stor flott og høyreist varmblods valakk som hadde utstråling som få hester er forunt vil jeg tørre å si. (bilder av han kan sees på VIP`en min) Han jobbet som terapihest ved et sykehus i Oslo og det var der jeg traff han første gang. Han hjalp meg tilbake til livet og på beina igjen der andre instanser kom til kort. På ryggen hans red jeg meg frisk. At han i det hele tatt skulle bli min hadde jeg aldri trodd eller turd drømme om. Så ufattelig, ubegripelig og utrolig var det at jeg ikke kunne forstå at han virkelig var min. Selv om han jobbet som terapi hest hadde han en del krum spring inna bords og flere fikk seg noen luftige flyturer fra ryggen hans. Det at han fra manken ravet nesten 169 over bakken var aldri skremmende selv om jeg er ganske lita og tynn av meg. Livet kunne ikke bli bedre og vi hadde det helt fantastisk sammen. Men spilloppene dine (som jeg både hadde følt og opplevd med deg da du jobbet som terapaut) fulgte selvfølgelig med på kjøpet. Men jeg tvilte aldri et sekund på at jeg ville klare å mestre og takle dine krumspring. Jeg hadde jo gjort det før. Men å ha ansvaret for deg helt på egenhånd var noe helt annet enn å alltid få kyndig veiledning og undervisning. Selv om jeg hadde drevet med hester siden 6 års alderen var jeg ikke forbredt på de problemer vi møtte på etter hvert. Da noen av dine krumspring endte i ufrivillige flyturer, kom vi inn i en vond sirkel. Jeg begynte å spenne meg noe du merket. Krumspringene kom oftere og jeg spant meg bare mer og mer. Tilslutt var gleden over å ri deg forandret til noe jeg gruet meg for istedet. Det førte til at du samlet opp mer energi som igjen resulterte i flere bukkesprang. Tilslutt innså jeg at tiden var inne til å finne et nytt godt hjem til min aller beste venn. Avskjeden var forferdelig vond med tårer som rant i fossefall. Hestedrømme var knust, likledes hjerte mitt, men alikevel var det det eneste rette å gjøre. Dama om kjøpte han var konkurranse rytter på det norske landslaget og jeg har aldri sett han gå bedre enn det han gjorde med henne i salen. Jeg viste hun var den rette rytteren for han. Salget ble gjennomført og jeg fikk velge ut en av hennes hester i innbytte. Valget mitt falt på en liter Haflinger valakk på 5 år (1/2 meter mindre en gogutten min var). Savnet etter min firbeinte venn er fortsatt sårt, men jeg angrer ikke på avgjørelsen om å selge han. Med jevnlig kontakt med hun som kjøpte han vet jeg at han har det veldig bra hos henne. Selv har jeg begynt å gjennvinne ridegleden og tryggheten i salen igjen og trives godt ilag med min nye firbeinte kompis. Det nytter lite å eie verdens vakreste hest om man ikke mestrer den på alle måter. Og størrelsen har absolutt mye å si. Han ble for stor og sterk for meg. Hestedrømmen kan ende opp som et mareritt om man fokuserer på de gale egenskapene. Selv angrer jeg ikke på at jeg kjøpte han, for han var min beste venn også før han ble min. Alikevel er det er bare hell at det gikk så bra som det gjorde. Han lærte meg mye men det var ikke ment å vare og nå har vi gått hver vår vei her i livet. Det går ikke alltid slik man ønsker, men det er viktig å lære av sine feil å se problemet i øynene før det er for sent.
Dette ble et langt innlegg, men jeg ville fortelle hvor galt det kan gå uansett hva man tror på forhånd. Håper dette kan være en tanke vekker til de små jentene som ønsker seg store flotte hester. Det er ingen dans på roser. Hvilke kvaliteter man bør vektlegge når man kjøper sin første hest kan diskuteres i det lange og det breie. Men størrelsen, lynne og kjemien må stemme både på bakken såvell som i salen. Utseende, farge ol. vil for meg komme i annen rekke.

Har du opplevd at heste drømmen ikke helt har blitt som forventet?
Hvilke kvaliteter vil du vektlegge når man skal kjøpe sin første hest?

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Lene.

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  19:46:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Håper dette kan være en tanke vekker til de små jentene som ønsker seg store flotte hester. Det er ingen dans på roser. Hvilke kvaliteter man bør vektlegge når man kjøper sin første hest kan diskuteres i det lange og det breie. Men størrelsen, lynne og kjemien må stemme både på bakken såvell som i salen. Utseende, farge ol. vil for meg komme i annen rekke.

Takk for et fint innlegg,som sikkert kostet endel å skrive...

Dette burde være en tankevekker,ja...også til dem som akker og hojer over at noen selger hestene sine...
Det er ikke alltid at en drøm fungerer i praksis...

til deg...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  23:43:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et fantastisk godt innlegg som mange burde lese mange mange ganger FØR de går ut og skal kjøpe hest.
Tviler ikke på at det var en tøff tid og all ære til deg som gjorde det riktige valget tilslutt.

Ikke minst tøft gjort å skrive det ned.
Har sett så altfor mange gjennom årene som har kjøpt hester som har blitt for mye for dem,uten at det betyr at det er noe galt med hverken hesten eller den som kjøper den.
Man må bare være ærlig mot seg selv når man skal ut og finne og ikke bare tro at "det går sikkert bra" og "jeg greier den sikkert".
"Den blir nok lettere bare vi blir litt mer kjent"

Viktig når man skal ut og kjøpe første hest...
Ikke la ambisjonene løpe avgårde med deg.
Tenk "erfaring",ikke "kapasitet"
"stort konkurransepotensiale" betyr som oftest "lovende,men heit,urutinert og langt fra lettridd"
Ta med en med bedre greie på det enn deg selv.Trener/ridelærer fra rideskolen/annen rutinert som kjenner deg som rytter og hestemenneske OG kan lese forskjellige hester.
Helst prøv deg med å ha hest på helfor først.
Husk at en gammel skolehest kan forandre seg mye når den plutselig kun går en times lett jobb om dagen og på mye mer kraftfor...
Vær forberedt på å ta imot hjelp ETTER kjøpet også.Man har så god hjelp av en instruktør av og til. Også til annet enn akkurat ridetimer.

Dette er et tema jeg kan skrive metervis om hvis jeg først setter igang,og DET skal jeg ikke.

Bare si TAKK for et flott innlegg.Og fortsatt lykke til med "ponnien" din!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  17:21:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
skriver under på innlegget til kurre.
syns det var veldig godt gjort av deg å ta den avgjørelsen.
og jeg skal ha innlegget ditt i bakhodet nå når jeg skal lete etter ny hest;)

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  17:00:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Veldig flott innlegg. Jeg går jo rundt med drømmen om å få meg hest en gang i fremtiden, så er fint for meg å lese dette. Lykke til videre med ponnien din ;)
Ina og Løkken<3

Redigert av - Ina_R den 31/03/2006 17:00:57 Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  12:24:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Flott skrevet. Lykke til med ponnien.
Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  17:44:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Meget bra at du turte å skrive dette ned. Det må ha kostet mye! Dette er så absolutt noe og tenke på, har selv en hest jeg skulle selge for et år siden. Da kom det fram mye - herlighet, hun har da bare hatt hesten et halvt år - hun må da kunne ha litt medre utholdenhet o.l. Men det de ikke viste var at jeg hadde sittet å slitt med hesten hele vinteren pga. at hun var meget vanskelig å ri, hun steilet og bukket, stresset og sprang. Så kom sommeren og ting forbedret seg. I dag er jeg glad for at jeg fortsatt har hesten. Men de andre jentene som dømte meg da jeg ville selge henne, viste faktisk ingenting om hvordan hesten var hjemme. De hadde inget grunnlag til å dømme meg som de gjore.

I forgårs fikk jeg ros fordi at jeg hadde en slik tålmodighet med henne. Hun som sa det, har absolutt ingen ide om hvordan det virkelig var å ha hesten da jeg var trøtt og lei. det har kostet utrolig mye og komme dit jeg har kommet nå, men det var verdt det. Allikevl må man noen ganger selge en hest pga. at den er for mye arbeid og altfor lite glede. Snart skal jeg igjen selge hesten min, men av en helt annen grunn; jeg trenger en hest med mer kap. i dressur. Hvordan denne nyheten vil bli motatt vet jeg ikke, men en ting er sikkert, valget er mitt og ikke deres

Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  18:27:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Veldig bra innlegg dere. *Lese og lære*
www.hestene.no Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  15:02:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
MIn første hest, den jeg fortsatt har, Lasso, så sto han skadet. han hadde skada foten, og vi kjøpte han like etter han ble frisk.
jeg trodde det bare skulle bli gøy å ha hest. men sånn skulle det ikke bli. han kunne ikke noe! uomskolert traver, som har stått på en gård i 3 år, med nesten bare tulleridning, det var gøy som førstegangshest for meg på 14 år... i et halvt år slet vi, nesten uten noen framgang. jeg kunne ikke mye, hesten ingenting, ikke trener og ingenting funka.
den uka vi faktisk fikk til noe!, så brista han foten og ble ståede i et halvt år. oprasjon og styr. jeg angret så mange ganger på at jeg kjøpte han! men han ble frisk igjen, og ting løste seg for oss når jeg begynte med horsemanship på ham. han er nå en utrolig hest, helt perfekt for meg, og jeg angrer ikke lenger et sekund på at det var han det ble.
Min første hest,ble ikke akkurat slik jeg hadde tenkt, men jeg angrer ikke et sekund på at det ble han<3

mitt råd med å kjøpe hest, er at kjemien må vær der. jeg falt for lassos personlighet. han var så snill å holde på med frabakken. vi har slete noe utrolig for å klare å sammarbeide i ridninga, men det har vert værdt det. og all repsekt til de som tar det riktige valget ved å innse at en hest er for mye. det er bedre at man finner en hest man kan funke la med, istede for å slite og hest blir ikke gøy lenger.

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com

Redigert av - **sofie** den 10/05/2006 15:06:24 Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  01:18:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Huff, nå fikk jeg litt vondt i magen jeg. Sitter vel litt i samme "sal" som du gjorde. Du er jammen tøffere enn meg hvertfall!
Skriver under på dette med å miste ridegleden, og å grue seg for tur. Du var jo utrolig heldig som fant en så forståelsesfull og flink ny eier til han da. hadde jeg funnet noen som kunne fortsette å "dele2 med meg pr bilder, brev og telefon, så kanskje...
må nok samle litt mer mot og blåmerker jeg...
Men all ære til deg! Det skal du ha!!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  08:57:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Huff, nå fikk jeg litt vondt i magen jeg. Sitter vel litt i samme "sal" som du gjorde. Du er jammen tøffere enn meg hvertfall!
Skriver under på dette med å miste ridegleden, og å grue seg for tur. Du var jo utrolig heldig som fant en så forståelsesfull og flink ny eier til han da. hadde jeg funnet noen som kunne fortsette å "dele2 med meg pr bilder, brev og telefon, så kanskje...
må nok samle litt mer mot og blåmerker jeg...
Men all ære til deg! Det skal du ha!!

Opprinnelig postet av solanju

Takk for støtten. Jeg misunner deg ikke å være i den situasjonen, for det er forferdelig vondt og fortvilendes. Absolutt ikke noe lett avgjørelse. Valget om å selge sin beste venn er noe av det tøffeste som finnes, men for Robin var det det eneste riktige og rettferdige å gjøre ovenfor han i hvertfall. Når jeg så at hesten ikke trivdes med å bare gå der og ikke bli brukt ble valget lettere for meg, for mer enn noe annet ønsket jeg jo at han skulle ha det bra. Men allikevel, selv nå nesten 1. år etter at Robin flyttet har jeg stunder der jeg savner han så ille, at tårene renner. Men bare det at jeg vet han har det bra er stor trøst og jeg kan dra og hilse på han om jeg ønsker det, selv om det er langt unna. Den nye hester min Heffalompen, som jeg tok i innbytte for Robin er en kjempe herlig tass. Selv om han ikke er Robin så har jeg blitt riktig så glad i lille Heffalompen også, men på en annen måte. Når det først gikk som det gikk så er jeg glad for at nettopp Heffalompen (Hakim) ble Robins erstatter. Et råd til deg er at valget må være ditt og ikke komme fra andre sine anbefalinger og meninger. Du må selv ta avgjørelsen enten det er å beholde hesten eller selge den. Kanskje du innerst inne allredet vet hva som er det mest riktige, men at du ikke klarer å gi slipp eller ta opp kampen om å få tilbake tryggheten i salen. Begge valgene kan være like tøffe men samtidig like riktige. Følg hjertet og magefølelsen din, den er som oftest rett. Ønsker deg masse lykke til.
Med vennlig hilsen Annette

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 22/12/2006 :  00:56:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
*snufs* Takk!! Jeg er ikke så sikker på om jeg veit helt enda.. men jeg kommer nok dit en gang, eller den rette "arvtakeren" dukker opp. jeg tror ikke at jeg er den eneste ene han kan stole på, men foreløpig er det ingen andre enn meg som har hatt lyst på jobben Og vært flinke nok. nok av 15 åringer som skal "redde hesten", eller "tøffe karer" som skal banke vett i hue på`n! Men dukker rett person opp... Ellers får vi bare kjempe vidre. var oppe på ryggen i går uten noen dramatiske tendenser, så vi kommer oss..

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2006 :  02:02:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Må bare også si kjempe bra jeg!
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2006 :  03:35:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Når jeg får minisert antall hest til tre, så får jeg plass, jeg.. ;-)

Line.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 22/12/2006 :  22:13:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Holder en knapp på det vi Line :)

--Linda--

» VIP

Skrevet - 01/04/2007 :  10:29:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
hadde noe lignende problem med den første ponnien min, jeg kjøpte han ut av rideskolen der jeg jobbet, men det viste seg at det var ikke noe for han, jeg kunne ikke ri ut alene på tur eller være alene på banen. da begynte han og bukke og hoppe rundt for og få meg av ryggen, mot slutten ble det bare verre, så hun som eide den før på stallen kjøpte han tilbake inn i rideskolen:) så jeg fikk sett han flere dager i uka så lenge han levde:) kjøpte meg en annen islandshest etterpå, og det viste seg og være en liten mørk periode der, hun løp ut hele tiden, og jeg følte jeg ikke klarte noe, men det gikk bedre tilslutt:) med den jeg har nå ser det lovende ut, uten noen større problemer:P

men det er trist når det ikke går som "planlagt", skjønner hva du mener
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.