hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hestehagen..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 hestehagen..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

carambee

Innlegg: 1699

Skrevet - 15/04/2006 :  23:04:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Forstår heller ikke hvorfor man ville sette på hack istedet for et mildt bitt...

Og noen har visst misforstått naturlig hestehold i forhold til natural horsemanship.

Det med at hester er født uten sko og skal derfor gå uten sko blir for dumt. Som Ellen erfarte så er ikke vår hestebruk det hesten er født til, så derfor må man sette må sko på hestene (ikke alle behøver da, det vet jeg)

Samme med salen. Det er ikke naturlig å ri, dermed må vi bruke en unaturlig ting som salen...

Naturlig hestehold er vel og bra. Men sunt hestevett er fint og ta med seg i samme slengen!!

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway
Innlegg: 1561

Skrevet - 15/04/2006 :  23:57:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
shesten min hadde faktisk ryggproblemer, men den fikk hjelp mot det, fikk fri heile sommeren istednfor å være på rideleir.. jeg tror Ellen sa det skyldtes salbruk.. men jeg er ikke helt sikker på det.. nå er han hvertfall helt fin igjen! :)

ja det er vel ganske kjent det at hester kan få vondt i ryggen av en sal som ikke er korrekt tilpasset.
men hvorfor det er et bedre alternativ å fjerne salen istedefor å få en som passer hesten kan jeg ikke helt skjønne.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway
Innlegg: 1901

Skrevet - 16/04/2006 :  00:06:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting må jeg si...

Praktiserer man NH ved å ri uten sal, bitt og jernsko?
Kan vel bare si det at de største praktikantene (eller forbrukerne) av NH (eks Pat Pirelli, Monty Roberts mm) rir med sal, bitt og jernsko..

Æsh.. Ellen-dama bør tenke seg litt mer om..

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Flokus

Norway
Innlegg: 1901

Skrevet - 16/04/2006 :  00:07:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
*Riste på hodet* Merkelig sted.

Opprinnelig postet av Mari^_^



*Meg riste på hodet og*

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Flokus

Norway
Innlegg: 1901

Skrevet - 16/04/2006 :  15:43:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:


(Og når fikk dekkenbruk noe med NH å gjøre? o_O)

Aldri? har jeg sagt det?

Opprinnelig postet av PiratMia



Nei, når sa noen at du sa det? Ellen har sagt det!

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

PiratMia
» VIP

Innlegg: 13

Skrevet - 16/04/2006 :  16:02:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja okei..

dekken er vel fordi det er unødvendig, det er islendinger vant til tøfft vær, og de har god og kraftig vinterpels..

ERROR: dette inlegget kan være skrevet rett fra levra, selv om levra noen ganger burde holdes for seg selv! Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 16/04/2006 :  16:13:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg har ridd med sporer, men jeg gjorde det kun fordi jeg fikk lov, og de andre på kurset gjorde det, ikke fordi jeg trengte det...


Red du med sporer bare fordi de andre gjorde det? Gosh.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Flokus

Norway
Innlegg: 1901

Skrevet - 16/04/2006 :  16:15:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
jeg har ridd med sporer, men jeg gjorde det kun fordi jeg fikk lov, og de andre på kurset gjorde det, ikke fordi jeg trengte det...


Red du med sporer bare fordi de andre gjorde det? Gosh.

Opprinnelig postet av Mari^_^



Gosher med Mari..

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Flokus

Norway
Innlegg: 1901

Skrevet - 16/04/2006 :  16:17:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dessuten må jeg si en ting.. ALLE hesten kan bli syke av regn UANSETT hvor tykk pels de har. En hest som sto på gamle stallen (isis) ble syk da det regnet litt. Han hadde TYKK pels, men sto i ro fra 12 - 14 mens det regnet. DEt ente opp i kolikk og forkjølelse
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway
Innlegg: 4435

Skrevet - 16/04/2006 :  16:21:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
å herregud da! har dere noengang prøvd?

Å ri uten sal, bitt, å ikke bruke dekken osv. er noe jeg er sikker på at de fleste har prøvd en eller annen gang, men av sikkerhetshensyn og av hensyn til hesten så er det ikke noe iallfall jeg ønsker å gjøre til daglig. Å ri barbak med hack kan jeg gjøre på en tusletur rundt på et jorde eller på banen, men ikke blant folk og heller ikke dersom jeg ønsker å gjennomføre en økt med trening.

Kopi av melding:
og jeg skjønner heller ikke hvorfor dere er så sykt negative!

Hvem er det som er sinna og negativ her? Joda, vi stiller spørsmål og du tenner for fulle mugger.

Kopi av melding:
hvorfor uttaler dere dere om ting dere ikke har peiling på!

I fare for å være usakelig og lyve bittelitteranne: Vi har overhodet ikke peiling på hva vi snakker om. Det er ingen på dette forumet som har lang erfaring med hest, og ingen av oss har hatt eller har egen hest heller. Dette er egentlig et dekkforum for Anonyme Gullars-fanatikere. ;-)

Kopi av melding:
jeg har aldri hørt om det, og jeg lurer litt på hvor dere får det fra.

Foreslår at du leser debatten på hest.no igjen, så ser du kjapt hvor vi får det fra.

Kopi av melding:
jeg har ridd med sporer, men jeg gjorde det kun fordi jeg fikk lov, og de andre på kurset gjorde det, ikke fordi jeg trengte det...

Dèt utsagnet der sier mye mer om deg, enn vi skrekkelige mennesker som rir med sal og bitt. Hvem med vettet i behold rir med sporer fordi man får lov og fordi de andre på kurset gjør det!?

Kopi av melding:
vel, jeg har faktisk lest gjennom det meste av debatten på hest.no, men 400 inlegg er litt for mye. jeg har lest en god del av begynnelsen, og mye på slutten, og har faktisk lakt inn ganske mange innlegg nå på slutten. jeg har ikke sett at hun skrevet at hun gjør det, men om hun sier det selv, så skal ikke jeg si noe på det. ingen mennesker er perfekte.

Foreslår igjen at du leser gjennom hele debatten ...

Kopi av melding:
jeg ville selv ikke ha knukket noens pisker, men man bestemmer selv hva man vil gjøre...

Det spiller dessverre en forsvinnende liten rolle hva du ville gjort. Man bestemmer selv hva man vil gjøre med sin egen eiendom (til en viss grad), men ikke med andres.

Kopi av melding:
skjønner ikke helt hva dere hisser dere opp for.

Om jeg synes det er sykt å ri uten hjelm, er det da OK for meg å kakke deg i hodet med noe hardt noe for å understreke at det er sykt å ri uten hjelm?

Kopi av melding:
Det er nesten litt rørende å se Ellens lakeier hisse seg opp hver gang noen stiller konstruktive spørsmål.

konstruktive spørsmål my ass. dere er like positive som ordet "jævel"

Det der var bare vannvittig ... konstruktiv sagt, er du ikke enig? ;-)

Kopi av melding:
dere snakker om ting dere ikke har peiling på, og baserer meningen deres på rykter!

På dette forumet sitter det utrolig mange mennesker jeg har stor respekt for, nettopp fordi jeg vet at disse menneskene vet hva de snakker om og har stor erfaring innen sine felt. Jeg vet også at en del av disse har svart i denne debatten. Jeg foreslår heller at du er takknemlig for at disse menneskene vil sitte her og bruke tid på et forum og lære oss noe, i stedet for å konkludere med at ingen her har peiling.

Disse "ryktene" du klager over at vi baserer meningene våre på, finner du dersom du gidder å lese gjennom hele debatten på hest.no - som kanskje er greit å gjøre dersom du skal komme her og argumentere for at vi tar helt feil?

Kopi av melding:
jeg klarer ikke ta poteter som dere på alvor

Vi er som potetene vet du; kan brukes til alt. Nei, ærlig talt, der mistet jeg den siste lille alvorligheten jeg har ovenfor deg.

Kopi av melding:
og ikke si jeg "beskytter" ellen, er utrolig lei av folk som ikke har peiling, som kommer her og sier ting, uten å ha prøvd det sjæl.

Jeg synes det er slitsomt å gjenta meg selv, så jeg ber deg om å lese lenger opp hvor jeg sier at ingen av oss har peiling og at ingen har prøvd selv ...

Kopi av melding:
jeg er ikke en av de ungene som går rundt å forguder hestehagen

*Humre*

Kopi av melding:
jeg rir der, og jeg liker meg der, kansje jeg ikke lærer så mye der, men jeg har hatt mer gøy med hest der på ett år, enn 5 år på en annen rideskole, så unnskyld meg at jeg liker meg der!

Det er jo fint at du liker deg der - og ikke minst at du innrømmer at du ikke har lært så mye der. Det blir enda bedre om du klarer å innse at det som skjer på Hestehagen ikke er en universalfasit som fungerer for alle - iallfall ikke de av oss som ønsker å komme fremover i ridningen og gjøre annet enn å sose rundt på kosetur barbak osv.

Kopi av melding:
(Og når fikk dekkenbruk noe med NH å gjøre? o_O)
Aldri? har jeg sagt det?

Jepp. Jeg siterer:
"Hvorfor ikke dekken?: igjen er vi inne på det med NH, å ha hesten så naturlig som mulig.. jeg vet godt at det er umulig for alle hester og ikke bruke dekken, men på hestehagen har vi ikke dette, ettersom islandshestene er skapt for å greie seg i kulda. hestene har et fettlag i pelsen som gjør at de holder varmen, og det er sagt noe om at dekken forhindrer hesten i å holde varmen naturlig, altså blodsirkulasjonen eller noe sånnt..."

Kopi av melding:
Og JA! jeg er irritert! og det meste av det jeg skriver er rett fra levra. bare plukk det fra hverandre og vreng på det dere.

Jobber med saken ;-)

Kopi av melding:
men værsåsnill! ikke lat som om dere vet noe!

De aller fleste her later ikke som, vi vet at vi vet noe.

Kopi av melding:
jeg kan svare på spørsmål, om dere lurer på noe innen metodene og sånn, men plis, ikke mas med det ellen. dette er min mening om ellen. dere kan ha en annen mening, helt i orden, men jeg har faktisk snakket med dama! *himle med øynene*

Mener du at fordi du har snakket med Ellen så er det din mening som er rett? Vi mennesker opplever andre mennesker forskjellig, det regner jeg med du vet.
Men - vi diskuterer jo egentlig ikke Ellen - gjør vi? Vi diskuterer Hesthagen og det at eieren av stedet liker å kalle helt normale ting for dyremishandlig - og gjerne får naive og godtroende ungjenter til å høre på dette, i stedet for å lære dem at en sak ofte har fler enn en side.

Kopi av melding:
Ellen er en åkei dame, med en søt dialekt.

Og hvordan er dette relevant i forhold til å drive et ridesenter...?

Kopi av melding:
hun har gøtts som står på for det hun mener er riktig. hun tørr å prøve nye måter, og utfordrer en ting som er blitt gjort på samme måte på flere tusen år.

Hun har guts som lager et slik ridesenter, det skal hun ha. Hun må gjerne prøve nye metoder (hva utfordrer hun som har blitt gjort i flere tusen år, forresten?), men...

Kopi av melding:
ellen har en overtalingsevne utenom det vanlige, og hun får alt til å høres riktig ut.

..det er akkurat her det blir farlig. Det er kanskje ikke så rart det finnes mange forvridde småjente-hoder der ute som mener at alt er tortur og dyremishandling - dersom hun har så stor overtalelsesevne at alt høres riktig ut.. Under 2. verdenskrig ble det jo kjent at dersom man sier en løgn mange nok ganger så tror folk på den..

Kopi av melding:
små barn kan kansje bli litt lett påvirkelige, og skrive idiotiske innlegg på hest.no, men ikke døm folk etter omslaget!

Jeg synes skrivestilen og reaksjonene dine er svært like, om ikke identiske, med de som kommer frem på hest.no ..

Kopi av melding:
jeg tror ellen hadde blitt en flink politiker, om hun hadde prøvd seg. hun kan faktisk svare for seg!

Og igjen, hvilken relevans har dette for driften av et ridesenter og de metodene som blir presentert på Hestehagen?

Kopi av melding:
ellers har ellen noen sterke meninger, og jeg er ikke enig i alt den dama gjør, men jeg er enig i mye av det.

Flott. Det er bare sunt å ha egne meninger. :-)

Kopi av melding:
dette er hva jeg mener om ellen på grunnlag av når jeg snakker med henne. deres grunnlag for å kalle ellen "sprø, merkelig og litt gal" er basert på hennes meninger, som kansje er imot deres egne.

Nå husker jeg ikke debatten 100%, men er det noen som har kalt henne "sprø, merkelig og litt gal"? Jeg står iallfall ikke for dette, men mener at det er synd at noen skal bruke sin makt som autoritet til å misbruke tilliten fra barn slik. Det er jo i stor grad vranglære å si at bitt, sko, dekken, sal, pisk, sporer osv. er dyremishandling og tortur.

Kopi av melding:
okei! værsegod! kall meg " Ellen -lakei", "Ellen-fan" eller hva dere enn kaller det. men vit at jeg ikke "forguder" ellen, jeg ser bare på ellen med en dame med sterke meninger. noe er jeg enig med, noe er jeg ikke enig med.

Nok en gang; flott at du har egne meninger også :-)

Kopi av melding:
det blir feigt å dømme en dame, når dere ikke engagn har møtt henne. dere er vel av de som går rundt å baksnakker andre på deres rideskole,

Det er vel heller ikke damen vi dømmer, men metodene hun tidvis presenterer som det eneste riktige?
De fleste av oss som skriver her inne, er ferdige med rideskolestadiet for en god stund siden.

Kopi av melding:
så jeg gidder ikke bruke tia mi på å krangle med dere. fra nå av vil jeg bare svare på spørsmål som anngår hestehagen. (punktum)

Kanskje dette er noe du skal la Ellen gjøre, så vi er sikre på at vi får nøkterne svar når vi spør? Vi kan jo evt. heller spørre via mail til henne, dersom vi lurer på noe.

Kopi av melding:
og sett i gang å døm meg! plis! for dere vet jo alt om meg! dere vet jo at jeg rir på HH og ikke ser på ellen som sprø! da er jo jeg litt rar, kan ikke ta meg på alvor eller? jeg forguder jo ellen!

*himle med øynene*

OG Ja! jeg har en evne til å gjenta meg selv i lange innlegg! (å så sprø jente altså! hun er ikke perfekt!)

Nei, etter slike utblåsninger kan du banne på at jeg ikke tar deg på alvor ..


(Beklager langt innlegg og mye quoting, det klødde bare litt vel mye i fingrene her ..)

Redigert av - Silje-og-Tindra den 16/04/2006 16:25:36 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway
Innlegg: 2585

Skrevet - 16/04/2006 :  16:31:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
skjønner ikke helt hva dere hisser dere opp for.

Det er nesten litt rørende å se Ellens lakeier hisse seg opp hver gang noen stiller konstruktive spørsmål.

konstruktive spørsmål my ass. dere er like positive som ordet "jævel"

Opprinnelig postet av PiratMia



Syntes du er ganske så hissig selv jeg

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 16/04/2006 :  16:39:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Utrolig bra skrevet, Formosissima! :)



www.hestene.no Gå til toppen av siden

Flokus

Norway
Innlegg: 1901

Skrevet - 16/04/2006 :  16:41:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg digger deg, Formosissima :-D

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway
Innlegg: 885

Skrevet - 16/04/2006 :  17:56:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hva er dette for noe da? Virker som Ellen har "litt" spesielle meninger om hestehold, og det er forsåvidt greit. Hvordan det egentlig er der vet jeg lite om, men ut i fra bildene og det PiratMia skriver så virker det da ikke såååå ille? Problemet er vel heller denne glorifiseringen av eget hestehold, og tildels skarp kritikk av de som gjør de annerledes. Ut i fra det jeg har lest på hest.no og barfothest.com, så har jeg et negativt inntrykk av damen. Men støtter ikke den hetsingen som forgår her, det får være grenser Gå til toppen av siden

Kurre

Norway
Innlegg: 2073

Skrevet - 16/04/2006 :  17:57:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjære Formosissima!
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.