hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor verdifull vil du at islandshesten din være?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hvor verdifull vil du at islandshesten din være?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  00:28:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hm, det tror jeg ikke er noe jeg skal tørre å mene så mye om, siden jeg ikke egentlig er så inne i dette med kjøp og salg av islandshest. Kurre, kanskje?
Jeg surfer jo rundt litt og vindusshopper og synes gjerne hestene man kan kjøpe rett fra island (dvs. man må importere) virker billigere enn de man kjøper i Norge, men jeg vet ikke om dette er reelt.

Har selv bare vært borti to ordentlige islendinger hvorav den ene bare blir dyrere og dyrere, mens den andre har gått NM(?) og blir billigere og billigere fordi en eller annen syk islending har banket livskiten ut av ham. Ingen av dem er iallfall verdt mer enn noen annen norskfødt hest jeg har møtt.
Gå til toppen av siden

Birgitte&Kongen

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  02:35:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBirgitte&Kongen  Svar med kopi av melding
Virker slettes ikke som om hestene på Island er noe billigere enn her. Det kommer tross alt, som Tine sa, en fraktkostnad på 20-25000, også må vi legge til litt i toll da.. I prinsippet så kan man ikke si at de fra Island er mer verd en Norske fordi de kommer fra Island. Det er ikke det man baserer prisen på.

Når det gjelder det med eksem så har det jo absolutt noe med klima å gjøre, samt avl, helsetilstand, osv. I årevis har det blitt forsket på dette på Island og uten å ha kommet frem til en konkret årsak til eksem, så ser man at avl antakelig har noe med det å gjøre. Hester født i Tyskland med tyske foreldre, hadde mindre sjanse for å utvikle eksem enn tyske hester med islandske foreldre. Videre så man at de som var etter islandske hester med eksem fikk oftere eksem enn de med islandske foreldre uten eksem. Og da var det spesielt mødrene som påvirket avkommene mest. Forvirra enda? Teorien går utpå dette med anti-stoffene i råmelken de får i seg i løpet av de første timene, og det at det ikke var "antistoffer" mot diverse mygg-innfeksjoner (knott-stikk med kløe er en liten mini-innfeksjon) hos hester med eksem (hadde de hatt antistoffene i seg, så hadde det ikke hatt eksem), hadde antakeligvis noe med saken å gjøre. Men hvorfor noen hester har disse stoffene inne og ikke reagerer på knotten og andre ikke, er jo et lite mysterium da. Kan det være det samme som hvorfor noen mennesker ikke reagerer på myggstikk, mens andre er super-allergiske? Da går det isåfall på blodet deres, hvor mye "søte" stoffer det er der som myggen liker..
Nå er iallefall jeg forvirra ;) og dette blir mye synsing, det er uansett et prosjekt i utvikling, så man får bare følge med..

Ask me no questions and I will tell you no lies

KONGEN AV LIAN <3
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  11:31:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
..jeg regnet uten toll & lignenede, fordi jeg regnet med at folk er oppegående nok til å tenke på dette selv dersom de har tenkt å kjøpe hest fra Island. Dessuten finnes det tollfri kvote, som Shadowfax her påpeker senere..

..nå har jeg vel heller aldri påstått at eksem overhodet -ikke- har noe med klima å gjøre, har jeg vel? Men jeg mener at klima ikke er alt.
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  13:46:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mener at man i prisen på islandske hester ikke kan regne inn toll, frakt ol. Ja, for oss i Norge blir det realiteten, men det er jo ikke det hesten egentlig koster. Hesten koster sin pris i ISK, og så er det alt det andre som komme utenom. Kjøper du hesten for å ha den på Island, slipper du unna dette.

Vet at læreren jeg hadde på skolen i fjor kjøpte "min" hest for ca 17.000NOK på Island for ca. 5år siden (samtidig som hu kjøpte to andre og fikk de fraktet til Norge). Jeg mener at dette var billig for denne hesten. I Norge ville hun nok kostet rundt 30.000NOK (altså ingen superhest). En anne sak er jo at prisen alt i alt kanskje ikke ble så mye billigere enn om hun hadde kjøpt hestene i Norge, men det er fortsatt prisen på hesten som er prisen på hesten. Ikke alt det andre som kommer i tillegg.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  13:54:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Batta: Det var nettopp det jeg mente. Prisen for hesten er fortsatt prisen for hesten, det andre kommer i tillegg.
Redigert av - Silje-og-Tindra den 16/04/2006 13:58:06 Gå til toppen av siden

Birgitte&Kongen

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  14:36:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBirgitte&Kongen  Svar med kopi av melding
Hadde hun vært norskfødt skal du ikke se borti fra at hun hadde kostet 17000 her i Norge heller. De som tar dem inn fra Island og selger dem her i Norge vil jo ha igjen det de måtte gi for frakten og da blir den reelle prisen 20 000 ekstra, uansett hvordan man vrir og vender på det.
Ask me no questions and I will tell you no lies

KONGEN AV LIAN <3
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  14:44:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hadde hun vært norskfødt skal du ikke se borti fra at hun hadde kostet 17000 her i Norge heller. De som tar dem inn fra Island og selger dem her i Norge vil jo ha igjen det de måtte gi for frakten og da blir den reelle prisen 20 000 ekstra, uansett hvordan man vrir og vender på det.

Opprinnelig postet av Birgitte&Kongen

Hun importerte selv fra Island, så det var ingen mellomlegg i prisen som gikk til annet enn frakt og evt toll. Og, nei, hesten hadde ikke gått for 17.000kr her i Norge. 8 år (den gang) gammel hoppe, 5-gjenger, lite ridd da hun kom til Norge, men greie gangarter.

Tror ikke jeg har sett en eneste islending til den prisen anonsert i Norge, om den da ikke er veldig gammel/føll/unghest/uten papirer.
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  15:37:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Formosissma:

Har det noe å si for verdien o.l om hesten er fra island? Er disse hestene mer "attraktive" enn en som ikke er importert derfra?

Opprinnelig postet av Ullsokken

det er ikke mange hester som blir fraktet fra island til norge per. år.

klart det er jo artig å ha en hest fra island.
gangartene er renere og hesten "føles fersk ut", dvs. hester fra island ries på en helt annen måte enn her i norge.. du får mer følse av at du rir på en EKTE islænding

på island selges hestene kanskje i litt mildere pris, men det er frakten som koster flesket.

(var det 400 islandshester? som fraktes bort fra island på ett år til ett annet land) det er en liten brøkdel som kommer hit til norge.

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  15:39:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Formosissma:

Har det noe å si for verdien o.l om hesten er fra island? Er disse hestene mer "attraktive" enn en som ikke er importert derfra?

Opprinnelig postet av Ullsokken

det er ikke mange hester som blir fraktet fra island til norge per. år.

klart det er jo artig å ha en hest fra island.
gangartene er renere og hesten "føles fersk ut", dvs. hester fra island ries på en helt annen måte enn her i norge.. du får mer følse av at du rir på en EKTE islænding

på island selges hestene kanskje i litt mildere pris, men det er frakten som koster flesket.

(var det 400 islandshester? som fraktes bort fra island på ett år, til noen andre land) det er en liten brøkdel som kommer hit til norge.

Opprinnelig postet av karentuppah

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  16:26:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
nå skjønte jeg ingen ting her.skulle du svare på ditt eget innlegg eller??
*blondie meg*

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

[anette]

Skrevet - 16/04/2006 :  16:40:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har hørt at det er under 10 % sjanse for at hesten får eksem.. Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  16:46:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg føler at dette blir litt vel Off Topic, da..
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  17:00:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jepp,debattene på mixen har en litt tendens til å spore LITT av..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  19:08:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, bare LITT av.. Hihii! :-P
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  19:45:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Karentuppah....det kommer så absolutt skikkelige "engjengere" fra Island også.
Hvor hesten er født har veldig lite å si for gangartskvaliteten.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.