hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva gjør dere når hesten stikker som f***?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva gjør dere når hesten stikker som f***?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  17:08:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
når en hest som løper i 40 km i timen bør man ikke hoppe av!

er helt enig med formosissima!

tren hesten deres vekk fra dette og bruk eventuelt en rolig hest og ri sammen med på tur!
og ta timer med en innstruktør og jobb med dette!

hesten som løper ut er farlige

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  21:29:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Rei en shettis en gang som stakk ut med meg... Rakk ikke ta volte, siden det var så trang vei, så jeg bare tok og ga, og etter hvert stoppa han...
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  22:00:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jo, hadde vel kanskje passet bedre et annet sted.. Bare hører om så mange islendinger som løper ut/ stikker...

Opprinnelig postet av ulldotten & vikingen

<mi> f.eks. hun stikker når hun har anleding, f.eks. halvparader:
(jeg tar) hun gaper som f**n, slenger hodet opp,(jeg slipper litt) hun springer, legger tungen over bittet og.... ehh, jaahh, her sitter jeg, prøver å holde igjen, der løper hun, bryr seg ikke om (tar noen volter på veien når hun senker farten). Pleier å ri med <platebitt>, men bittet har så småe ringer, at når jeg tar volter, drar hun <av> seg bittet.. MARTINGAL ER TINGEN
ellers bruker jeg nesereim, men pga. byll mellom kjevene, kan jeg ikke bruke det ennda...

blir litt sur på hesten...

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  22:12:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
var det noen spesielle du hinta til formosissima?
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  22:35:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Føler du deg truffet?

Det var sagt rent generelt, og jeg står for det jeg sier. Jeg mener det er en hver hesteeiers (og heste-leier!) ansvar for å sørge for at hesten fungerer ute blant folk dersom man faktisk har tenkt å ferdes blant dem. Dette innebærer bl.a. å ta tak i et problem med at hesten løper ut.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  08:14:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Rir virkelig folk på tur med hester de ikke har kontroll på? Hester de må sette på diverse ekstra utstyr for å få "kontroll" på?

Eikdokka har sine hopp og sprett hun også, da er bremselengden på ca. 2 meter
Hvis hun ikke har fått vært på tur de siste to månedene (hun er skadet) har jeg fortsatt full kontroll uansett hvor gira hun er, langs E8'en i 80 sone har jeg ikke noe valg. Det må stemme mellom hest og rytter, og mye faller på hesten. Hadde nok ikke turt ridd noen annen hest enn Eikdokka for å si det sånn.. Jeg & Eikdokka er helt enig om hvordan ting er, og det har vi jobbet ut lenge før jeg tok henne med ut på tur.

Therese
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  18:13:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Rir virkelig folk på tur med hester de ikke har kontroll på? Hester de må sette på diverse ekstra utstyr for å få "kontroll" på?

Eikdokka har sine hopp og sprett hun også, da er bremselengden på ca. 2 meter
Hvis hun ikke har fått vært på tur de siste to månedene (hun er skadet) har jeg fortsatt full kontroll uansett hvor gira hun er, langs E8'en i 80 sone har jeg ikke noe valg. Det må stemme mellom hest og rytter, og mye faller på hesten. Hadde nok ikke turt ridd noen annen hest enn Eikdokka for å si det sånn.. Jeg & Eikdokka er helt enig om hvordan ting er, og det har vi jobbet ut lenge før jeg tok henne med ut på tur.

Opprinnelig postet av Eikdokka

her er det langt i fra motorveier, rir på skogsveier osv..

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Berit_og_Glanni

Skrevet - 19/04/2006 :  19:33:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje jeg har respektproblem, vet ikke helt... Da jeg først begynte å ri på hesten min tok han ut på hver eneste tur, men sakte og sikkert fikk jeg vent han av med det.

Eneste problemet er at han girer seg utrolig opp med flere hester enn seg selv, og hvis vi da skal galoppere stikker han ofte.
Derfor galopperer jeg ikke med flere hester på tur ;)
Kun alene eller med en eller to (da er han rolig) og på plasser jeg vet jeg kan kontrollere han.

Slik har han alltid vært - helt fra jeg fikk han.

Har prøvd å venne han av med det(overganger), men når han får lov å galoppere får han noen ganger litt "kick", og da er det gjort!
Har aldri brukt noe ekstrautstyr, og det tror jeg ikke jeg kommer til å gjøre heller!

Må bare få nevne at han har skjerpe seg nå, nå stikker han nesten ikke, selv ikke på hjemvei!(alene)
Kan være fordi jeg har byttet til et litt tykkere bitt i en str mindre, pluss gått fra Champion energi til Champion komplett!

Har jeg respektproblem?
Gå til toppen av siden

Siren & Gledi

» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  22:43:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer også litt på det, om jeg har et respektproblem.
De gangene Gledi stikker (hun stikker heldigvis ikke så ofte) har jeg halvveis kontroll. Altså, jeg kan stoppe hvis jeg VIRKELIG vil, men har ikke så lyst til å dra til heller.
Men jeg mener å tro at i stedet for et respektproblem, er det hesten som fortsatt ikke er disiplinert nok enda, og det kan stemme, for det er en forholdsvis ung hest. Er noe annet med 15 år gamle hester som stikker avgårde i 120, der kan vi heller diskutere respektproblemet.
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  23:45:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det går faktisk ann å lære å hoppe av,uten å brekke nakken altså..å jeg tar heller kjansen på det enn å få 500 kg over meg.

så vil jeg påpeke at de to hestene som har stukket med meg var ingen av mine,men begge skvatt!å da synes jeg heller eierne burde informert om at hestene var farlig,da jeg ser på stikking som farlig.vil oxo påpeke at den ene hesten har blitt avlivd på grunn av stikking og den andre så ligger det i slekta.

ellers så overleverer jeg sånne jobber til folk ikke bryr seg om livet sitt...

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  23:52:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
sigyn, brauta og rubin:): Denne damen kunne også å hoppe av, trodde hun. Hun er oppe og går og rir igjen og alt slik nå, men hun hopper ikke av 500 kg. dundrende kalblodstraver mer. Man er ikke dømt til å få hesten over seg om den løper ut. Jeg har aldri falt av en hest som har løpt ut (og jeg har vært testpilot på en del) og kun èn gang har jeg tatt skade: foten gled tvert gjennom stigbøylen i en alt for brå sving.

Noen må ta jobben med å sikre hestene også. Jeg har ridd fler hester som har vært redd ting, litt "klikk" eller lignende, men det betyr ikke at jeg ikke bryr meg om livet mitt, snarere at jeg bryr meg om andres liv.
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  12:02:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
ja,greit det.første gangen jeg satt på en hest som stakk ut,endte vi på et jorde uten hodelag og sko!vi holdt på å ende i elva og om det hadde kommet bil eller noe strørre vil jeg ikke tenke på hva som hadde skjedd..

så den gangen jeg hoppet av,så hadde hesten tryna noe helt jævli etter på sa hun som så det.hadde jeg sitti på,hadde jeg nok vært ganske most.om du hadde sett salen,så hadde du forstått meg.

jepp,det handler om både å unngå å utsette andre for fare,å tenke på at det faktisk er folk som bryr seg om deg.

Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 21/04/2006 :  12:30:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang at det er mange islendinger som stikker så tror jeg det utsagnet kommer av at islenderne er ofte veldig vare. Dette blir de ofte pga måten de vokser opp, altså i flokk. Gjerne uten håndtering, og de blir mye mer var på signaler de lærer seg i store flokker enn vanlige ridehester som fostres opp med daglig hådtering. Når de får en rytter å ryggen regnes alt av signaler vakfra som fremdrivende, og det kan være nok med et lite dunk i siden før hesten tror den må løpe. Dette kan trenes bort ved ordentlig grunntrening og temming før man rir hesten.
Mange liker også å ha dem slik, da det gir mye vilje i konkurransesammenheng. Ikke særlig egnet til vanlig turbruk, men...

Ellers synes jeg at å få sjekket tenner og rygg på hester som løper ut må være første bud. Nummer to må være å ri dressur på hesten og lære den å adlyde alle hjelpere.

Et førsteklasses tips må være å lære seg selv og hesten "bråbrems" på en tøyle, slik westernrytterne praktiserer det. Skulle gjerne lært meg det...
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  12:48:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Sigyn, brauta og rubin: Hva mener du man skal gjøre med hester som har et stikke-problem da? Knerte dem alle sammen? Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  13:54:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
neineineieneieneienei!!!!!
man må jo selvfølgelig jobbe med dem,å ikke gi opp!!!!!

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.