hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Priser på Registrering.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Priser på Registrering.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ellbell

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  18:37:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Leste den lille snutten i Forum ang registrering av hest, pass etc.
Har jeg tatt det nå? ;

Man sender springseddelen inn til Stambokfører og får chip og hårpose for DNAprøve tilbake. Vet kommer å chipper hesten. Man sender dette tilbake til stambokfører og får etterhvert igjen hestepass. Får man noe mer?

Om man, som i mitt tilfelle, har ei hoppe som ikke har hestepass og ikke er microchippet kan man gi beskjed om dette til stambokfører som da sender chip og hårpose for DNA til hoppa også. man DNAteste hoppa?

I Forum sto det at registrering koster kr 1000 og utsendelse av pass koster 500.
Da betaler jeg 1500 for registrering & pass på føllet, og da er alt i orden?
Hva betaler jeg for hoppa? 500 for pass + ?, for hun er jo registrert, bare ikke chippet...

Kjære, dette er komplisert HJELP.

Gi meg en vrengt polvott - any day!

Elisabeth E

Skrevet - 10/05/2006 :  19:14:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er det såå lenge siden jeg registrerte hest, at jeg husker ikke helt.

Men hoppa skulle jo ha vært inne i papirmølla for pass allerede da, siden alle hester skulle hatt det innen 1 jan 06 ;)

Jeg tok ikke DNA prøve av vallaken min som var registrert men ikke hadde pass i de dager det ble gjort, men jeg er usikker på hvordan det praktiseres nå.
Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  19:35:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Sendte inn de papirene jeg fikk av Nils-Ole, utfyllt av vetrinær.
Dette gjorde jeg i januar.
Har enda ikke mottat passet til valakken min, og nå svarer sannelig ikke Nils-Ole på tlf eller mail, dette er et stort problem for meg siden Lùkas er solgt nå. De nye eierene vil jo ha papirene på hesten,.

Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 10/05/2006 :  20:27:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
De er utrolig trege når det gjelder registrering av islendere i Norge. Det kan ta flere år før man får papirer etter at man sender inn springseddelen.
Gå til toppen av siden

veronicaoxaas

Skrevet - 10/05/2006 :  20:59:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden det går så seint vil det nok ta noen år før det kommer ordentlig i gang. Selv sa Nils Ole til meg det ikke hastet med hestepass på hoppa mi fordi han klarer ikke å få registrert alle nå uansett. Så jeg skulle bare sende inn papirer når føllet ble født og navn bestemt.
Kjenner noen som har ventet i 2 år nå.
På valakken min måtte jeg beregne noen år før jeg fikk passet sa han, og han er 5 år nå. ventet i et halvt nå, mulig bare 1,5 år igjen
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  21:42:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Så jeg burde altså bare sende inn springseddel,evt med en brev om at hoppa ikke er chippa, chippe dyret(a) og sende inn greiene igjen før jeg setter meg tilbake å venter i et par år?

Det er jo helt sinnsykt at det skal ta så himla lang tid...Har man noen form for "kvittering" på at man faktisk har betalt og fiksa alt da?

Også prisene a dere...betaler man for pass og får det to år senere, eller sender man inn de nødvendige papirene og venter til man får passet før man betaler?

Hva er egentlig poenget med hestepassordingen når ingen har pass på hestene likevel? Hvordan er det med andre raser?

Hvordan får man forsikra babyene når de ikke er registrert da?

Elisabeth E

Så jeg får pass på Thirla helt automatisk? Om et par år da, men uten at jeg må gjøre noe? Må hun ikke chippes? Dyret er jo lissom 21.

veronicaoxaas

Skal papirene inn med en eneste gang føllet er født eller venter man?

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 10/05/2006 :  22:06:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
2 år ventetid er ingenting.... Jeg har ventet siden 2002 på papirene på den ene hesten min. Også ventet siden 2003 med en annen. Fryktelig slitsomt, siden den sistnevnte flere ganger skulle vært med til Sverige :( Bah....
Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 10/05/2006 :  22:10:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, du må sende inn den gamle stamtavlen til Nils Ole, også får du id-papirer og chip tilbake, som du etter det er satt inn og tegnet på sender i retur til Nils Ole, så får du passet.

Dessuten får Nils Ole litt mye pes synes jeg, det er faktisk en massiv omlegging i registreringen nå om dagen, så ting tar litt tid.
Alle hester skal inn i WF, i tillegg til at alle levende hester skal få utstedet pass. Det er noen hester det.
(Jeg er dog ikke enig i at det trenger å ta årevis, men ha litt tolmodighet ;))
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  22:34:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
For all del Hvis en fyr som har det som heltidsjobb skal registrere alle Islandshestene i Norge kan det ta litt tid!
Men samtidig er det veldig vanskelig å få med seg info rundt dette emnet! Har ikke fått med meg halvparten av ting jeg tydeligvis burde vite, og av det jeg har fått med meg, skjønner jeg bare halvparten av og har fremdeles hundre spørsmål...

Så da bare sender jeg inn stamtavla på hoppa og springseddelen på føllet også får jeg det jeg skal ha i retur...forhåpentligvis Ekke lett dette her!

Gi meg en vrengt polvott - any day!
Redigert av - Ellbell den 10/05/2006 23:09:27 Gå til toppen av siden

veronicaoxaas

Skrevet - 10/05/2006 :  22:41:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke fått sendt inn sprinseddel på føllet enda, men kommer til å gjør det snart, er bare litt usikker på hvordan jeg skal gjør det, får jeg skal mulig selge hoppa (mor til føllet) så må bare vurdere litt fram og tilbake først. Hoppa er bare registrert og ikke chipa eller tatt DNA av.

Vet Nils har masse å gjør, og jeg har god tid, eneste som er litt kjipt var at jeg kjøpte ny hest (5år) i nov i fjor og fikk da bare med springseddel, hadde vert litt kjekt å hatt noe mer en en det jeg har nå... Ingenting.... Men for all del, har god tid jeg.
Jeg sendte allså papirene inn på han nå.
Han nevnte noe om ca 2 år når jeg snakka med han Det går fort.

Sist jeg snakka med dyrlegen kommer det ikke til å bli "pålagt" før -07 på "vanlige" hester. Ho regnet i grunnen med at det gjald alle raser, men skal ikke si for sikkert. Regelen ble vedtatt før de viste ansvaret det bar og at Nils ikke har dette som fulttids jobb.
Fikk og da beskjed på at det ikke pålagt å selge hest med pass enda, stamtavle (vist den er reinrasa) holder lenge det.

Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 10/05/2006 :  22:46:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Greit at det tar tid, men NIHF burde kanskje hatt noe annet enn en deltidsansatt på saken? Hestene jeg ikke har fått pass på ligger allerede på World Fengur, så det er ikke der problemet ligger.... Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  23:24:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Greit at det tar tid, men NIHF burde kanskje hatt noe annet enn en deltidsansatt på saken? Hestene jeg ikke har fått pass på ligger allerede på World Fengur, så det er ikke der problemet ligger....

Opprinnelig postet av cecilie_stormur

Da kan jeg glede deg med at det nå er to til ansatt på timebasis som skal jobbe m registrering...Hurra,kanskje?
Jeg tviler!

Om du skal til Sverige pleier det ikke å være noe problem,da ordner han pass i løpet av en ukes tid eller to.Bare å si ifra at man skal ut i det store ytland det.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  23:27:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Godt det ikke bare er meg solm går og venter på pass her.. Har ventet et halvt år nå, og da jeg snakket med vedkommende innpå der skulle jeg få det tilsendt innen ei uke.. Ja særlig..Hmf.
The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 11/05/2006 :  08:02:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fra høsten av skal det faktisk komme en heltidsansatt også, så da får vi se.

Ved eierskifte på hester fra utlandet er det en liten mølle i seg selv, for papirene må fra Nils Ole, ned til sørlandet, opp igjen til Nils Ole, og så sendes til hesteeier.

Pass er vel ikke så himla viktig for de som ikke skal reise utenlands,(annet enn at det er greit å ha papirer på hesten sin da selvfølgelig) så ha litt tolmodighet. Stevnearrangører her til lands tar i alle fall hensyn til registreringsomleggingen, og krever ikke pass (enda) for deltakende hester.
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 11/05/2006 :  14:08:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
På NIHF sine sider sto et følgende:

Islandskfødte hester:
Originale stamtavler sendes inn for merking og registrering av ny eier. Hester som kommer fra Island nå kommer med hestepass og disse må sendes inn å stemples og registrere nye eier på.

Min hest er importert way back in 1994, men jeg skal altså sende inn den originale stamtavlen hennes? Det finner jeg veldig skummelt i og med at det eventuelt kan ta meg hundre år å få den tilbake...Men jeg sender altså inn stamtavlen, får chip tilbake og så er jeg inne i papirmølla?

Det sto også:

Norsk fødte hester:
Fyll ut baksiden på springseddelen og send den til stambokfører. Alt som skal til for at hesten skal bli registrert vil komme tilbake i posten med bruksanvisning. Alle føll vil bli DNA-testet og mikrochip merket. Husk at mødrene må være registrert hos NIHF om du skal få føllet registrert.

Så det er vel egentlig det?
Men bare sender jeg inn stamtavlen hennes da, så fikser de resten...

Kjære... Noen andre som har gjort det?

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 11/05/2006 :  14:25:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
jepp, stamtavlen må sendes inn... er derfor jeg er en smule utålmodig selv, fordi jeg ikke engang vet hvem besteforeldrene til ponnien min er... :/ registrering av føll derimot, har jeg ingen peil på... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.