hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Grime vs. ikke grime
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Grime vs. ikke grime
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

MagicHoneyEye

» VIP

Skrevet - 16/06/2006 :  20:56:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
uten grime på beite...Hadde det når hun hadde fluejager, men nå har fluemaska overtatt..den er mer trygg også, er bårrelås som går opp hvis hun henger seg fast..
camilla & Honey <3
vip.hestemarked.no/vip.asp?id=53
Gå til toppen av siden

Linn/Celine

» VIP

Skrevet - 16/06/2006 :  22:25:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke grime på hestene på beitet fordi jeg er redd de skal sette fast et bein og skade seg. Det skal sies at jeg har to tre-åringer og de er veldig myke og smidige. Ser nesten hver dag at de klør seg bak ørene.. Vil liksom ikke ta noen sjangser. Har bestillt fluejager som man fester under haken og med pannebånd, den syntes jeg hørtes kjempesmart ut

Vennlig hilsen Linn
Gå til toppen av siden

Linda-hestegal91

Norway

Skrevet - 10/07/2006 :  13:39:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda-hestegal91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLinda-hestegal91  Svar med kopi av melding
Hesten min går ikke med grime på beite. Nå står han på beite hele døgnet og har tillgang til å gå inn i skogen. Hvis hesten har grime på kan den risikere å sette seg fast i trær og lignende...
mine hjemmesider:
http://yrvinter.piczo.com
http://augnelill.piczo.com
http://o-h-k.tripod.com
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 10/07/2006 :  13:48:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
min går med grime ute, men så er det noen som ser etter han hele tiden der han går og da.. Han er vant med det fra før, men jeg har vudert mange ganger å kjøpe slik fluehette i stedet.
Men har derimot aldri grime på da han er på boksen. Vi har ingen ting han kan sette seg fast i på beitet ved stallen vi da, så er vel derfor han fortsatt "får lov" å gå med grime..
men legger også til at min ikke "klarer" å klø seg med beina bak ørene for han er for kort..så da minskes den risikoen også, men som sagt; jeg vurderer sterkt å begynne å ta den av.. :)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 10/07/2006 :  13:56:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestene der jeg har min oppstallet står med grime på beite. Det er ikke mye der de kan henge seg opp i, og det er også praktisk når man bruker fluepannebånd. De går med grime av den enkle grunn at kommer de seg ut av beite er det enkelt å greit å få tak i de igjen. (Noe som har skjedd et par ganger allerede).

Når det står ti hester sammen og alle flyr ut er det ikke praktisk for èn persom å løpe rundt med ti grimer som skal settes på. Nå har de stått på beite med grime på siden midten av juni og dette har ikke vært et problem i det hele tatt.
Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 10/07/2006 :  15:18:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har fire hester uten grime, og en med. Rett og slett fordi han krabber ut noen ganger, og da er det lettere å få tak i han. Står dessuten hvem han tilhører på grima, i tilfelle han tusler et stykke... Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2006 :  00:12:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Jeg har hesten min uten grime, for hun er lett å fange inn. Dessuten er jeg, i likhet med mange andre her, redd for at hun skal hekte seg fast i noe, og liker best å la hesten gå uten noe utstyr når den er på beite
Ulempen er jo da at jeg ikke kan sette fluejager/sånne frynser på henne...

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

kris10na

Skrevet - 15/07/2006 :  21:49:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
ikke grime på beite, nei... Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  10:55:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Har aldri grime på. Kan til tiders bli vanskelig og fange, men jeg har bare godt av og springe litt. Heller det en at hun setter seg fast og ødelegger seg selv.
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  12:42:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg bruker ikke grime på beitet på min hest, rett og slett fordi det ikke er nødvendig + at han kan hekte seg fast om han har den på. Og fordi det hender han klør grimen av seg en plass langt inni skogen om han står med, ikke alltid like lett å finne igjen.

Hesten jeg har på helfòr pleier stå med grime, men skal fjerne den etterhvert som hun blir vant til den nye plassen her, hun er ganske vanskelig å fange inn, men jobber med det.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

hard_legend

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  23:10:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehard_legend  Svar med kopi av melding
mine hester går uten grime for de kan hekte seg fast i noe og de for så lett gangsår av dem alle sammen!!
en ku er ikke noen hest!!
sånn er det bare
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  10:52:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
bruker nasten aldri grime..

hvis jeg har det litt travelt, og ska ri:

tar med meg to børster, en hovkrok, sal og hodelaget,
går ut på beite bort til hesten, strigler over hesten, legger på sal og hodelag, så opp på hesten=)

andre ganger jeg har goood tid, tar jeg grime på begge hestene å pusser de grunndi :)

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  15:52:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har stort sett grime på seg, men det er av sikkerhetsmessige grunner... Før det kom ordentlig gjerde med strøm i opp stakk de av og da er det jo lettere å få tak i dem med grime på....særlig når de løper over veien!!
Men vurderer nå at hesten min skal få gå uten grime da grima gnager litt... Hva syns dere?

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

frida85

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  22:52:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefrida85  Svar med kopi av melding
Jeg synes uten grime er best :) Tror risikoen er større for at de hegnger seg opp eller mister grima enn at en situasjon der de stikker av dukker opp :) Spes hvis grimen gnager er det nok best for hesten å gå uten, det er jo mest naturlig for de ;) Men, alt er opp til hver hesteeier, men hesten min går alltid uten grime! ;) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/08/2006 :  00:52:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vel tidligere fortalt om hesten som hadde grime på i stallen, og som satte fast ene bakfoten i grima da hun skulle klø seg på kjaken. Et forferdelig syn om morgenen: hesten lå oppetter ene stallveggen, grima var røket (heldigvis), men hun hadde sår og kutt overalt, og et var blod langt oppetter veggene! Vi fryktet det verste, men utrolig nok hadde hun ikke alvorlige skader.
Kjempehalt hest i lange tider, med masse sårbehandling osv. men det gikk bra - heldigvis.

Dette er mange år siden, men da ble ny stallregel innført: ALDRI grime på i stall eller på beite - for det kunne like gjerne skjedd ute - og DA er det ikke sikkert det ville gått like "bra"...

Har et "råd" i så måte: Ha alltid et tau (helst naturhamp) tilgjengelig - evt. en grime med tau. Så hvis du er på jakt etter en løshest, eller treffer på en når du er ute og kjører - så ha det i bilen. Hvis du da har lært deg å "slå en løsgrime" med et tau, så har du en stor fordel.

Har mer enn en gang måttet hente inn laushester, og he he - en STOR fordel er det hvis hestene har en lugg du kan ta tak i.... Da trengs bare et tau rundt halsen, som etter hvert kan bli til en grime-lignende sak.

Det er vel unødvendig å si at det er en meget viktig oppgave å lære føll og unge hester å bli fortrolige med å få på seg grime - (gjerne "gulrot-metoden") men at de ikke skal ha den på seg utenom når de skal leies fra et sted til et annet.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.