hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rasker avgårde
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Rasker avgårde
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Heffern

Skrevet - 03/07/2006 :  00:27:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurte på om noen hadde noen tips til meg.

Det har seg sånn at hesten min bestandig skal "løpe" opp til beitet igjen. Prøver å holde hu igjen i grima, tauet etc.. og nytter ikke plassere seg foran hun da hun dermed bare går ut på siden og skal virkelig forbi deg!! Er utrolig vanskelig å roe ned tempo.. Noen som har noen tips for å sakne hun litt?

Vet at hun kun gjør det fordi hun vil tilbake til kompisene sine, men er utrolig slitsomt når man må "løpe" etter hesten...

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  00:35:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg ville brukt stemmen masse for å roe henne ned og få henne til å tenke på deg i stedet for å bare rase bortover. Kanskje du kan snu og gå noen meter tilbake med henne hver gang hun prøver å gå fra deg, slik at hun skjønner at det tar lengre tid hvis hun holder på sånn?
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/07/2006 :  00:48:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tips 1: Bruk hodelag når du leier hesten ut til beitet, da har du mer å "ta" i og mye mer kontroll over hesten. (På Starum (Norsk Hestesenter) er det ikke lov å leie ut en hest i bare grime, det må være hodelag på.)

Tips 2: Ha med en pisk - hvis hesten har respekt for den da, og hold den FORAN hesten, som et stengsel. Bruk mye god-stemme når hesten går pent bak pisken. Den skal IKKE brukes PÅ hesten, bare så det er klart, men som en forsterkning av at du vil at den skal gå pent.

Tips 3: "Bestikkelses-metoden" - ha noen gulrotbiter i lomma. Stopp hesten, gi godbit. Etterhvert vil den kanskje ikke rause avgårde med deg, hvis den finner ut at den får belønning hvis den går pent.
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  02:33:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
rettelse til t boysen.det er lov å leie med kjetting i stede for hodelag.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 03/07/2006 :  11:04:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen hester har ikke lært hva som forventes av dem når de skal leies. De oppnår jo det de ønsker uansett oppførsel - nemlig å komme ut på beite igjen. Den som holder i tauet er en irriterende mygg som man kan finte ut eller ignorere.
Sånne hester har godt av bakketrening. Jeg liker taugrime veldig godt. Men en del varianter som selges har altfor tykt tau. En taugrime skal ha nokså tynt tau og den er lett og merkes knapt av hesten når man ikke drar i den. Med et litt tungt tau festet til kjenner hesten når slakket i tauet er i ferd med å gå ut og da har hesten ansvaret for å alltid sørge for litt slakk i tauet. Dette må jo selvfølgelig hesten LÆRE. Da må man bruke tid på det, på samme måte som man trener på andre ting.
Har du sett hunder blir trent til å gå fot? For å gjøre det litt spennende skifter den som holder tauet hele tiden retning og fart. Det er opp til dyret i enden av tauet å sørge for at tauet aldri blir helt stramt.
For å starte går du bortover i vanlig fart. I det øyeblikket forbena til hesten er på høyde med dine ben (iferd med å gå forbi) bråsnur du og går tilbake igjen. Det forvirrer ofte hesten litt som blir snudd av taugrima men trenger et sekund på å finne igjen balansen og gå motsatt vei. Tauet skal ikke "nykke" hardt men du kan dra hardt idet du snur og går motsatt vei av hesten og så gi litt slakk når hesten har snudd. For å klare å dra hardt må du holde litt ute på tauet, ikke hold rett under haka på hesten. Så går du motsatt vei helt til hesten er ved siden av deg igjen. Helt konsekvent snur du 180 grader hver gang hesten er ved siden av deg.
Gå litt rundt omkring. Hesten skal ikke vite hvor du er på vei, men finner etterhvert ut at det er mest behagelig å gå litt bak og se hvor du går hen. Han må forholde seg til deg og DIN retning, fordi den kan stadig forandres.
Bruker du 10 min på dette hver dag blir det gjerne raskt bedre og på sikt sparer du masse tid. En hest må like mye lære å bli leid av deg som å bli salt opp og renset høvene på. Dette er basic oppdragelse og viktig for sikkerhet på stallen. For hesten blir det slik verden virker: går jeg ikke pent kommer jeg ikke dit jeg vil. Den eneste måten å oppnå det jeg vil er å følge med på hun som leier.
I steden for pisk har jeg langt tau i grima og går ofte og slenger enden litt rundt omkring. En hest som er "nokså" lydig men ikke helt får påminnelse om å følge med på meg pga tauet. I en omkrets på en halv meter rundt meg kan det komme en taustump eller en arm og kanskje nesten treffe dem på nesa om de ikke følger med. Det lærer hesten å respektere min "intimsone". Skal hesten helt inntil meg må den være "invitert". Den skal ikke buse helt inntil min kropp og kunne dytte meg overende.

Hester er veldig dyktige på sammenhenger; hvis x så følger y. Det er dette som er grunnen til at vi må være konsekvente og hesten leter etter sammenhenger hele tiden, uansett om du er bevisst det eller ikke.

Jeg var på vei hjem etter lang tur og hesten min var ivrig etter å komme seg hjem. Jeg var sliten og ville at hun skulle skritte rolig på løse tøyler, ikke trippe og prøve å trave. Hesten hadde lært nok til å VITE at det var dette jeg ønsket av henne, men ikke lydig nok til å gjøre som jeg sa.
Vi skrittet på løse tøyler et par meter og så, på første steget hesten travet, tok jeg rolig men raskt en tøyle og snudde hesten motsatt vei, fortsatt på løse tøyler. Hun ville jo ikke trave vekk fra stallen, så da skrittet hun og etter 15 meter motsatt vei snudde jeg henne på samme måten, på helt løse tøyler. Jeg satt veldig rolig og konsentrerte meg om å gjøre dette helt konsekvent, på første steget hesten travet så sammenhengen skulle være klar, og ikke forvirre hesten med noen andre signaler. Jeg tror vi snudde 5-6 ganger. Så skjønte hun sammenhengen og at raskeste veien hjem til stallen for henne gikk i skritt.
Hesten min har forstått at når jeg "innfører" en slik sammenheng så er det opp til henne å finne beste løsning - jeg kommer ikke til å forandre reglene igjen den dagen. Jeg finner stadig på nye ting, så hun må hele tiden bruke hodet for å finne løsningen. Bruker man litt tid på å lære hesten "reglene" sparer man masse tid senere og får et mye tryggere og hyggeligere samarbeid med hesten.
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  14:05:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Det som er fint er at du har funnet ut HVORFOR hesten din gjør det. Da må du ta utgangspunkt i det. Samtidig bør hesten få en reaksjon på det den gjør. Jeg er ikke noe fan av å bruke ekstra utstyr på hester.

Jeg mener det er unødvendig å ha på hodelag når man skal sette hesten ut. Jeg har sett tilfeller hvor hesten stikker av med hodelaget på og hengt fast bena i tøylene. Med bitt i munnen kan det være skadelig og smertefullt, da det er et følsomt område. Skjer det med leietau, vil kroken som regel ryke, eller løsne, og det går ikke ut over hestens munn.

Når jeg har trent på det at hesten ikke skal løpe ut, har jeg gitt hesten en konsekvens, ikke straff. Hver gang jeg aner at hesten setter opp farten, sender jeg den rundt meg i ring i stedet helt til den har roet seg. Da prøver jeg på nytt. Setter den opp farten en gang til, lar jeg den løpe rundt meg til den har roet seg på nytt. Og slik fortsetter jeg til den har skjønt poenget, Og DET kan ta lang tid. Da lærer hesten det at hvis den setter opp farten, kommer den ingen vei. Og hvis hesten går pent....ja da får den det som den vil: nemlig komme til flokken sin. Og det er en god belønning for den. Hester vil alltid velge den enkleste løsningen, og den lærer da etterhvert å forstå at å løpe i full fart ikke alltid er det som er lettest.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.