hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - piaff?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 piaff?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beauty
» VIP

Malaysia
Innlegg: 362

Skrevet - 14/11/2003 :  10:35:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Hei. Jeg lurer paa hva som kreves av en hest for at den skal kunne laere piaffe? Jeg har ikke planer om aa laere hesten min det, men lurer fordi hesten min ofte gjoor piaff(ikke saerlig bra, men det er "trav paa stedet" med mye spenst) i paddocken, eller naar han ser noe spennende. Han er ikke hingst. Han er faktisk en x-galopp hest, fullblods, omtrent 7. Hva betyr dette> Er dette bra eller daarlig? Er dette er fordel eller ulempe? Lurer paa om han faktisk kan komme ganske langt i dressur, han har fine steg og laerer fort. Og viktigst av alt er det gooy!

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 15/11/2003 :  03:43:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Alle hester kan piaffe fra naturens side,det ser du om du studerer de i løs tilstand.Som så mange andre "bevegelser" de gjør i fri tilstand,har vi tatt dette i bruk og utviklet det videre under rytter,og laget "momenter" av det som benyttes i konkurranse-sammenheng.
De gjør også galoppbytter,passage,galopp-piruetter,sjenkelvikninger osv.i vill tilstand...

Under rytter faller dette lettere for noen hester enn andre,pga.slik de er avlet frem fysisk.Hester,som feks.Varmblods-Ridehest(Halvblods)er avlet frem for å lettere klare høy samling og swhung-fyllte trav-økninger osv osv.Ponnier mestrer lettere piruetter,krappe svinger osv.

Piaffe er den mest samlede øvelsen vi har,og det kreves styrke og en god porsjon med lydighet for å beherske denne øvelsen korrekt.Hesten skal ikke "slenge med rompa",og den skal løfte bakbeina skikkelig,alt skal være i takt med forbeina også,samtidig skal den gå med ettergift i nakken opg være fjærlett i munnen,"ikke koke over" men gå rolig og konsentrert.

Som du sikkert skjønner er det litt annerledes i konkurranse-form,enn "hjemme" når han bare er litt gira..Men,bevares det er da bare å prøve!Bare husk at det er mange andre klasser du BØR ri til godkjent i, før du kommer til klasser hvor det er piaffe.Ingen snarveier da veit du...

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.