hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bjørn og Hest.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Bjørn og Hest.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Eli K

» VIP

Skrevet - 11/08/2006 :  15:10:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen som erfaring med hvordan Bjørner oppfører seg mot hest?? Er det noen stor fare for at Bjørner kan gå til angrep på hest?
Har kommet i den ekle situasjonen at det nå går en slagbjørn i det området hvor jeg har hestene mine på beite. Har sett spor som mest sannsynlig stammer fra bjørnen ca 200m fra beitet til mine hester.
Bjørnen har vært i området i litt over ei uke og både drept og skadet flere sau.
Blir litt bekymret for ponnisene mine =( Tror dere at hestene er trygge for bjørnen, eller bør de få komme hjem til den trygge innhegninga si?

Eli, Virils Carmen, Spællgutten & Karamell

crusabell

» VIP

Skrevet - 11/08/2006 :  19:43:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har hørt at bjørner er spesielt glade i små ponnier. helst røde..
hehe,neida
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2006 :  22:01:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Eli.. jeg har en god nyhet, men også en dårlig nyhet.. (kanskje du vet begge fra før av?)
--------------------------------------------------------------------------------------------------
først den dålige:
onsdagen, da vi var til Siv for å finne sal, og kjøre hestene til setra..
sa Jan Roar at de hadde funnet en død sau ved moavollan, som var tatt av bjørn..
Siv var litt bekymret for Glæsir som står langt oppi skogen alene... (som du kanskje vet, har Siv og Jan R sæter like ved moavollan..) men men..

vi spurte Siv om akuratt dette om hester og bjørn..
hun sa at det var en bjørn som hadde gått på angrep mot en hest, men hesten hadde slått igjen..
bjørnen døde av en hestefot som satt fast i hode på den.

ehh... OK,.. men foten satt fast i bjørnen..?

men i går-tili hadde de funnet 6 nye bjørne*-skadde sauer ikke langt fra moavollan =S
æsj da..
nei, tror ikke bjørnen går på angrep på hester egentlig... ikke der dine står..
Jovita og Juffe står på bakkvollen nå de.. jeg er egentlig ikke redd for at bjørnen skal komme å "ta" hestene..
1. det må da være mye enklere å ta en sau eller ett lam..
2. Jovita og Juffe står veldig "beskyttet" med piggtråd og strømtråd "rundt seg"..
3. bjørnen tørr nok ikke å komme ned blant mennesker og trafikk*

--------------------------------------------------------------------------------------------------
så den gode nyheten:
det er nok ikke lenge til noen jegere kommer ned fra fjellet* med en bjørn i sekken!
de har heldigvis fått lov til å skyte bjørnen nå!

jeg sendte deg en melding for en liten uke siden om dette med bjørnen.
så i avisen at den hadde vært på Rognes..
men før den tid, hadde den vært i Endalen..

først har den vært i Endalen
gått ned til Rognes
så gått opp igjen til Synnerdalen..

alt dette på bare 2-3 uker (?)

hjelp, er det flere bjørner, eller bare en sprek??

=S

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Eli K

» VIP

Skrevet - 12/08/2006 :  08:59:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bjørnen som tok sau i endalen for ca 2uker siden har visstnok oppholdt seg i bjørkåsmarken hele tiden, Godt mulig det er en annen bjørn som har vært på Rognes! Vet ikke jeg...men håper og innbiller meg at også mine hester er forholdsvis trygge på beite....går jo på innmarksbeite nå, rett nedenfor husene i Bjørkåsen =) Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  11:38:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
tror nok ikke bjørnen tar hestene dine, der de er nå.

men bjørnen har gått mot mus.setra nå da..

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 12/08/2006 :  13:56:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde dødd hvis jeg visste det var bjørn i området her. Jeg blir jo livredd bare jeg ser en elg

hilsen pysa
Gå til toppen av siden

juboy

Skrevet - 13/08/2006 :  01:34:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester har både tenner, høver og kan løpe fort.

Sauer må vel kunne betegnes som "vandrende matpakker" for rovdyr. De kan verken løpe eller forsvare seg, og uten gjeter er de uten tvil "menneskets gave" til ulv, bjørn og jerv.

Har sikkert skrevet om det før, men altså: I gamle dager, når de slapp bufe ut i skauen, så sendte de med en "skarpskodd" hingst med dyra, som gjeter og forsvarer av flokken. Hesten var da "preget" på dyra, så han anså dem som sin egen flokk - OG han var skodd med skikkelige piggsko, dvs vintersko med ispigger - mye lengre og skarpere enn våre dagers broddsko.
Ifølge gamle historier var det mang en bjønn som fikk unngjelde et angrep på dyra, med skallen slått inn av skarpe sko.

Vil derfor tro at dere som har hester i rovdyr-områder, kan gi dyra (hestene) en bedre sjanse til å forsvare seg ved å "skarpsko" dem. Sauer og kuer er det verre med, da det ikke er mulig å trene dem til å bite, løpe fortere eller sparke hardere.... Men med hester, derimot, så får de "en sjanse til" hvis vi gir dem et ekstra "våpen"....
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  16:04:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Tror nok det går bra. Har hørt mye om den bjørnen. Senest i går kveld kom onkel Odd Ivar (som du kjenner, og som er med i viltgruppa) på besøk til oss. Fikk høre en del da. Er utrivelig når bjørnen oppfører seg som den har gjort oppi der. Skadet en del sau ja. Men det går nok bra, og de får forhåpentligvis tatt bjørnen snart før den får gjort så mye mer.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  19:16:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Bare sånn at du vet så kan sauer springe! Har hatt ''kappløp'' med de. De er faktisk ikke enkle og ta igjen, men de er jo stokk dumme da så
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

kris10na

Skrevet - 19/08/2006 :  15:54:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
dakar bjørnen!
dumt hvis den dreper/angriper en hest, men en sau gjøkke så mye...
Gå til toppen av siden

Eli K

» VIP

Skrevet - 20/08/2006 :  21:22:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei de dumme sauene har jo ikke følelser eller evne til å føle smerte så de kan jo godt angripes/skades/bli lemlestet og gå å pines før noen finner dem og kan gjøre slutt på lidelsene dems?????

En bjørn som dreper en sau for å spise seg mett er vel ikke så farlig, men denne bjørnen som er i nærområdet mitt slår sau kun fordi den synes at det er gøy, spiser nesten ingenting av dyra han tar, og flere sauer er funnet skadet (avrevet bakpart men framdeles i live) Det synes jeg er ille!! Og bjørn som dreper/skader kun fordi han synes det er gøy bør nok avlives!
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 21/08/2006 :  10:06:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Det har du helt rett i.

Denne bjørnen har jo gått 'amok' flere steder. Altså bare skadet sauer istede for å drepe dem. Det er jo forferdelig. Da er det bedre at han dreper dem.

Men de har ikke jaktet på lenge nå.

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2006 :  11:37:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hester har både tenner, høver og kan løpe fort.

Sauer må vel kunne betegnes som "vandrende matpakker" for rovdyr. De kan verken løpe eller forsvare seg, og uten gjeter er de uten tvil "menneskets gave" til ulv, bjørn og jerv.

Opprinnelig postet av juboy

Ikke forsvare seg???

Har du noen gang blitt stanget eller løpt etter av en illsint stor bukk??

Fader de er harde i knollen... AU

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2006 :  20:09:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
bjørne jakta er ferdig, og bjørnen har forsvunnet.
*fjo*

ble bjørnen skutt..?
tror det..
ingen i lage da..:(

men borte vekk med bjørnen

Ina_R

Norway

Skrevet - 22/08/2006 :  20:31:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Bjørnen ble nok ikke skutt nei.

Har vel dratt til et annet sted.

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2006 :  09:49:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
hørte det var noen som sa den var skutt, men ingen i lage. så de ville ikke si hvem det var.
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.