hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Luftslukerreim
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Luftslukerreim
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Diana

» VIP

Skrevet - 19/08/2006 :  22:11:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er så mange meninger rundt dette med bruk av luftslukerreim! Den er jo til for å hindre krybbebitere/luftslukere i å sluke luft, men er den helt ufarlig å bruke? Den skal jo spennes relativt stramt rundt nakken på hesten for å gjøre det ubehagelig/umulig for hesten i å få slukt inn luft.., men hva med når den spiser? Hindrer den ikke maten i å passere normalt?? Jeg har lest litt forskjellig om bruken av denne reimen. Det er jo noen som sier at hester som sluker luft, har større sjanse for å få kollikk ettersom de fyller magen med for mye luft, andre igjen sier at det er denne reimen som gjør at de får kollikk ettersom den stenger vei for mat når hesten spiser og det er dette som gjør den dårlig.. Hva er egentlig riktig? Og er det slik at en luftsluker virkelig fyller magen med for mye luft? Har også lest at nyere forskning viser at luften de sluker, ikke kommer helt ned til magen..at det egentlig ikke er så farlig med luftsluking..bare litt irriterende.. Hva er riktig og hva er galt? Det er sikkert mange forskjellige meninger om dette, men er det noen med erfaringer som kan uttale seg?

Linda B.

Norway

Skrevet - 20/08/2006 :  13:26:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Hesten jeg hadde på fôr før var luftsluker, og vi brukte alltid reim på han. Når det gjelder spising, så bøyer jo hesten ned hodet, og dermed blir det en ganske stor "glippe" mellom luft/spiserør og reima. Dette forutsetter selvfølgelig at hesten ikek har fôrkrybba i upassende høyde, eller høyet hengt opp. Vi hadde aldri noen problemer med slukreima, så den fungerte fint for oss.

Har forsåvidt lest at luftsluking i noen tilfeller ikke skader hesten. Dette gjelder som oftest hester som har hatt uvanen i lang tid, men hvem vet. Hester utløser jo endorfiner (om jeg ikke husker helt feil) når de sluker luft, noe som gjør at de bli "høye". På en måte en slags form for doping faktisk. Det gir en god følelse, og det er vel derfor det er så vanskelig å få en hest til å slutte å sluke luft, det er så vanedannende, og mulig at hesten bli en form for avhengig? Tenker litt høyt her nå Men uansett, så lenge hesten ikke tar skade av å bruke luftslukerreim, vil jeg ikke nøle med å bruke den. Men en får jo se an hesten.

Fin tråd forresten, er interessant å få vite mer om, og hva folk mener om dette

Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/08/2006 :  15:58:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har selv en hoppe som er krybbebiter. Hun går kun med reim dersom det er mange andre i stallen så de skal slippe å høre på gulpinga som bonden vår kaller det.... Ellers er hun i løsdrift 24 timer non stop året rundt. Hun går i stor flokk og har de siste årene mistet mer og mer interessen for å sluke. Folen hennes har også gått ved hennes fot til han var 9 månder og han har aldri vist noen som helst tegn til å ta etter hennes uvaner. Ergo. miljø og stimuli er alaf omega. Hester som har uvaner som dette, da også veving og biting på annet inventar bør få gå ute sammen med kompiser det meste av døgnets timer.

Jeg har vært på ulike foredrag om nettopp dette emnet. Siste var med Svein Bakke. Stereotypiske adferd er et av de temaer rundt hest som blir viet mye forskning og interesse. Det de den senere tid har kommet frem til er at slike uvaner tildels arvelige og genetiske. En hest kan være arvelig belastet hele sitt liv, slik som min lille fole jo da er, men så lenge ting blir lagt til rette, hesten har et innholdsrik og naturlig liv vil man begrense hestens sjans til å utvikle sine arvelig laster. Derimot om man har en hest som er arvelig belastet som da i tilegg blir satt i et miljø hvor hesten får anledning til å kjede seg, liten tilgang til stråfor, mye inne og lite sosial omgang med andre hester så er det nesten utelukkende helt sikkert at hesten vil utvikle sine arvelige laster.
Magesyre er også en stor medvirker. Hester bør få tilgang til tidsfordriv hele tiden, høy, halm, silo etc. Dette er svært forbyggende for hester med slike laster.

Videre kan jeg si at jeg jobbet for en tysk veterinær i sin tid, han kunne bekrefte at slukereim med tilhørende pannereim festet til ikke er av godkjent type, de er ikke lovlig i andre land enn Norge. Disse fremkaller sterk hodepine hos hesten da remmen som sitter foran ørene klemmer på en boldåre som fører dirkete til lillehjernen. Noe å tenke på...
Mange hester får også nakke vondt av å ha reimen på store deler av tiden. Et konstant trykk på atlasen gjør omårdet ømt og spent. Noen ganger kan det lønne seg å få skomekeren til å sy på et bredt lærstykke som fordeler trykket mere jevnt enn remmen på slukereima.
Vidre kan jeg også si til slutt.. At for hesten så gir det en liten rus. Ironisk nok føles det avlappende for hesten å få lov til å sluke og det gir hesten en psykisk indre ro. En kan sammenligne dette med eks røyking eller negelbiting hos oss mennesker... Så, spørsmålet er vel om en bare skal la hesten få lov til å fikle og holde på med sin last i fred og ro. Kjefte og straff hjelper vertfall ikke...eneste man oppnår er at hesten vil snart forbinde deg med noe kjipt....
Og det vil man vel ikke....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 21/08/2006 :  21:11:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Luftslukerreim med pannebånd? Hm. Kom imidlertidig over denne, virkelig et fint alternativ til den vanlige metall-reima: http://www.hooks.no/Butik/docs/zoom_pic.asp?pf_id=NO-490060

Og forresten.. har hørt at hester ikke kan "smitte" hverandre med luftsluking. Stemmer virkelig dette? Denne hesten jeg hadde på fôr før "smittet" en fjording på motsatt side av stallgangen, det virket iallefall sånn. Fjordingen hadde aldri slukt luft før hesten "min" flyttet inn ved han, og med en gang han skiftet boks, sluttet fjordingen. Hva tror dere?

Heggvin

» VIP

Skrevet - 21/08/2006 :  23:24:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min ble og "smittet". han slukte ikke luft før det flyttet en lufsluker i boksen ved siden av han.. Vi måtte avlive en hest på rideskolen for et par år siden for han var helt ekstrem på slukinga,og ikke no hjalp på han.(ingen av de forskjellige reimne) han var så ekstrem til å sluke, så de 2 siste mnd før han ble avlivet hadde han kolikk så å si anna hver dag pga slukinga.høres grusomt ut men han ble "fin" når han ble gått med.
Og min erfaring med reimer til min hest er ikke så bra. Den enkle med bare en reim kan jeg ikke bruke, hesten min "svimer" av når han har den på. fordi han får ikke nok surstoff. Og den med dobble reimer får han luft inn med,så jeg har sluttet å bruke reim på han og det går supert:) han sluker faktisk mer med reim på enn uten

Ble litt rotete og teit skrevet,men men.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 22/08/2006 :  02:00:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt at hester kan begynne å sluke pga for mye stivelse i maten. Glukose som ikke var heldig for magen. Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 26/08/2006 :  14:51:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Heggvin: Hvis hesten din svimer av pga. slukreim vil jeg tro at du ikke bruker den riktig/strammer for mye..? Men uansett, hvis han sluker mer med enn uten så er det jo ikke noe å tenke på ;) Står han fortsatt ved siden av den andre luftslukeren? Isåfall kan dere jo flytte den ene, og se om det blir bedre da
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.