hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noen som har løst avhengighetsproblem?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Noen som har løst avhengighetsproblem?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Trine og jentefarmen

» VIP

Skrevet - 07/09/2006 :  20:17:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er sikkert et tema som har vært diskutert en del, men for meg går det utover gleden med det å ha hest. Jeg har to hopper og ett hingsteføll. Problemet er at når jeg skal ut å ri alene med en hest blir de andre utrolig stresset, hører de som står igjen hyler langt innover i skogen. Den ene kan finne på å hoppe over gjerde, og de andre å bryte seg ut. Ved å sette de inn i stallen vet jeg at de ikke stikker av, men de løper fram og tilbake å hyyler og bærer seg. Det samme problemet har hatt i sommer når jeg skal leie en og en hest ut på et beite som ligger 300 meter unna gården. De blir helt sprø og hysterisk straks de blir forlatt. Noen som har hatt slike hester og greid å løse problemet? Denne avhengigheten har ført til at jeg ofte ikke gidder å begynne å styre for å få meg en ridetur. Mye styr visst en må begynne å leie de andre hestene tilbake til stallen for så sale opp den siste, som går bare å kiker seg tilbake på tur fordi hun har lyst hjem.
Jeg vet at noen kommer til å svare at jeg må prøve gradvis avvenning, men jeg ønsker først å vite om noen har gode vellykkede erfaringer med dette. Jeg tror faktisk noen hester er sterkere preget av innstinkter enn andre.

AinaVj

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  23:07:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Det er tre hester på gården "min" som ikke tåler å være alene. To av dem løper ned gjerdet, så de får stå inne. Og føllet som skal avvennes står også inne når mor er ute. Min erfaring er at noen hester skjønner etterhvert at den andre hesten vil komme tilbake etter en stund. Mens på noen andre hester hjelper ingen ting annet enn å sette dem inn å bare akseptere at slik er det. Bare sørge for at de har selskap av en annen. I fjor da det forrige føllet skulle avvennes, gikk det til slutt an å ha det ute med andre hestene. For hun innså at mor alltid kom tilbake.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Trine og jentefarmen

» VIP

Skrevet - 08/09/2006 :  09:31:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar. Det jeg synest er litt skummelt når de står inne er at de skal prøve å hoppe over boksedøra eller steile å hekte seg fast. Da kan de få store skader. Føllet mitt hoppet på ei jerngrind en gang i sommer da moren gikk 20 meter vekk fra gjerdet. Føllet bendet hele porten og landet på ryggen, men det gikk heldigvis bra. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 08/09/2006 :  13:39:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde hest på for en gang som jeg måtte trene avvenning på. To hester stod i lag, ingen av dem som ble stresset hvis den ene gikk fra beitet, men hvis hoppa forstod at kompisen ikke skulle bli med, så nektet hun plent å gå (ikke samme problemet, men løsningen jeg fant kan kanskje hjelpe lell?)

Det jeg gjorde da, var å ta med han som eide den andre hesten på tur, vi forlot stallen samtidig, men skilte veier etter kort tid. Dette skapte veldig mye rabalder for hoppa, mye skriking og tull. Vi gjorde det sånn at vi sørget for å møte den andre hesten igjen minst en gang til i løpet av turen, for å så forlate dem igjen. Første tiden så var dette veldig slitsomt, både for meg og hesten. Mye hopp og sprett og tjo og hei og hyling over hele byen, men etterhvert så roet hun seg betraktelig, og hele prosessen med å gå alene på tur gikk bare bedre og bedre.

Det går kanskje an å prøve noe sånt og?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 08/09/2006 :  23:02:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Heldigvis har vi ganske solide bokser som det må ganske mye til for å skade seg på.

Har noe av det samme problemet med Lydiaen min. Om vi skal ri på tur alene....det er bare å glemme. Vi tar med en hest og aksepterer at sånn er det. hun må nok lære seg å stole på meg først. Ellers så går jeg mye leieturer med henne alene. Om hun nøler, så bare tar jeg det med ro og forteller at det er trygt å være med meg

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Trine og jentefarmen

» VIP

Skrevet - 15/09/2006 :  22:13:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden jeg har bare mine egne hester i stallen, er jeg avhengig av å få andre til å ri sammen med meg visst jeg skal ha med begge på tur. De kan begge være med på slep, men det er litt slitsomt. Har ikke så god kontroll at jeg tør å sette opp i galopp med en på slep. Det er ikke noe problem å ri hver vår vei ute heller, men det er når en hest må være igjen på gården levenet starter. Å det ene hesten hopper over et gjerde på 1.60 m også om hun blir forlatt i luftegården. Tror det hadde vært enklere om jeg hadde hatt flere hester, slik at det ville være en hel flokk som ble igjen om jeg tok meg en tur. Men jeg får begynne å sette de andre inn når jeg skal ut på tur. Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 15/09/2006 :  22:33:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Har du prøvd å gi dem mat når de står igjen i stallen? Når den ene står igjen, gir jeg han alltid litt høy å tygge på.

Mine var også totalt avhengige av hverandre i begynnelsen. Jeg tok de ut annenhver gang i 5 minutter før jeg gikk hjem. så økte jeg til 10 minutter osv....Det tok litt tid, men stressingen gikk over ganske fort. Litt hyling er det fremdeles, men det er bare et par vrinsk i det vi rir avsted :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.