hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Har du Hestevett
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Har du Hestevett
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beauty
» VIP

Malaysia
Innlegg: 362

Skrevet - 06/12/2003 :  05:56:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
ER hestevett noe man kan laere, eller er det noe man faar fra erfaring? Hvorfor er det slik at noen menesker(uansett hvor flinke de er til aa ri), ikke ser farlige situasjoner?

Det blir fort slik at "det tenkte jeg ikke paa" med alt. AAja... er det derfor jeg maa stenge porten... Det gjoor sikkert ikke noe om jeg bare lar hesten vente i boksen sammen med nabo hesten med sal paa... Dette er ting som virker helt naturlig for meg at saant gjoor man ikke! Steng porter, laas doorer, bruk hjelm, ikke ri i vaerste gjoormen...

Slike ting har jeg ikke alltid sett, husker aa ikke ha sett farer som disse, men naa skjer det nesten aldri. Plutselig klikker det. Gjoor fortsatt en del dumme ting, men ikke SAA farlige ting (snurret bandasjer rundt boksdoora saa hesten kunne ha noe mykt aa kloo seg paa, neste dag var de spist opp og i stykker.... hrmf...).

Hva om vi kunne laere nybegynnerne hva man skal og ikke skal gjoore... trave og galoppere nedover paa asfalt, surre leietauet rundt haanden, traakke over leietauet, slippe hesten der det ikke er gjerde rundt.... osv? Ikke bare nybegynnere, vi er ogsaa langt fra utlaert!

Jeg tror kanskje mange ulykker kunne vaert unngaatt paa denne maaten... hva tror du?

Hestehilsen fra Cathy og Nicky

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 06/12/2003 :  10:03:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg tror dette du snakker om henger mye sammen med erfaring og modenhet. Da jeg var mindre tenkte jeg svært lite over hva jeg holdt på med. Og om jeg valgte en utvei for "sikkerhetens skyld" var det nesten skummelt for jeg kunne oppfattes for å være feig og urutinert (følte jeg iallfall.. Selvfølgelig var dette fordi jeg var urutinert..). Selvfølgelig ser jeg i dag at det er nettopp det å gjøre ting for "sikkerhets skyld" som styrker din kjennskap og erfaring til hest. Iallfall er det slik jeg oppfatter det..

Desverre finnes det de utroligste mennesker her i verden. Og det gjelder vel også innen hestesport. Man ser jo f.eks. at godt voksene mennesker for en tid tilbake valgte å drikke sprit på kanner, selv om metanolforgiftningen var en stor sak som truet Norge. Så alle er desverre ikke våkne nok til å lære av andres feil, selv om de er aldri så "vokene" eller "modene". Dette var et eksempel tatt fra utenfor hestesporten, men de finnes i hestesporten også. Idioter kalles dem

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway
Innlegg: 868

Skrevet - 06/12/2003 :  12:19:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Alle har jo ikke samme syn på en potensiell farlig situasjon. Hva du vil anse som farlig i omgang med din hest kan være 100% safe med min, og omvendt.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 07/12/2003 :  00:20:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Jeg vil ikke kalle dette "hestevett",dette handler mer om generell fornuft og evnen til å forutse evt.farlige situasjoner uten å være "hysterisk" ovenfor alt og alle.Noen kan drite seg ut gang på gang,og lærer aldri,mens andre har aldri opplevd noe slikt.....Dette gjelder alt av situasjoner,også UTEN hest.Folk er forskjellige.

Vi lærer av å feile,og jo eldre man blir, jo mer har man selvfølgelig erfart og lært av dette, (både på godt og vondt...)
Men uansett hvor gammel man er,og hvor lenge man har håndtert hest,blir man ALDRI utlært på dette området.

Konklusjonen får bli ,som jeg har skrevet i innlegg før; Bare tenk fornuftig.

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway
Innlegg: 536

Skrevet - 07/12/2003 :  22:53:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Alle er jo enige om at erfaring er den beste læremester. Noen feil gjør vi om og om igjen, noen lærer vi fort av og andre ganger klarer vi tilogmed å lære av andres feil... Evnen til å forstå sammenhengen mellom handling og konsekvens er noe vi alle må lære, og noen bruker lengre tid enn andre.
Vår sunne fornuft, både i og utenfor stallen, er stadig under utvikling, og vi bruker både instinkt og tilegnet kunnskap. Det beste er å lære "hands on", men selvsagt kan man lære masse fra bøker, videoer mm.
Sånn som jeg ser det skiller hestevett seg kun fra vanlig sunn fornuft ved at det dreier seg om spesialiserte evner og erfaringer.
Hestevett er evnen til å kunne se for seg hva en eller flere hester vil gjøre i en gitt situasjon, og så selv kunne reagere utifra dette. Enten for å forhindre at det skjer et uhell eller reagere raskt - og riktig - når uhellet er ute.
De priviligerte har et medfødt, men ikke overutviklet, instinkt for hva som kan og ikke kan være farlig. De lærer også raskt av egen og andres erfaring og er trygge, men ydmyke i forhold til hesten og hvordan de håndterer den.
Andre igjen er fullstendig blottet for hestevett. Noen innser sine begrensninger, men enkelte er "verdensmestere" og kreerer gjerne flere farlige situasjoner enn hva en person som ikke har peiling på hester, men har en solid dose sunn fornuft, gjør.
Alle staller og ridesenter bør ha et reglement, sikkerhetsregler og/eller rettningslinjer for behandling av hester og hvordan man skal oppføre seg i en stall.
Dersom det er en stall hvor mange nybegynnere ferdes bør det også holdes kurs hvor de lærer det mest elementære.
Det gavner alle, både to- og firbente!
Gå til toppen av siden

Kristin_r

» VIP

Innlegg: 69

Skrevet - 22/04/2008 :  00:00:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er vel både noe man kan lære rent teoretisk eller utifra erfaring, egne og andres feil.. har egentlig ikke vært vitne til den slags uforstand som du beskiver, men har opplevd at to hester som sloss til "døden" så og si, har blitt sluppet ut i samme paddock/beite (er en slags blanding), en forfangen 2'er el 3'er ponni som rutinemessig ble ridd av to søstre samtidig! begge var egentlig i største laget for ponnien fra før av.. han nektet å gå til slutt.. :(, en hest som ble dullet med, vasket, smøret osv. så mye at den nesten hatet mennesker. etter snart et år begynner den å like folk igjen.. Og en ting som irriterer meg..; stallregel: hestene skal stelles og sales på i sin egen boks (evt. boks man har spurt om å låne). Dette er pga brannsikkerhet! Alikevel står det alltid hester og ponnier i veien på stallgangen..fordi boksen er nymøkket el de vil ikke ha pels fra stellingen der... hva pokker gjør man ved brann når det står strødd 3 ponnier rundt omkring i stallgangen og en som blokkerer utenfor utgangen, der man egentlig bare skal spyle el vaske hester?? Dyretragedie med en gang..
Må innrømme at jeg har ei hoppe på gangen når jeg skal ri henne, det er fordi hun er 4år, ekstremt nysgjerrig og ca. 180cm i mnkh. boksen hennes har også egen inngang på andre siden av stallen så blir mye styr hvis vi skulle gjort det i boksen. Dette gjør også eieren av hesten som også driver stallen. skal venne henne til det etterhvert..
Viktigste er å ikke skaffe egen hest for tidlig, og aldri tro at du er utlært!
Gå til toppen av siden

Katta88

Innlegg: 2

Skrevet - 08/08/2008 :  23:57:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en ulykke hvor jeg fløy over hode på en hest som var 1,802 i manken. Jeg ble slått i svime og hjelmen ble knust. Slet litt med naken en stund etterpå og ble sendt på røntgen. Av legen fikk jeg besked om at hvis jeg ikke hadde hatt hjelm på hadde jeg nok knekt nakken. Dette skjedde på knall hard is på vinteren for 2 ar siden. Før det tenkte jeg ikke så mye på hva jeg gjorde, hva som kunne skje osv... men etter det har jeg faktisk vært redd for nye hester (heldigvis ikke min engen, var ikke min hest jeg red da.) men skal jeg gjøre noe med nye hester må jeg bruke lang tid på bakken og bli kjent med dem før jeg tør å sette meg på. Så den vinterdagen lærte jeg en skikkelig lekse. En feil jeg nok aldri gjør igjen, er å ikke tenke over hva som kan være farlig. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.