hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dressur og stevner. Er dommerne "rasistiske"?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Dressur og stevner. Er dommerne "rasistiske"?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Destrier

Norway

Skrevet - 19/05/2003 :  08:50:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Dersom du mener det er et problem med overkvalifisering der du bor, så er den beste måten å få gjort noe med det på - å engasjere seg i klubben sin, og være med på å sette opp stevner og proposisjoner.

Det er kun arrangørklubben som har mulighet til å gjøre noe med dette. Du kan synes det er så feil som bare det, men ingenting skjer før noen gjør noe med det. Slik er det her i verden.

Dere har sikkert en dressurgruppe eller sportskomite som har med arrangementer å gjøre, og det er bare å være med her. De blir helt sikkert glade for å få med flere folk! I en sportskomite sitter det ofte mange som driver med sprang, og har liten forståelse for slike 'dressurting'. Men man har samme 'problem' i sprang da, at det er enkelte ekvipasjer som ikke kommer lenger enn til 1m f.eks. og rir denne klassen år etter år. Før hadde man utklassing, men det har man ikke lenger. Men det som skjedde når det var utklassing, var at samme hest kom med ny rytter, og så var man omtrent like langt.

Dersom en klasse er åpen, er den åpen for ALLE, til og med en GP-rytter kan starte LD om de vil - og ingen kan klage på det etterpå. Hvis man ikke vil at det skal være sånn, må arrangøren lukke klassen - og det gjøres i proposisjonen.

Men jeg tror at uansett hvordan man gjør dette her, så vil man alltid finne ryttere som er mer opptatt av å vinne rosetter enn å høste verdifull erfaring.

Nå har jeg sagt hva som kan gjøres (gjennom engasjement), hvordan mener DU det skal være?

Dere vil altså konkurrere, og bli rangert, men vil ikke konkurrere med 'alle'. Hmmmm..... er det noe bedre en å være såkalt 'overkvalifisert' da? Og om det ikke er arrangøren som bestemmer dette, hvem skal så gjøre det?

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 19/05/2003 :  10:39:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Først og fremst så bor jeg ikke lenger "hjemme" jeg måtte pent flytte til Trondheim for 2 år siden, for å bli student. Derfor ser jeg ikke heelt grunnen til å engasjere meg i den lokale rideklubben "hjemme"

I det tilfelle jeg skal konkurrere så plager det meg ikke å konkurrere mot folk som er bedre kvalifisert enn meg, jeg forventer da ikke å vinne til enhver tid. Om mennesker har så liten tiltakslyst at de ikke vil flytte seg opp en klasse er opp til dem.
(Forøvrig svarte jeg i siste innlegg bare på noe du spurte om! ) _Men_ det er _ikke_ gøy å se foreldre som tappert prøver å forklare sine egne barn på 10-12 år hvorfor "damen" starter LD...
Det skal jo også nevnes at de _aller_ fleste konkurrerer for å se om hest og rytter har hatt framgang, altså slår de seg oppover i klassene ettersom de får erfaring !! Og det er disse det er gøy å se gang etter gang når jeg for engangs skyld klarer å være hjemme når det arrangeres stevne..

Men,men..samtidig er det jo flere grunner til at man starter lavere klasser...hesten kan ha vært skadet, den kan ha blitt alvorlig skremt, rytter kan ha et problem..alt dette kan tale for å starte en lavere klasse enn hesten og du egentlig er kvalifisert for, og dermed "burde startet". Det jeg _ikke_ skjønner er hvorfor folk skal starte hesten sin 3 ganger i 3 klasser i oppadgående vanskelighetsgrad, når alle disse faller på samme dag og rett etter hverandre...

Likevel det er som du sier Destrier, sålenge jeg ikke selv har noen plan om å engasjere meg så kan jeg like godt ikke si noe!!!

Guro

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 19/05/2003 :  12:08:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det jeg _ikke_ skjønner er hvorfor folk skal starte hesten sin 3 ganger i 3 klasser i oppadgående vanskelighetsgrad, når alle disse faller på samme dag og rett etter hverandre...

Dette kan kun skje på klubbstevnenivå. Fra D-stevne og oppover har man kun anledning til å starte to klasser. Rettere sagt, hesten har kun lov til å starte to klasser, tre på klubbstevne.

I høyere klasser pleier proposisjonen å lukke for mer enn en start. D.v.s. at en ekvipasje kun har lov til å starte en klasse per dag. Slik ting er det som sagt arrangøren som avgjør, og om du skal svare noen på hvorfor det er slik, så kan du bare si at det er arrangøren som har bestemt dette. I og med at dette kun gjelder på klubbstevner, så vil jeg tro at disse personene kan ta dette opp med klubben sin - dersom de synes det er noe problem. Det er ofte de yngste rytterne som har sterkest rettferdighets-sans, og de kan si ifra ganske tydelig når det er noe de mener er urettferdig. Det gjelder bare å få informasjonen til rett sted. Så - neste gang du er i en slik situasjon, kan du kanskje hjelpe dem med det?

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 19/05/2003 :  17:56:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er ofte de yngste rytterne som har sterkest rettferdighets-sans, og de kan si ifra ganske tydelig når det er noe de mener er urettferdig. Det gjelder bare å få informasjonen til rett sted. Så - neste gang du er i en slik situasjon, kan du kanskje hjelpe dem med det?

Jepp, da kan jeg det

Guro

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2003 :  12:21:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til destrier...
Fordi om det "bare" var et stallstevne,så var dommeren en skikkelig, og utdannet dommer!!!
Hun har også vert instruktør på høyeste plan!
Stevnet var helt profft tilrettelagt,bare det var mindre hester med i hver klasse...
+ det var en cup som gikk over 3 ganger,så reultatet den ene gangen hadde VELDIG MYE Å SI!!!!!!
Missoppfattning???? Var jo helt skikkelige regler osv..
Uansett,så er det ikke teit med stallstevne..
Det Er for å få mest mulig med , slike som kansje ikke får lov til å reise rundt å konkurere skikkelig osv.!!!!!!

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.