hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Leie på tur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Leie på tur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 09/01/2007 :  02:08:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man har vel mer kontroll på hesten om man leier hest med hodelag på, enn med grime? Vurderer å bruke hodelag istedet for grime på leieturer, selv om det skal mye til for at hesten blir skremt, så kan det jo skje. Hvordan opplever dere det å hindre hesten i å løpe ut, når dere leier hesten?

Redigert av - Nefertiti den 09/01/2007 02:09:53

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/01/2007 :  03:01:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ved henting på beite og andre små leieturer vil vel grima være god nok, men jeg vil faktisk anbefale å bruke hodelag på lengre turer. Bruk da en deltakrok til å feste leietauet i - og ta av tøylene, hvis du ikke har tenkt å sette deg opp på hesten i løpet av turen, da.

Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 09/01/2007 :  03:11:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det holder ikke å feste tøylene i reima på hodelaget?

Ja sånn krok må jeg få kjøpt meg, kjempekjekt å ha.

Redigert av - Nefertiti den 09/01/2007 03:11:45 Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 09/01/2007 :  13:44:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det holder ikke å feste tøylene i reima på hodelaget?

Opprinnelig postet av Nefertiti

Hvilken reim??

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 09/01/2007 :  18:20:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hakereima. Var iallefall vanlig i den forrige stallen jeg red på, åfeste tylene i denne slik at de ikke hang og slang når de ikke var i bruk. Den er jo såpass lang at det ikke kommer borti hodet.
Redigert av - Nefertiti den 09/01/2007 18:26:07 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 09/01/2007 :  19:39:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker selv bare grime når jeg leier på tur, men skulle gjerne leid med taugrime. Hvis det er helt nødvendig for deg å bruke hodelag med bitt ved leing så fester du en delta slik Boysen forteller i bittet, og leietauet i deltakroken.
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/01/2007 :  23:48:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ble kjent med deltakroken allerede i 1970, da jeg ble leier for funksjonshemmede som skulle lære å ri. Rytterne holdt da i tøylene (hvis de kunne), men vi leiere måtte også ha full kontroll over ponnien og kunne veilede den og rytteren i øvelsene.
En liten, men viktig detalj: Hvis tøylene sitter på, må deltakroken festes FORAN tøylene - men det regner jeg med at de fleste har forstått. Bare nevner det, fordi jeg mer enn engang har måttet lære uerfarne folk dette.

Når det gjelder å feste tøylene i hakereima, så må det også gjøres på en spesiell måte, nemlig å tvinne tøylene rundt hverandre under kjaken, så de ikke blir hengende og slenge, og så festes i hakereima.

Hvis man BARE skal leie hesten på tur, kan det være like greit å ta av tøylene, men hvis man har tanke om litt ridning også, bør vel tøylene være på.
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 10/01/2007 :  00:25:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aldri hørt om den før nå jeg :P Men har bestilt en og skal hente den i morgen. Ja det er sånn jeg har lært å feste tøylene også, godt det ikke bare er meg som gjør det :) Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 10/01/2007 :  10:08:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klipper inn noe jeg har skrevet på en lignende debatt. Jeg forstår ikke fordelene ved å leie i hodelag/bitt.

"Jeg har trent unghester og hester uten manerer i taugrime og langt tau. Om de prøver å gå fra deg er det lett å gi dem plass til å bevege seg, samtidig som de må snu seg etter tauet og heller gå i sirkel rundt deg enn å løpe vekk. Taugrima gir press rundt hodet og ikke bare over nesa eller inne i munnen og lærer hesten å vike for press fordi den er så tydelig i forhold til hvor presset kommer ifra uten å være vondt. Hesten er et byttedyr og dersom den sitter fast i munnen eller får vondt over nesa av kjetting vil den bli redd og ha vanskelig for å lære.
Å leie hesten i bittet gir heller ikke entydelige signaler.
Om hesten snur seg mot deg og du leier den i hodelaget vil et vanlig todelt bitt bøye seg innover i munnen til hesten og skyve den vekk fra deg. Om hesten hiver hodet opp vil et todelt bitt bøye seg opp i ganen på hesten og hesten hever hodet høyt opp for å unngå presset i ganen - som dermed øker og gjør hesten redd og forvirret.
Nå gjentar jeg meg selv, men jeg forstår ikke hvorfor taugrime har fått så dårlig rykte i Norge."
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 10/01/2007 :  13:23:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trodde alltid at hodelag var tryggest jeg, men jeg har en taugrime også. Det er samme for meg hva jeg leier hesten i, så lenge det gir meg mer kontroll enn hva en vanlig grime gir. Hesten er snill som et lam, men skulle han bli skremt her på tur, så kan han bli påkjørt paga all trafikken man må forbi for å komme til skogen. Jeg tør ikke ta sjangsen på at det går bra hver gang og leie med grime, for en dag kan det skje, og her kan det få fatale følger. Er livredd for at det skal skje noe med hesten. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 11/01/2007 :  10:46:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
I utgangspunktet leier jeg aldri i hodelag ... med mindre jeg hopper av når jeg rir. Men når jeg ser hva slags oppdragelse det er på de fleste hester rundtomkring på staller her i nærheten i allfall, og alder på endel som håndterer dem ... så anbefaler jeg hodelag. Man kan ikke leie rundt med grime på noe som ikke er lært opp til å bli leid overhodet.

Ang hvordan man gjør når hesten løper ut ... igjen ... det opplever je gigrunn ikke ... .med unntak av en og annen unghest som får en raptus. ... men igjen ser man jo hester som ris forbi her , hvor folk ramler av og står og holde hesten, for så å bli slept rundt.

Eneste rådet jeg har er : LEIETRENING FØR MAN GÅR PÅ TUR, og pass på at den hesten du tar med deg på tur er lydig og oppdratt. Ikke lei av gårde med noe du ikke har kontroll på.
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 11/01/2007 :  12:43:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje jeg har skrevet litt feil her. Jeg har ikke et leieproblem med hesten, han er kjempesnill å leie, men jeg snakker om å være føre var. Altså selv om det ikke noe problem å leie ham, så kan han uansett en dag bli skremt, og derfor vil jeg gjerne ha tips på hva som er best å leie hesten i, slik at jeg har mer kontroll enn hva en grime gir, da det er mye trafikk her. Altså jeg vil ha litt mer sikkerhet, til tross for at hesten er så snill å leie, så kan han som sagt en dag bli skremt av noe, og da vil jeg være rimelig sinna på meg selv om jeg ikke hadde vært forberedt på en slik situasjon i forkant. :) Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 11/01/2007 :  12:44:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men er taugrime bedre enn hodelag? Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 12/01/2007 :  00:36:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes taugrime er bedre enn hodelag, av den grunn at je synes hodelag fungerer dårlig som leieredskap. Det blri noe rart med bittet .MEn det kommer an p åhva folk og hest er vant til tror jeg .

Og ang at hesten blir skremt. En godt leietrent hest vil alikevel reagere automatisk på tauet, med mindre den virkelig får panikk. Og får den panikk kan du sette på akkurat hva du vil, da hører den ikke alikevel.

greia er å gjøre hesten så vant til å vike for trykk at det går av seg selv.

jeg har leid hesten min i tau rundt halsen (griet, ikke det smarteste jeg har gjort, men er mange år siden ) hvor vi presterte å bli passert av et godstog inne på en trang plass ... kjempeflaks. Hun var ikke rukket å bli helt trygg for akkurat godstog enda da. Hun var trent med tau rundt halsen, og hoppet og spratt rundt meg, men forsvant overhodet ikke. For tauet strammet når hun prøvde.

trener du hesten din godt nok i tau, bør den bli hos deg selvom den blir redd.....
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 12/01/2007 :  16:27:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil si taugrime er bedre enn hodelag.... Da sammen med et leietau på minst 3 meter. Om hesten blir skremt og får panikk kan den bevege seg rundt deg med leietau på 3 meter. Tøyler blir ofte for korte. En hest som er redd trenger å bevege seg litt for å få utløst stresshormoner og lette på trykket. En hest som da er vant med taugrime og langt leietau vil kanskje løpe en sirkel rundt deg, men ikke prøve å dra av gårde.
Dersom du allikevel skulle miste hesten er neste fare at den tråkker på tøylene og ødelegger munnen sin. Da ville jeg også foretrukket taugrime og leietau. Jeg har sett mange hester tråkke på leietauet til taugrima, og et par som har tråkket på tøylene til hodelaget. Mye mer panikk og potensiell skade ved tøyler og hodelag med bitt i munnen.
Siste grunn til at jeg ikke synes noe om å leie i hodelag dersom det skulle skje noe farlig er hvordan bittet oppfører seg inne i munnen til hesten dersom hesten kaster seg bakover og du står og drar i tøylene foran hesten, eller hesten steiler. Tøylene er korte så du kan ikke gi hesten litt ekstra plass. Bittet knekker i en omvendt V - vekk fra den retningen du drar i tøylene. Når du sitter oppå hesten og drar i tøylene er ikke dette så stort problem (vel det kan være det men det er en annen historie, jeg er ikke så glad i "vanlige" bitt) men når du står på bakken presser spissen på V'en opp i hestens gane eller inn i munnen dens. Dvs at om du drar i hesten forfra får hesten press bak ørene som drar den fremover og inne i munnen som drar den bakover. Hesten får vondt i munnen så presset i munnen vinner og den river tøylene ut av hånden din.
For at det skal være greit å leie en hest i tøyler med hodelag må du gå ved skulderen til hesten. Om hesten havner bak deg eller danser rundt deg er det vanskelig å gi signaler via hodelaget.
I forhold til hestepsykologi og NH er det en fordel om du går foran hesten. Om du går ved hestens skulder kan hesten lettere se på seg selv som sjefen siden hester i flokk ikke går forbi sjefens skulder. Da opplever hesten at det er han som går "foran" og må se fremover og passe opp for alle farer. Om du går foran er du sjefen som passer på alle farer forfra.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 12/01/2007 :  17:48:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg anser det som en selvfølge jeg at om man leier med hodelag, bruker man tau, ike tøylene ....

Kopi av melding:
I forhold til hestepsykologi og NH er det en fordel om du går foran hesten. Om du går ved hestens skulder kan hesten lettere se på seg selv som sjefen siden hester i flokk ikke går forbi sjefens skulder. Da opplever hesten at det er han som går "foran" og må se fremover og passe opp for alle farer. Om du går foran er du sjefen som passer på alle farer forfra.

Her må man se an hesten. Jeg lar aldri en hest jeg ikke kjenner godt gå bak meg ... forøvrig går *sjefen* bådeforan og bak , så .... min mening om leiing, er at hesten skal gå akkurat der jeg ber den om å gå. Skal man følge denne teorien, burde jo tømkjøring og kjøring være bannlyst, for ikke å snakke om arbeid på lange tøyler.

å lenge du plasserer hesten, er og blir du sjef. Og hesten skal gå akkurat der du ber den om å gå, være seg på siden, foran, bak eller midtimellom :)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.