hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forslag til aktivisering i luftegården...???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Forslag til aktivisering i luftegården...???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2007 :  15:49:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Har du noen gode tips til hvordan man kan akrivisere hestene i luftegården slik at de ikke kjeder seg?

Jeg legger ofte inn små trær som de går og plukker på hele tiden. Hestene elsker å tusle med disse time etter time.
Ellers kjøpte jeg en mega stor "fysioterapi" ball til dem som de i perioder leker med og utforsker.

Noen flere forslag.....?????

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 13/01/2007 :  16:52:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Jeg er så heldig at jeg har trær inne i innhengningene, som hestene mishandler jevnlig (trærne blir tråkket ned og brukt som kløpinner, i tillegg til å bli tygget på). Ellers så har jeg ikke noe mer aktivisering. De har store områder å bevege seg på, og kan velge mellom skog, kratt og flatt beite.

Men likevel finner jeg ofte poser og søppelsekker som Ozzy går og vifter med. Jeg aner ikke hvordan han får tak i alt det der... Om noe ligger innenfor "hesteradius" utenfor gjerdet, så får Ozzy tak i det. Presenning er et godt eksempel på dette.

Nå i høst har vi bygd ut hestehuset, så da har vi hatt materialer stående hos hestene mens vi jobbet. Da brukte Ozzy å velte takplatene (de sto lent mot en vegg) og stå og tromme på disse. Gjett om det var stas at det ble sånn artig lyd (det var jo blikk-tak)!!

Ellen Gå til toppen av siden

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2007 :  18:51:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
jeg har gitt hesten alle juletrærene som er rundt i nabolaget. samt en ball sånn som du gjorde. vi har også hengt opp epler og neper og gullerøtter og om sommeren fryst "fruk" knust som de går å slikker på nam nam. Også har vi også puttet fryste duppeditter i vannet og epler og slikt i vannet. vi satte opp et hinder til noen unghester husker jeg, men det var ikke gøy så lenge. Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 14/01/2007 :  18:53:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Hvorfor skal dere aktivisere hestene så mye i luftegården? Trodde de klarte seg helt fint der ute uten menneskelig tiltak på aktivisering?
http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/01/2007 :  19:24:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hestene her aktiviserer seg selv ^^
www.hestene.no Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 14/01/2007 :  21:32:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
en enslig hest ville jeg ha aktivisert, men når de står flere sammen, og særlig på så stort område som mine med variert terreng, får de jammen bruke fantasien sjøl.. og det gjør de også.
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 17/01/2007 :  12:57:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lyngen står ute sammen med 10 andre i alle aldere (fra 8 mnd til 24 år) på et greit stort området, hvor de har to dunker med rundballhøy. Ellers aktiviserer de seg selv... Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2007 :  15:28:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det er fint at du finner på litt ting for de, kan bli ensformig i en luftegård selv om de har hverandre.

Jeg ser stor forskjell på mine, dersom de får gå på stort og skikkelig kupert beite, fremfor å stå i vinterhagen sin. De er begeistret for trær, variasjoner i terrenget og å kunne forflytte seg rundt på forskjellige oppholdssteder.

Det går an å lage noe lignende i miniformat, dersom man har plass, tid og økonomi til det. Jeg har mange planer klare, men har litt for liten plass til at alt er mulig å gjennomføre:

- Lag en haug som hestene kan stå på i luftegården (dersom det er flatt), de liker høyder og oversikten de får. Et lite lass grus/jord holdt lenge her, og de stortrivdes helt til vi måtte planere ut.
- Naturlige hindringer i form av stokker.
- En del av arealet kan gjøres om til en korridor med gjerder eller andre hindringer som hestene må igjennom for å spise og drikke, bidrar til mer bevegelse og hjernetrim.
- Fôrhekk med små åpninger, slik at hestene bruker tid på spisingen, og får et mer naturlig opptak.

Selv er jeg ikke så begeistret for plastleker osv., men disse tingene skaper aktivitet og trivsel uten å være stressende.

Det er kanskje penest med en ryddig og åpen luftegård for oss, men jeg tror hestene setter pris på å få bruke hodet og kroppen sin litt mer.
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 05/04/2007 :  18:12:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Greiner, gulrøtter, baller, en annen hest.. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.