hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er forskjellen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Westernridning
 Hva er forskjellen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Itsrik

Skrevet - 26/01/2007 :  09:15:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurer litt på det med Western... Rir man på enn annen måte enn "vanlig" da? (Har hørt at man i steden for å bruke sjenkel som får hesten til å gå og da skal den gå til vi sier stopp, så bruker man sjenkel hele tiden mens man vil ha hesten til å gå og slutter for å stoppe - stemmer det? og i så fall, er det en grunn for det?)...

Olena

» VIP

Skrevet - 26/01/2007 :  18:27:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Det er en annen ridestil ja, vanskelig å forklare helt, forstod ikke helt hva du mente. Mye av grunntreningen er lik men det ferdige resultatet er forskjellig kan man si. Hesten skal gå i balanse som vanlig ridning men med mindre støtte på tøylen. Jeg har ikke hørt noe om at skjenkel brukes hele tiden når man rir, korrigerer med dem slik man gjør når en vil forandre på hestens retning eller form. Men jeg har hørt at noen mener det er greit med litt bevegelse i skjenklene for når du da tar de bort og setter deg godt ned i salen er det lettere å lære hesten å stoppe. Tøylene og bitt brukes også annerledes, viktig med støtte på utvendig tøyle for å kontrollere bogpartiet til hesten.

Dette ble litt rotete ser jeg, lettest er å se det demonstrert av noen eller i form av dvd:)
Mvh Veronika
Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 29/01/2007 :  10:17:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk - hjalp godt synes jeg.... Men de grime-klassene da (for det finnes og, gjør det ikke?) skal hesten gå i form der og, eller er ikke det så nøye der? Gå til toppen av siden

Olena

» VIP

Skrevet - 29/01/2007 :  19:08:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke satt meg så godt inn i Halter klassene som du tenker på nå.. skal det snart når hestem min kommer hjem;) Men det jeg har sett på konkurranse ser det ut til at hesten skal gå i en viss avstand til leieren hele tiden. ikke være udressert. Blir vel også vurdert etter utseende mener jeg. Er nok noen som kan svare bedre på det enn meg. Hvis du går til nqha.net sin hjemmeside kan du se oversikt over stevner og clinics som er utover våren, kanskje du kan reise å ta en titt;) Moro med western så det er bare å sette i gang

Mvh Veronika
Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 31/01/2007 :  09:20:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ååå - trodde man red jeg... Må nok dra og se på selv en gang forstår jeg... Takk skal du ha.. Gå til toppen av siden

Olena

» VIP

Skrevet - 31/01/2007 :  17:40:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du har flere typer western akkurat som i engelsk ridning. Reining er en slags dressur gren med høyt tempo galopp bytter, spin, slidestop. Trail er en gren hvor det er satt opp en del hindringer på en bane. kan være bommer, grind, bru, kjegler m.m og så har du western riding og western pleasure, da er det flere ute på banen samtidig og viser hesten i skritt, trav, galopp og rygging. Og halter som er fra bakken, litt som utstilling kan du si.. er bare å reise å se. er veldig moro.. se på nqha.net for mer info

Mvh Veronika
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2007 :  00:55:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Så vidt jeg vet er det bare en trener i Norge som bruker det prinsippet du snakket om, bruke ben til man skal stoppe ( kort forklart)

Det er ikke noe alle gjør.

Gå til toppen av siden

aragorn

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2007 :  16:57:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noe forveksler når de snakker om "grime-klasser";
Man har sett noen ri uten bitt, men det er det vi på "Western-språket " kaller en bosal.
Det er en flettet stiv "ring" av råhudsmateriale som brukes når man rir ung-hester fram til de er 5-6 år.
Gå til toppen av siden

CowGirl

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2007 :  17:37:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowGirl  Svar med kopi av melding
Like mye ben som tøyle. mye tøyle=mye ben, ingen tøyle=minimalt med ben. Man bør jo alltid ha bena litt rundt hesten, men som vi alle vet så er jo hester veldig følsomme dyr, så bare tanken på at vi har bena der som en fremdrift er nok. når man stopper slutter man å drive.
Dette høres veldig logisk ut for meg.. og de fleste trenere bruker dette prinsippet. man gjør vel til dels dette i dressur oxo, bare mer tøyle.

Disse "grime-klassene" (halter) er delt opp i to forskjellige grener. det er bare "halter" som er en ren eksteriør bedømming av hestene. og vi har "showmanship et halter", som er et mønster man skal leie hesten gjennom med forskjellige øvelser man skal gjøre. Man skal ta vendinger, trave, stoppe, gå volter osv. mens hesten går pent sidenav deg. Egentlig en ren lydighetsprøve da, fra bakken. Det bedømmes også hvor velstelt hesten din og du selv er.

En bosal er som sagt en råhudsflettet "ring" man bruker på de unge hestene. Ma innrømme at jeg ikke har peiling på åssen det funker. blir vel nesten som å ri med taugrime, bare en litt annen vri på det hele. får ikke starte med bosal hvis hesten er over 6 år(senior).

Ikke tenk, bare ri! Og nyt det! Gå til toppen av siden

Forrytter med erfaring

» VIP

Skrevet - 24/02/2007 :  11:28:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
til du som skrev " ikke tenk bare nyt ridninga"
eh hvordan skal j si dette slevfølgelig må du tenke litt..
j stilte opp op treningsstevne for noen år siden..
du har en ana ridestil, du må tenke mye, hvordan du virkeli gjør alt detta her som folk bruker i westeren..
tenk på hvor mange folk som bruker penger på timer du som vil lære seg om westeren ridning osv....
Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 24/02/2007 :  11:36:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar - da begynner det å demre litt..

Men hva er da forskjellen? Borsett fra forskjellige øvelser om det ikke er særlig forskjell i ridemåte, og hvorfor prater da noen om at hestene omskoleres til western om prinsippene er like?
Gå til toppen av siden

trineck
» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  12:38:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidetrineck  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressetrineck  Svar med kopi av melding
Hesten må skoleres om til å bære seg selv i balanse uten støtte på tøylen. Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 02/03/2007 :  15:37:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk - det hørtes jo ut som en bra skole.... Men da kan jeg spørre om en annen ting: hvorfor brukes det så sterke bitt, og må man ha slike i konkurranser? Gå til toppen av siden

CowGirl

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  19:25:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowGirl  Svar med kopi av melding
Et svar om gangen da.. Til deg som lurte på det med tenking og sånn. Klart man skal tenke på hva man gjør. Men noen ganger er det utrolig deilig å bare kjenne hvordan mange ting går automatisk og det funker. Det der var bare en liten tanke jeg fikk etter en sånn opplevelse hvor jeg bare satt der, og alt funka uten masse tankekraft fra min side. Ikke noe folk virkelig burde ta til seg liksom!

Det med at det brukes så sterke bitt noen ganger har jeg nok litt problemer med å forklare. For forklaringen høres fryktelig ulogisk ut.. men men. Er noe med at en veldig godt skolert hest skal kunne korrigeres med en pitteliten lirk med tøylen, og da må det vel være noe som kjennes litt bedre enn et vanlig bitt. er noe med vekta på det også som får hesten til å arbeide på bittet uten at man trenger å gjøre noe. Er jo også noe med hva hest og rytter trives med å bruke da. Noen hester liker bitt med port og noen liker et rett, og noen liker et delt osv. Jeg har det intrykket av at de fleste hester trives med stangbitt, hvis de brukes riktig. Er noe med den støtten de kan få på det og at det er veldig lett for hesten å forstå signalene bittet gir.. eller noe sånn.
Og de superdupre hestene trenger jo også å bli litt "stramma opp" og det gjøres kanskje lettere på et sånnt bitt.
Har egentlig ikke peiling på hva jeg snakker om nå, men men.. lov å prøve, kanskje noen andre kommer med noe litt mer fornuftig?

Ikke tenk, bare ri! Og nyt det! Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  21:28:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er stort sett som du skriver Cowgirl

Først må jeg bare si at et bitt er ikke sterkere enn hånden som holder i tøylen! Bittet i seg selv er ganske dødt egentlig... hehe....

Det at det brukes sterke bitt er fordi hestene er trent til å reagere med små signaler og man trenger da bare en mikroskoptisk beskjed, og da er ikke bittet sterkt. Dessuten finnes det flere typer stangbitt, tror ikke mange bruker dem som er helt stive.

Dessuten så er det "sterke" bitt i andre grener også, og jeg har sett ryttere da som sitter å drar og drar! Da snakker vi! Det er vel slike kjørebitt jeg tenker på, som har flere ringer nedover til feste for tøylene. Har man på nederst blir det det samme som stangbitt tror jeg, men jeg har som sagt sett folk bruke disse og vært harde på hånden. Det har jeg ikke sett i western ennå, ikke noen konstant draing der nei.

Dessuten så får man beskjed av hesten i westernriding om man er for hard på hånden siden hesten da gaper, det brukes jo ikke nesereim. Så så lenge hesten har munnen igjen så er hverken bittet eller hånden for hard.
Gå til toppen av siden

silvasnuska

Skrevet - 08/06/2007 :  22:59:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt masse rart om westernridning, men dere forklarer vel ikke så veldig mye om hva forskjellen på westernridning og klassisk egentlig er her eller....?
Western skal i hvert fall være en mer 'avlappet' ridestil, hvor man sitter bedre/mer avslappet i salen (altså dette er vel mye pga westernSALEN også da) og har generelt mye mindre tøylekontakt......? Altså mer slakke tøyler... Og man bruker mye mer stemme, sjenkler og sits...

Skal også ha lest i en artikkel ( i Wendy eller noe) at man i stede for å bruke tøylene når man svinger skal man legge den ene hånda på f.eks. venstre side av manken/halsen til hesten i stede for å dra i venstre tøyle.. (inkl. sits, sjenkler osv så klart, og stemme)

Ok er sikkert forskjellige måter å gjøre ting på innenfor westernridning også da...

Kan hende jeg bare babler om noe jeg overhode ikke har peiling på her

Men er i hvert fall noe av dette jeg har innbilt meg hele tiden..??? Synes plutselig alle sier det helt omvendte av det jeg 'vet' eller har innbilt meg (kanskje ikke jeg vet så mye alikevell)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.