hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilket bitt bruker du?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Westernridning
 Hvilket bitt bruker du?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

aragorn

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2007 :  17:00:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg rir til hverdags bruker jeg et rett trinsebitt.
Dersom jeg skal trene litt mere setter jeg på en rett stang med moderat tungefrihet,og litt lange buede sjenkler- ett såkalt grazing bitt.
Føler at jeg har et bitt med god følsomhet, og så enkelt som mulig.

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 19/02/2007 :  19:39:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
jeg bruker trinse bitt, men når vi ri sammen med andre kan han bli litt heit om vi løper endel og da rir jeg på kimbelwick bitt.

rir noen ganger med tre delt

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 19/02/2007 :  23:46:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
jeg rir på tredelt trinse.. ellers går det rundt for min gode herremann! men lurer på.. Er egentlig tredelt mildere enn rett trinse, og hva gir tydeligst signaler? bruker IKKE nesereim..
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

aragorn

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2007 :  10:24:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror at det mest behagelige for hesten munn er et bitt med med glattest mulig overflate.
Tenk selv, hva er best å "sutte" på glatte drops eller ruglete? Ikke mange ruglete drops i min munn før jeg er sår i ganen.

Et rett,glatt bitt ligger roligere i hestens munn,enn ett bitt med ledd.
En av våre hester, som egentlig så ut som om han trivdes godt med sitt tre-leddete bitt,hadde store slitasjeskader på de første kinntennene.
Årsak; han gikk å rullet på bittet med tunga,noe som vi ryttere gjerne kaller "å tygge på bittet".
Fint, og greit nok. Men han ble litt tung i hånda av og til,fordi han konsentrerte seg mer om denne tygginga,enn om hva rytteren "drev" med.
Nå på et rett bitt, er han en helt annen hest; blikket opp og fra; større spyttsekresjon,fordi han ikke "kniper" sånn i halsen.

Alle hestene her går på rette bitt med faste ringer. Anbefales på det sterkeste!

Når jeg rir på stang,har man jo et mye "løsere " forhold til hesten munn,men også her tenker jeg ; "plain and simple".
Minst mulig deler som kan bevege segi hestens munn.

Det jeg heller eksprimentere med er vekten på bittet. På bildet over har Scotch på seg et Kelly bitt av aluminium.
Veier "ingeting". Hun er en følsom hest,og da fungere dette veldig godt.
På en tyngre hest - et tyngre stålbitt.

Noe som ble klokere?
Spør ivei

Tonje - sjøllært omskolert dressurtante

Redigert av - aragorn den 22/02/2007 10:34:02 Gå til toppen av siden

Miss Temple

Skrevet - 12/03/2007 :  13:06:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir så og si alltid uten bitt, for oss har det fungert helt flott. Har et rett trinsebitt og et to-delt D-ring som jeg bruker en sjelden gang, men Missy foretrekker helt klart det bittløse alternativet. Gå til toppen av siden

linnkjersti

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  21:15:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan:)

Jeg rir med vanlig TYKKT muffe bitt... dette fordi( vet ikke hvorfor, men var bare noe tante sa til meg her om dagenhehe) Desto tjukkere bittet er, jo snillere er det. muffe bitt har også fast ring så den ikke klyper hesten i munnvikene enkelt og greit, å for ikke å snakke om bllig
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2007 :  23:18:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Men, er du 100% på at bittet ikke er for tykt? Det skal ikke mye til, hester har forskjellig munn- Selv så foretrekker jeg et ¨middels¨ bitt verken for tynt eller tykt. Har ridd med 3-delt den seneste stunden. Min unghest (under 3) leies, tømme kjøres også på 3-delt for øyeblikket, senere vil jeg teste en del forskjellige bitt typer, samt få en tannspesialist for anbefaling til munnen hans.

*nå driver jeg ikke med Western heller om det har noe å si. Så at innlegget var lagt til på Western emne..*

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 13/03/2007 23:19:39 Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2007 :  06:14:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Den "regelen" med jo tykkere bitt,jo mildere,hører til i kassa med der det står at man skal gå opp alltid på samme side,å gaper hesten,lukker vi den igjen med en stram nesereim.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2007 :  06:24:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Den "regelen" med jo tykkere bitt,jo mildere,hører til i kassa med der det står at man skal gå opp alltid på samme side,å gaper hesten,lukker vi den igjen med en stram nesereim.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 15/07/2007 :  20:14:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker dette bittet fra Rodeo: D-Bitt Black Steel

Hesten min er 3 år. Jeg synes det fungerer greit. Jeg har kjøpt hest av Rick Lemay i Sverige og det er et slikt bitt de har brukt, og som de anbefalte meg å bruke. Dette bruker jeg fram til stang evt. eller bruker twisted trinse nor før det.
Gå til toppen av siden

Jenny&Quine

» VIP

Skrevet - 04/11/2007 :  18:22:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker Myler comfort snaffle nå og har bestillt et med skjenkler nå.
Er kjempefornøyd med bittet og det virker det som hesten min er også!
Kan anbefales!
Gå til toppen av siden

CowGirl

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2007 :  19:44:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowGirl  Svar med kopi av melding
Det med bruk av bitt kan man jo diskutere i huet og ræva(beklager uttrykket) uten å bli særlig klokere! Jeg tror man skal bruke det man selv føler passer seg og ikke minst hesten!
Jeg har jo en liten teori om at det er bedre å gå med en golfball i munnen, enn en tenisball eller fotball for den saks skyld. Så derfor bruker jeg tynne bitt. Ikke så tynne at de gnager da seff.
Føler heller ikke får å bruke tredelt, da det kan ha en tendens til å bli litt vel mye bevegelse i munnen, og det kan fort klype. hvis man drar i et sånnt bitt, og hesten stritter imot og "løfter" tunga, vil jo bittet nesten brette seg rundt tunga. og jeg syns ikke det høres særlig digg ut! Så derfor bruker jeg bitt med to deler. litt fleksibilitet må man jo ha. et rett bitt kan jo fort "forflytte" seg til litt fei steder hvis man drar i den ene tøylen.

Jeg bruker et twisted wire bitt.. og syns det er helt fantastisk! alle hester jeg har prøvd det på blir mye lettere og mer følsom av det. Min trener Rick LeMay bruker også denne typen bitt en del.
Eller så bruker jeg helt vanlige trinsebitt som er litt tynne, med D-ringer.
Hvis jeg rir på stang liker jeg litt tyngre bitt med port og ledd i porten, men leddene er ikke helt løse. De kan bare bøyes til et visst punkt, så det ikke legger seg "rundt" tunga. husker ikke hva bittet heter, men jeg syns hvertfall det er helt fantastisk!

Et lite tips for å teste ut bitt: test dem på deg selv! sitt på en stol eller noe og heng hodelaget over kneet ditt. få noen til å stå bak og dra i tøylene. du merker den altså. eller bare hold i bittet og få noen til å dra i tøylene. fint forsøk for å forstå bedre hvilken situasjon hesten er i.

Ellers så syns jeg man gjerne kan ri uten hodelag jeg da. et tau rundt halsen og bruk av sete og sjenkel burde være nok.
Sjekk Stacy Westfall på youtube! hu er konge på å ri uten hodelag!

Ikke tenk, bare ri! Og nyt det! Gå til toppen av siden

SiljeOgSolveRoss

Skrevet - 07/02/2008 :  21:58:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så dere mener at rette bitt er bedre enn delte? Kommer selvfølgelig ann på hesten..
Har en ponni som jeg som regel bruker hack på.. Når jeg trener bruker jeg 3-delt eplebitt, han er som regel snill, men kan bli litt FOR heit innimellom og da kan han bli litt sterk.. Har ikke mye erfaring med bitt, men syns dere jeg kanskje bør finne meg et annet bitt?? Et rett bitt f.eks? Hvis det, med eller uten gummi??
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 08/02/2008 :  15:34:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
svarer igjen da jeg har endret litt på hvordan bitt jeg bruker.
har 10-15 bitt av forskjellig type som jeg regulerer på og bruke

alt fra rett trinse til bittløst

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.