hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

Bomar

» VIP

Skrevet - 22/06/2008 :  17:11:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Opp igjennom tuuusen av år har hesten levd i det fri. Tror at absolutt alle hester trivs på utegang med en flokk. Jeg fikk en nordlandshest når jeg var 10 år og sto på en stall der det var umulig med utegang....resultatet av det var en heste som begynte å "veve" i boksen..... Jeg har hesten mine ute hele året! De trives med dette og har det bra i det fri :) Jeg har et stort uteommråde med en kjeller under stallen som står åpent slik at de kan gå ut og inn som de vil. Jeg tar jo så klart litt mere hensyn til varmblodshesten og setter på dekken og har de inne på sklett/frys dagene siden dette er den hardeste påkjenningene fra naturen sin side. Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 22/06/2008 :  23:24:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette var et veldig godt innlegg! Har ikke vært her inne på flere måneder, så har ikke fulgt med på denne debatten, men ser den har skapt liv

Jeg vil bare fortelle litt om mine erfaringer om hestehold.
Håper dere vil ta dere tid til å lese det...

Jeg begynte som en helt normal hestejente. Hesten min sto inne, hadde sko, spiste av høynett, gikk med dekken og sto i en liten firkantet luftegård (til tider alene) Helt noermalt hestehold, tenkte ikke noe over det.
Så ble jeg kjent med andre som lærte meg om hestehold på en helt annen måte. Det var AKKURAT som det først ble fortalt her. Naturlig hestehold etter boka! Tilogmed bitt ble jeg motstander av.

Kjempe spennende å prøve å leve opp til det med sin hest, men erfarte etterhvert at det var vanskelig, så nå lever vi litt mere avslappet her...

Det vil si at vi lever på teorien med naturlig hestehold, så legger jeg til hjelpemidler etterhvert som det trengs.

Alle våres hester går på utegang. Jeg har prøvd boks på begge dølene i en måned og måtte gi opp med begge, de raserte boksene begge to.
Ingen bruker dekken. Ponnien kan stå på boks...

Vallaken går uten sko, og kommer aldri til å trenge det, men jeg må ri med bitt. Våres 2 års hingst ser ut som kommer til å trenge sko da han allerede nå viser tegn til å være sårbeint. Har vendt han til bitt fordi utstillinger krever det. Hadde sikkert fungert uten.

Jeg syns flokkliv er noe av det viktigste for hester, men jeg ser det at alle mine hester takler å stå alene i små perioder (liker ikke at de står ute alene over natta) og at de i perioder kan stå ved siden av hester og ikke sammen.

Hadde de trengt dekken hadde jeg brukt det, og hadde de trengt boks hadde jeg brukt det, men i grunnen ligger "naturlig hestehold"
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.