hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Veiving
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Veiving
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Hunter_B

» VIP

Skrevet - 24/03/2007 :  13:05:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
No har jeg hentet den nye hesten min. Den har ett problem.
Veiving!!
Den veiver når den er stressa (som den er nå, ny plass osv) også veiver den om morgenen. Hvordan kan jeg bli kvitt dette? Det blir jo belastning på framfotene. Også gjør den noe rart med munnen inniblandt. den vrir hele hodet og ja og putter ut og krøller tungen.

Og når jeg er ute og rir, så trekker hesten tunga heelt opp til bittet. den kan nesten få tunga over bittet. Er det kjedelig for den? Den vart ikke så mye brukt før, men jeg kommer jo til og bruke den mye, kan det hende det går bort da? Tennene er ikke tatt på 2 år! Men jeg får tatt de på søndag, kan jo hende det som er problemet.

gladhest

Skrevet - 24/03/2007 :  16:39:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den vil nok roe seg ned når den blir vant til nytt sted, kanskje den ikke vil veive så mye da. Det den gjør med munnen høres også ut som tvangsatferd.. Vanskelig å bli kvitt dette, men mye utegang og kontakt med andre hester i tillegg til mye grovfor hjelper. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/03/2007 :  23:31:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm - VISSTE du at hesten var en vever da du kjøpte den?
Hvis ikke, er nemlig dette en grunn for evt. opphevelse av kjøp eller sterkt nedsatt pris.
Veving er sett på som "en alvorlig feil" - det samme er "tungefeil".

Er du en erfaren hestekjøper, som VET alt man skal sjekke før man kjøper en hest?

Fikk du den skikkelig veterinærundersøkt? Med alle undersøkelser og evt. journal fra tidligere veterinærer. Vaksinasjonskort, hovslager-efaringer, tidligere rytter-erfaringer og stall-oppførsel.

Hva slags hest er dette? Rase, alder, bruk, konkurranser?

Hva slags salgsavtale har du på hesten? Prøvetid?

Har du sett på mange hester før du kjøpte denne? - Av 100 hester du har sett på, og 5 du kunne tenke deg - og denne var 1 av 5 - hva med å se på de 4 andre - FØR du bestemmer deg for at "dette er hesten i ditt liv". (Dette var en tenkt situasjon.)

Å kjøpe en hest man skal tilbringe mange år med, er like "alvorlig" som å kjøpe seg en bil eller et hus. Som regel prøvekjører man mange biler og går på mange visinger før man bestemmer seg.

En bil med hull i eksospotta eller et hus med lekkasje i badet ville man kanskje ikke kjøpe....

Jeg skriver ofte i "andre sammenligninger" - som kanskje kan sette saken i et annet lys, og får folk til å tenke videre enn det som mange her gjør: "Jeg er den eneste som kan "redde" denne hesten, og den er "hesten i mitt liv"."

En bare LITT kynisk hesteselger vil bRE være "glad til" om de får solgt hesten til en som ikke stiller "de riktige spørsmål" om handelen.

Har hørt historier om hestekjøpere som har kjøpt en hest med uvaner - og så konfronterer selger med dette, og da har de aaaaaldri sett eller opplevd at hesten verken vever, er halt, steiler, ømmer i ryggen, ikke fatter begge galopper mmmmmmm - ja alle mulige "feil og mangler".

Jeg håper du finner ut av dette med vevingen og tungefeilen - før det er for sent.
Gå til toppen av siden

Hunter_B

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  22:03:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar T.boysen.
Ja, jeg visste den var en vever, men den gjor det kun om morgenen.
Den har delvis sluttet og veve nå, men gjør det om morgenen når den skal få for. Har hesten på prøve i 14 dager, og det var ridelæreren min som fant hesten til meg, hun kjenner eierene ganske mye, (som jeg og gjør nå). De bor 5 min unna meg. Og jeg kjenner de ganske godt, de er ikke de slue typene.
Ridelæreren min sier at det ikke er noe farlig, siden den bare gjør det når den skal ha for. Den er helsesjekke of er helt frisk.
Ja, hesten ble sjekket før jeg hentet den. Eller den ble sjekket i 2005, uten anmerkninger, vurderer og ta en ny en.
Det er en varmblods, 11 år. hobbybruk, ikke startet ennda.
Tennene hans ble tatt idag, og da sluttet han med disse tungegreiene. Han stod på ein såkalt stor stall før og har lært uvaner av andre hester. Lurer nå på om jeg skal ta en helsesjekk på han for og finne ut om allt er som det skal.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  00:31:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
OK - syntes bare jeg måtte spørre om disse tingene, da det er mange uerfarne hestekjøpere "der ute" - som kanskje får seg en ubehagelig overraskelse - når det er for seint.

Har ikke selv erfaring med vevere, men da en av nabohestene til mine plutselig begynte å veve, søkte jeg råd hos erfarne folk, for å hjelpe eierne av denne hesten. Spørsmålet er da: har den hodet ut over boksdøra når den vever? - Da kan kanskje dette rådet hjelpe: Fest 2 - 3 - 4 sånne 1/2-liters-plastflasker fylt med vann, i snorer ned fra taket i stallåpningen, med ca. 1/2 meters avstand. NB, de må festes GODT!

Når hesten da stikker hodet ut og begynner å veive, så dulter den borti disse flaskene, og det er ikke noe stas - synes hesten. Dette hjalp ihvertfall på den hesten jeg snakker om, dvs. den sluttet å veve, og flaskene kunne fjernes ganske raskt. - Men dette var bare for denne ene hesten....

Gå til toppen av siden

Hunter_B

» VIP

Skrevet - 27/03/2007 :  19:17:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, skjønner.

Veeeldig smart! Det skal jeg prøve.

Men nå er det ett annet problem.
Der som heten stod før, fikk han bare en neve kraftfor om dagen og ble minimalt brukt. Så når jeg var på ridetime med han, så merket ridelæreren min att han har slakke sener i bakfotene! Pga, for lite brukt og for lite kraftfor. Han får nå 1 liter kraftfor om dagen, men holder på og øke. Jeg rir mye på tur med han. For de "strammer" seg når han begynner og bli brukt, men tar jeg for hardt i, kan hesten gå på en skikkelig smell.
Noen tips om hva jeg kan trene på..? :)
Gå til toppen av siden

Hunter_B

» VIP

Skrevet - 27/03/2007 :  19:17:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, skjønner.

Veeeldig smart! Det skal jeg prøve.

Men nå er det ett annet problem.
Der som heten stod før, fikk han bare en neve kraftfor om dagen og ble minimalt brukt. Så når jeg var på ridetime med han, så merket ridelæreren min att han har slakke sener i bakfotene! Pga, for lite brukt og for lite kraftfor. Han får nå 1 liter kraftfor om dagen, men holder på og øke. Jeg rir mye på tur med han. For de "strammer" seg når han begynner og bli brukt, men tar jeg for hardt i, kan hesten gå på en skikkelig smell.
Noen tips om hva jeg kan trene på..? :)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.