hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Wuæ full galopp!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Wuæ full galopp!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

jeanetten

» VIP

Skrevet - 31/03/2007 :  12:05:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan får en en hest som tja, ikke helt har fått med seg at d går an å galoppere rolig, til å galoppere rolig?
Eneste måten jeg har kommet på er, øving øving og øving..
Men hadde vert fint med noen tips:)

Den som intet våger, intet vinner

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2007 :  14:31:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Mange hester gallopperer fort fordi de ikke har balanse og styrke til å galloppere i sakte, rolig tempo, så da må man trene på ting som styrker galloppen (man trenger ikke trene i gallopp), og øvelser som styrker rompe og rygg vil også styrke galloppen, slik som versader og travers, ellers trening i bakker f.eks., og trav/galloppbommer.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

jeanetten

» VIP

Skrevet - 05/04/2007 :  14:03:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åh! Takk for svar. Har tenkt så mye på d og prøve å få d rolige til først før en begyner å trene på d litt med mere fart i. Man nesten alle sier bare at eg må gripe selve PROBLEMET..

Men da skal eg heller prøve på d du sier, d kan faktisk stemme også! :D

Den som intet våger, intet vinner Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2007 :  19:59:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg er også enig i at man skal finne årsaken til problemet (istedet for å gjøre noe med symptomene (ved f.eks sette på skarpe bitt, hjelpetøyler ol)), og gjøre noe med det, men hvis det er balanse og styrke hesten din mangler, så er det jo nettopp det som er problemet, og da hjelper det å prøve det jeg nevner. Hesten min må også ha fart for å holde galloppen, så jeg har trent mye versader i skritt og trav, og galloppen er blitt mye rundere og roligere:) Lykke til:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

ZaraGossaGold

» VIP

Skrevet - 25/04/2007 :  11:13:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ååååh! Nu ble jeg glad når jeg leste dette!!!!! Har nemelig samme problem! Hesten min stod i 3 mdn i vinter og nu har jeg begynt å galoppere sånn smått, og da er FULL fræs fremover... Men det med styrke og det har jeg aldri tenkt på! Noen tips på kordan øvelser som styrker hestens bakpart og rygg? Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 25/04/2007 :  11:31:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er veldig tungt og galopere sakte, og lettere og galopere fort :) generell trening på versader , samlig og få bakbein under hesten hjelper å styrke rygg og bakpart. Samme med arbeid over bommer. Men det jeg synes er viktig, er at når dere begynner med galoppen, begynn med fatninger. Jobb bare selve fatningene, og ta de ned i skritt igjen , eller trav. Galoppfatninger i seg selv er også veldig styrkende for nettopp rygg og bakpart. Når de fatter gode galopper, be om et par steg. i rolig tempo. Og jobb gradvis videre derfra. Bygg opp en rolig galopp rett o gslett. Gå til toppen av siden

ZaraGossaGold

» VIP

Skrevet - 26/04/2007 :  01:13:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okei.. Ja, skal prøve på det :) Men ho blir jo så utrolig gira på galopp fatningene at det nesten er umulig å få henne til å roe seg ned til neste galoppfatning! Dette er en hest med motor, maaaasse motor :) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/04/2007 :  02:06:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis en hest setter avgårde i full galopp, så er det meget viktig at rytteren IKKE viser tegn på at dette er helt OK. Man må IKKE lette på setet, men sitte NED - med TUUUNG rumpe og oversjenkler som klemmer som en tang. Man må ikke "knipe" med undersjenklene, da dette er et tegn på å øke hastigheten.

Man må ikke rive og slite i tøylene, men holde et jevnt trykk - ja, kanskje "slippe" tøyletrykket for å vise hesten at man IKKE ønsker at den skal "gjøre noe".

Og man må for all del ikke rope og skrike, men bruke en rolig, beroligende og dyyyp stemme. Jeg har mer enn en gang sett at "løpske" hester har fått MER enn nok av "bekreftelse" på at det er "helt OK å fly ut" ved at rytteren hyler og skriker, og dermed får hesten til å bli enda mer redd og løper enda fortere.....

Hvis en hest har LÆRT galoppfatninger, så MÅ den også ha lært seg signalene for å roe ned.

Det er det samme som å kjøre bil og bare har lært seg hvor gasspedalen er - men ikke ANER hvor bremsepedalen befinner seg.....
Gå til toppen av siden

beo

» VIP

Skrevet - 28/05/2007 :  13:40:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
En god måte å styrke ryggen på er jo ridnig i fjellet eller gode laange bakker i skritt,det samme gjelder balanse.Ut på tur aldri sur:-) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.