hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestesminke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstilling
 Hestesminke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

anettex

» VIP

Norway
Innlegg: 722

Skrevet - 11/04/2007 :  10:17:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja nå har jeg hverken fjording eller NL, fordi dette er raser som ikke interesserer meg.
Og innen araber er det helt vanlig.
Men da er kanskje ikke dommerne eller utøverne så seriøse...
Har vært på flere store internasjonale show både her til lands og i utlandet.
Det vises ikke en eneste hest uten sminke, da dette er en stor del av det å vise araberhest.
Man bruker det ikke for å skjule skavanker, men for å framheve ting på hesten.
Dette er på show, til vanlig er hestene helt som alle andre, og ikke noen barbiehester.
Men det er jo en helt vanlig innstilling det, fra folk som driver med andre raser.
Takke meg til en barbiehest som kan rides enn en langpelsa gamp...

Anette
Redigert av - anettex den 11/04/2007 10:22:53 Gå til toppen av siden

lucky june

Norway
Innlegg: 1561

Skrevet - 11/04/2007 :  11:06:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Takke meg til en barbiehest som kan rides enn en langpelsa gamp...

Opprinnelig postet av anettex


For et utsagn...
Var det da jeg skulle si takke meg til langpelsa gamp som faktisk kan vises på utstilling uten å måtte sminkes OG rides??

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway
Innlegg: 722

Skrevet - 11/04/2007 :  14:12:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det kan du godt si lucky june.
Hver sin smak ikke sant?
Må vel være lov det vel

Anette Gå til toppen av siden

lucky june

Norway
Innlegg: 1561

Skrevet - 11/04/2007 :  15:24:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, og kan kanskje si heldigvis...
Det er jo det som gjør at det stilles ut hester av alle slag, med eller uten sminke:-)


~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway
Innlegg: 722

Skrevet - 11/04/2007 :  16:30:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja nettopp.
Og selv om vi synes forskjellige ting ikke er helt som vi vil ha det, er det kanskje unødvendig å kalle det barbiehester, eller gamper?
Var vel mest det som var poenget...
Jeg liker i grunnen alle slags hester, men ikke alle interesserer meg like mye.

Anette Gå til toppen av siden

-Sultan

» VIP

Norway
Innlegg: 136

Skrevet - 11/04/2007 :  17:09:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Sultan  Svar med kopi av melding
Nå har jeg bare vært på utstillinger der det for det meste bare har vært nordlandshest, døl og ponnier.
Der syns jeg ikke det har vært så mye "sminking"
Sefølgelig skal man stæsje opp hesten til utstilling.
Jeg vasket hele hesten kvelden før å la på dekken så den ikke skulle bli skitten over natta.
Har ikke brukt sånn kritt greier. Syns egentlig bare mascara hørtes helt rart ut å ta på hesten.
Jeg sprayer hesten med en spray som får pelsen til å skinne å bli litt glatt. Og manen og halen. Og smører olje på hovene.
Det gjør jeg til jeg skal på stevner også. Bare jeg ikke sprayer der salen skal være, for da sitter nemlig ikke salen der den skal være.:)

Er enig i det T.Boysen sier at "Dommerne bedømmer IKKE hesten etter hvor blank manen er - men etter hvordan den er bygget og beveger seg."
Men hvis man har kommet på utstilling med en hest som er helt full av storknet bæsj på siden og strø i manen, og en grime som var halveis spist opp har vel dommerne sikkert kommet til å reagert litt?
Men de ser da lett om man har prøvd å gjort hesten fin, jeg har selv måtte ha hatt en hvit hest på utstilling med en litt synlig flekk på sia.


Hesten skal se fin ut og pyntet til utstilling, men det er det å ikke overdrive. :)

Gå til toppen av siden

-Sultan

» VIP

Norway
Innlegg: 136

Skrevet - 11/04/2007 :  17:19:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Sultan  Svar med kopi av melding
Med sånn sminke dere bruker rundt øynene og neseborene på arabern er vel greit på arabere å hester med litt mindre pels. Arabere har ikke like mye hår rundt øynene og neseborene som eks en døl. Eller?

Gå til toppen av siden

FreeDi

» VIP

Norway
Innlegg: 181

Skrevet - 11/04/2007 :  19:42:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må jo si da at det er utrolig
vakkert med sminke på arabere !
Finnes det penere ? Min mening ;)

Free Di & Ingvild ;* Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 12/04/2007 :  02:22:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da jeg stilte en 2-årig araberhoppe, så hadde vi ikke sminket henne på noe vis - og det var derfor jeg ble så forbauset over hun jenta som ville låne mascaraen min - til hesten sin.

Jeg la også merke til at de fleste hadde smurt inn høvene, så de skulle se blanke og fine ut - men det var de ikke lenge, for visningsplassen var på sand, og snart var alle høver grå og matte.

Vi hadde bare "polert" høvene på den lille damen med en pussefille, som når man pusser sølv, og hennes høver trakk ikke til seg støv, men var like fine og "halvblanke".

Og det er HELT klart forskjeller på hvordan forskjellige raser vises frem på utstillinger. Ja, noen betaler i dyre dommer for "proffe handlere", mens andre trener selv på "mønstringens edle kunst" hjemme på gårdsplassen...

Vil nok tro at enkelte dommere - og sikkert publikum - ville "humret litt overbærende" hvis en islender, fjording, døl eller nl-hest hadde stilt opp med olje rundt øyne og nesebor - og likedan - hvis en araber hadde sett ut som en rufsete hårball med plysjpels, så hadde nok enkelte øyenbryn hevet seg en smule.

Det er liksom blitt forskjellige kulturer med forskjellige raser - MEN - det er heldigvis dommerne som "ser" hesten - og ikke hva man forsøker å skjule, men hva man vil fremheve.

For noen år siden kom det en nl-hest på en utstilling, og mana "så ikke uuut" - rufsete og flisete, og mange tenkte nok at "denne hesten får sikkert ikke premie" - men det var FØR hun ble vist - med en nydelig mønstring og flotte bevegelser, og det vanket såvisst premie. Årsaken til den flisete mana var et særdeles "kjærlig" føll, som hadde spist opp mana til mamma....

Jeg oppfordrer forøvrig alle heste-eiere til å stille ut hestene sine - det er utrolig morsomt og spennende, og man treffer mange hyggelige folk.

Gå til toppen av siden

-Sultan

» VIP

Norway
Innlegg: 136

Skrevet - 12/04/2007 :  16:37:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Sultan  Svar med kopi av melding
Synd det ikke er utstilling for blandinger.
Var på vallak utstilling en gang med dølen vår, det var gøy:D Fikk sløyfe;D

Gå til toppen av siden

CelinaEclair

Norway
Innlegg: 49

Skrevet - 23/04/2007 :  02:24:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er forskjell på hester, og det er forskjell på eiere. Noen liker å vise en "naturlig" hest mens andre gjør seg ekstra flid med både showshine,vaselin,kritt osv osv.. (hørt forresten at fra gammelt av bruktes det sild under bandasjer over natten, for å få sokker kritt-hvite).
Uansett så er det viktigst at hest og eier koser seg på slike tilstelninger..
Men så til poenget mitt: Har sett en del i statene at det brukes hair-extensions i man og hale for ekstra fylde. (selges faktisk til hest).. og hårfarge for å enda bedre fremheve hestens naturlige farvenyanser.. forekommer dette i Norge/Skandinavia?
Dette blir litt mye, sånn i mine øyne.. (uten å ville tråkke noen på tærne) men syns det er et interresant fenomen;)

*folk er rare*
Gå til toppen av siden

2run

Norway
Innlegg: 63

Skrevet - 23/04/2007 :  15:46:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
fant dette på internett;

Mane and tail plaiting - Instead of wasting money on expensive horse products, I make up my own mix of water, cheap hair gel, leave-in hair conditioner and clear mascara. You buy these from a discount stores and it'll only cost you about $5 for the lot. Mix it together and put it in a pump spray bottle. Early in the morning before the show, put heaps of it all over your horse's mane and tail. Comb through and let it dry. This makes the hair a little bit greasy and detangles it really well, making plaiting a breeze. When your plaits are finished, spritz a bit more on, which will hold them in place all day, meaning no last-minute touch-ups.

hm.. balsam og hår-gele? tror ikke jeg ville prøvd det på en hest :P

Å ri er ikke et spørsmål om liv eller død, det er viktigere enn som så! Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway
Innlegg: 157

Skrevet - 23/04/2007 :  20:36:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke det er noe særlig å bruke noe som helst "fin-produkter" på kaldblodige raser. De skal være litt "røffe". Men på varmblodshester synes jeg det er greits, så lenge det ikke er overdrevent. Det eneste jeg har gjort for å få litt finish på islandshesten jeg hadde på fôr var Absorbine Showshine i halen, fordi den var rufsete etter han hadde hatt sommereksem og jeg skulle vise han på en juleavslutning ^^
"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Innlegg: 256

Skrevet - 24/04/2007 :  21:40:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt god erfaring med diverse "araber-produkter" til mine dressur- og spranghester. Det har sikkert kommet mange nye og spennende ting på markedet siden 80-tallet, men show sheen, highlighter (også med farge) og "blå-shampoo" finnes jo fortsatt ser jeg!
"Klumpen" min var alldeles ikke mindre velstelt enn de andre hingstene til kåring selv om jeg ikke brukte andre produkter enn jeg gjorde for 15 år siden.
Kunnskap, tid, innsats, olje og litt show sheen er nok de viktigste ingrediensene for en vakker hest i utstillingsringen slik som jeg ser det!

:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

HelleG

Innlegg: 380

Skrevet - 03/05/2007 :  14:12:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Mye rart av hesteprodukter for å lette hverdagen før stevner og utstillinger ja....he he.

Fikk et tips en gang da jeg hadde en Lippizaner som var skimmel og innemellom ganske å deilig skitten....ikke så lett å få skimle hester "rene". men tipset var potetmel. Det gnis inn og lar virke litt og børstes ut. Da får du ren skimmel hest. Funker sikkert på hvite hester og. billig og greit.

Lykke til på utstillingene!! Morro

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.