hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fra stallhest til utegang
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Fra stallhest til utegang
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 05/04/2007 :  00:25:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en hest som alltid har vært inne om natten, men nå har han blitt en utegangshest. Dette har han vært i litt over en uke nå, og jeg må virkelig si hesten har forandret seg! Istedet for å stå stille på et sted hele dagen og døse i en sølete paddok uten vegitasjon, står han nå på et jorde med variert terreing; store steinberg som gir god utsikt, trær, bekk og gress så langt man kan se. Første hesten gjorde når jeg slapp han ut her på gården var å først å kikke litt, så løpe overalt og bukke av glede. Min 24 år gamle hest var plutselig 3 år! Istedet for å bare å stå i et hjørne og vente på å komme inn i stallen slik det var før han ble flyttet til denne gården med utegangsfjøs, kommer han gallopperende, med bukkesprang og risting på hodet om hverandre mens han venter på å få maten sin. Han oppførser seg og tror virkelig han er en villhest. Det er så utrolig morro å se på, han er så full av liv. Ute 24/7 og har en boks han kan gå inn og ut i som han vil. Men han er mest ute, bare inne når han vil sove litt eller får mat. Morro å se hvor mye han koser seg nå

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/04/2007 :  02:46:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp - de fleste hester trives med å kunne gå ute - på variert terreng - ikke bare en time i en trang paddock. Skog, busker, store steiner, fjell, bekk osv. finnes i den stooore luftegården.
I vår stall er det utegang hele sommeren, og resten av året er det stallinnslipp etter årstiden - og LITT etter vær og temperatur. Om sommeren "spares" vinter-luftegården, og de går på 3 -4 forskjellige beiter. Noen er nesten bare en gress-eng, mens et par er mer "terreng". Hehh - litt av en jobb å finne hestene i "svarte skauen" når de går på natur-beite.
Hehh - det er den ENESTE gang jeg har hatt fordel av å ha en HVIT hest - for hun fant vi - mellom trærne....
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  14:26:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så bra da!

Men synd at det så ofte skal være sånn at hestene bare står i en "paddock", selv om de skal inn på stall. Min hest har alltid stått på store "variert terreng"-beiter, selv om han sto på stall om natta.
På sommeren står de på store naturbeiter, som Boysen beskriver. Og det er litt sånn at man av og til ønsker seg 4-hjuling når man skal hente dem...

Tror nok absolutt hestene holder seg langt mer spreke og friske på sånne forhold, ja.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Bacardi_Shanti_Mozart

» VIP

Skrevet - 12/04/2007 :  21:25:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres heeelt hærlig ut!!
Skulle virkelig ønske jeg hadde mulighet til større luftegårder/beiter enn det vi har p.d.d
Litt vanskelig med utegang 24/7 med disse konkurransehesta mine..men drømmen er virkelig STOOORE utearealer, hvor de hadde kunnet utfolde seg skikkelig!!
De er jo ute fra morgen til kveld, men i luftegårder på rundt 15x50 m. som er FULLE av vann og søle for tiden :( Ikke spesielt ideelt..
Jeg får nøye meg med å glede meg på andres vegne som har hestene sine på store områder i variert terreng, og drømme videre om omdisponering av arealet her hvor mine hester står ;)
Gå til toppen av siden

A-F

» VIP

Skrevet - 20/04/2007 :  18:16:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjempebra du lar den få gå ute da:)
Syntes synd på hester som bare får stå ute mex 1 time om gangen.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.