hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Litt pinlige spørsmål..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Litt pinlige spørsmål..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 27/04/2007 :  17:03:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Hei, lurer på om noen kan svare meg på noen pinlige spørsmål jeg..
1. Hva er serpentiner?
2. Hva ligger i ordet sjenkelvikning?
3. Hvordan utfører piaffe og passage?

Huff, jeg føler meg skikkelig dum nå.. Håper at noen kan forklare meg kort og greit hvordan man utfører dette og hvorfor (for å si det slik):p

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3

katrine89

Norway

Skrevet - 27/04/2007 :  18:58:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Ugh, to av spørsmålene har jeg faktisk ikke aning om, lurer på selv...
Men spm nr 2, det svaret er ganske enkelt. Ordnet betyr akkurat hva det sier.`
Sjenkelvikning. Hesten skal rett og slett vike for sjenkel ;)

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 27/04/2007 :  21:11:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
1. Serfentiner er når du f.eks setter opp kjegler på en rad og rir sikksakk gjennom dem, dette er veldig bra for og bygge muskler og for og myke opp...

2. Det er det og vike for skjenkel da skal hesten kryssebeina og nesen skal peke rett fram f.eks hvis du rir fra A og da skal nesen alltid peke mot C mens beina krysser hverandre så du ender opp på M f.eks eller enner opp på R ... Jo lenger unna bokstaven er jo lettere er det... Dette er også muskel byggende og løsgjørene... det utføres ved å klemme med hvis du skal til høyre klemmer du bare med venste skjenkel og skal du til venstre klemmer du bare med høyre og eventuelt hvis hesten da bare går rettfram må du legge til den andre skjenkelen for og få den der den skal :P

3. jeg har aldri utført disse så er ikke helt sikker men hvet det hvis hesten er dyktig og kan det gått. Så er det ikke verre en og klemme masse med låre for og få hesten til og "stoppe" men fortsatt klemme med beina for og holde den frem...

Litt rart forklart men håper du skjønner
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/04/2007 :  00:06:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare kort: Serpentin betyr å ri en "slangelinje" - da "serpent" betyr slange.
Man kan ri åpne og trange slangelinjer , som da går fra side til side på ridebanen, med korte eller lengre vendinger og bytte av hånd. En meget effektiv øvelse for å få hesten til å bli myk i begge sider. Hestens utdanning er avhengigi av hvor krevende denne øvelsen gjøres.

En dresurrytter får vel beskrive de andre øvelsene.

Men prinsippet med en sjenkelvikning, er at hesten "viker" for sjenklene - som ordet sier. Du må altså finne ut hvordan hesten din reagerer på sjenklene - om den "vender" eller "viker" - her ewr det snakk om centimeter-forskjell i de signalene sopm rytteren gir til hesten.

Med piaffe og passage ligger mange års arbeide - ja, samarbeide mellom hest og rytter til grunn, før man får dette til. - Hehh - snakk med den spanske rideskole, for å si det litt på en spøk.
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 28/04/2007 :  20:06:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og mellom buene i en serpentin skal hesten gå rett.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 29/04/2007 :  19:29:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje litt på kanten av tråden, men alikevel...

Man kan vel ri sjenkelvikninger med vekt hjelp mest også- ikke så mye sjenkler. Sånn har hvertfall jeg lært det. Man skal late som at man sitter på en stor stokk av tre med hjul på. Denne stokken skal man flytte sidelengs ved hjelp av hoftene. Selfølgelig uten å knekke sammen i mage regionen.
Jeg kan faktisk ri noe som ligner sjenkel vikninger med en nl hest som ikke kan noen ting på den måten. De er langt derifra fine eller riktige sjenkel vikninger. Men hun flytter seg over veien nesten parallelt med siden av veien- selv om rompa er litt ute å kjører noen ganger- jo fremparten også. Men gjør det litt for å holde hodet i aktivitet, mens hun slankes og ikke er i stand til å gjøre så mange ting så riktig.
Men å bruke vekt og hofter/mage på en litt annen måte kan man få til mange morsomme ting.
Eks. serpentiner. innvendig hofte litt frem, innvendig skulder litt tilbake, slik at rytters hofter og skuldre følger hestens hofter og skuldre. Når man gjør dette vil selv den utrente hesten jeg rir, gå serpentiner uten hjelp av hverken tøyler eller sjenkler.
Det som er litt morsomt med det er at hun nok aldri, på sine 14 år har blitt ridd sånn. Men med en gang jeg prøvde så gjorde hun noe som er på god vei til riktig.
Gå til toppen av siden

Ali_Julianne

» VIP

Skrevet - 20/05/2007 :  02:37:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
1. serpentine er når du bøyer hesten gjennom en slangelinje gjennom banen. hesten skal gå rett på det rette sporet og bøye seg i svingene. du må støtte opp hesten så den ikke faller ut av balangse. det er en kjempefin øvelse for å øve på å holde hesten rett uten å gå på sporet og bøye den i svinger.

2. skjenkelvikning er at hesten viker for skjenkel. den skal krysse beina litt og gå stabil. det er viktig at den ikke bare "sjangler" av gårde.

3. passage og piaff er noe man kan lære seg når hesten er sterk nok til det. det er at hesten skal gå i rolig tempo, men løfte beina høyt og se elegant ut.
men du må passe på at du ikke prøver masse ting uten at hesten er sterk nok til det, det krever mange års trening for å kunne utføre en fin piaff eller en fin passage.
Gå til toppen av siden

*sofie&lavageitene

Norway

Skrevet - 22/05/2007 :  21:06:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*sofie&lavageitene  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*sofie&lavageitene  Svar med kopi av melding
Viktig å få med at i en sjenkelvikning skal hesten gå STILT med halsen, og RETT med kroppen.. Hesten skal bevege seg sidelengs uten å svinge, på en måte.. Jaa Gå til toppen av siden

Kristin_r

» VIP

Skrevet - 06/04/2008 :  16:29:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
piaff er enkelt sagt samlet trav på stedet, passage er piaff med bevegelse forover.. har bare ridd øvelsene på en pensjonert grand prix-hest og en 27år(!) gammel ponni jeg hadde på fôr som var på landslaget tidligere.. og ALLTID for flink instruktør. å lære seg det, for meg går ut på å gjøre overganger holdt-samlet trav med få skritts mellomrom, og etterhvert "tenke oppover" i stedet for fremover på vei inn i holdtet og klemme i takt med travet med sjenklene så den piaffer noen få steg, så frem i samlet trav igjen.. bør kun læres på hester som kan øvelsen godt fra før av, og kun ryttere som kan øvelsen godt kan lære den til en hest. er ikke noe særlig å eksprimentere med disse øvelsene på egen hånd, da det kan ødelegge så hesten aldri lærer seg å gjøre det riktig. Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 08/04/2008 :  10:38:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar:)
Nå vet jeg at jeg egentlig visste hva alt dette var, men jeg kunne på en måte ikke ordet for det:p
Serpentiner rir jeg jo veldig mye når jeg skal varme opp for å gå på bittet:) Han søker alltid bedre ned på bittet etter serpentiner i skritt og trav=)

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.