hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Piske hesten
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Piske hesten
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2007 :  19:42:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Sittet å tittet på filmer på nettet nå og blir litt oppgitt over sprangryttere i Norge. Gi hesten et rapp med pisken før hvert hinder??

Nei, vet du hva da må dere heller trene mer hjemme før dere drar ut på stevner!

Da jeg tok grønt kort hørtes det jo så strengt ut med bruk av pisken. To kjappe rapp etter en vegring kunne føre til gult kort osv osv... Men å sitte å piske hesten i gjennom en bane med 10-15 hindere det er greit.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Nano

» VIP

Skrevet - 29/04/2007 :  20:34:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
litt enig, men det er sjelden det er SÅ ille... et rapp på skulderen før hindrene blir aldri dømt på, om du hever hånden tydelig og 'denger' løs vil du få en advarsel, eller i enkelte tilfeller gult kort. Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2007 :  20:38:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
helt enig med deg egentlig...

Men jeg synes ikke det er "ille" å gi hesten en liten smekk på skuldra i satsen, vis man merker at hesten er litt nølende eller for eksempel kan vis man kommer litt langt unna i satsen og hesten er av typen som slipper ned beina over laaange sprang...

Det som ikke er lov er å ta tøylene i en hånd og piske hardt flere ganger på bakparten...
da kan man få gult kort eller no sånt...

men som foreksempel min da, han kan være litt ukonsentrert og kikke på div "skummle" ting på banen, en liten smekk på skuldra og han våkner til og slutter og kikke:) han driver også litt mot høyre i satsen/anridningen pga en sterk og en litt svakere bakfot:P men jobber bedre vis jeg har pisk i høyre hånd, som jeg kan pirke på skuldra hans med;)

på trening trener vi jo på disse problemene, men når jeg kommer på stevne, da er det "alvor", og merker jeg at Polo er litt nølende, kikkete eller seig, får han seg en liten smekk på skuldra og sjerper seg skikkelig og gjør det han skal:)
jeg slår heller ikke hardt, og han er ikke redd pisken, men bruker den litt som en vekkerklokke og som en ekstra hjelper på høyre side/skulder;)

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2007 :  11:00:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
En smekk og ny og ned sier jeg ikke noe på, men når det blir på hvert hinder synes jeg det blir for mye...
Da må man nesten reise rundt med hesten på treninger med diverse skumle hinder, mener jeg...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

-Sultan

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2007 :  14:19:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Sultan  Svar med kopi av melding
Jeg bruker å ha en kort pisk med meg når jeg rir sprang, bruker bare den av og til å kakker den så vidt borti, smekker han aldri.
Ved vegring trenger jeg heller ikke noe piske slag pga vegring er noe han ardri gjør. ;o
Men hvis han han kommet til å tatt en vegring har jeg ikke gitt han med pisken uansett. Jeg har bare prøvd på nytt og då går det.

Gå til toppen av siden

Moniika

» VIP

Skrevet - 08/05/2007 :  14:46:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer jo litt an på hesten da.. Noen hester trenger en liten "vekkerklokke" som Polo Sunshine sier, men det er jo litt voldsomt hvis man gjør det før hvert hinder. Jeg red sprang på rideskolen min med en hest som er litt treg, og da kakker jeg han med pisken hard en gang før banen før vi rir banen for å vekke han, men i banen bruker jeg bare sjenkler. Hvis man sitter med pisken hele tiden, burde man heller trene styrke i leggene.
Redigert av - Moniika den 08/05/2007 14:46:54 Gå til toppen av siden

Phantomstruck

Skrevet - 18/05/2007 :  13:37:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har sett mange ridestevner, både små stallstevner og Grand Prix. At man pisker hestene sine til de gradene skjer heller sjelden etter mine erfaringer og hvis det skjer får rytteren oftest beskjed over høytaleren å møte i dommerboden etterpå. Gå til toppen av siden

Solvei-og-Beauty

Skrevet - 11/06/2007 :  16:30:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg er helt enig med deg i det at det er galt å piske hesten før hvert hinder. det synes eg er veldig uretferdig mot hesten! men viss hesten stopper eller tuller er det jo noe annet, da er det helt greit å gi hesten ett rapp eller to med pisken.
men det som står i regelmanget er jo at du kan bruke 3 rapp med pisken utpå banen viss hesten er umulig, men du ikke skal løfte pisken over albuehøyde.
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2007 :  01:31:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Sant det.. Men heldigvis gjør ikke alle det. Jeg kan piske en hest lett på skulderen rett før et hinder, hvis den har refusert før. Måtte gjøre det på kaldblodsen jeg ridde på trening, for han løftet seg for å hoppe, for så å plutselig slenge seg til venstre. Men aldri bare for å få et bedre hopp eller noe, eller for hvert hinder.. Da hadde han nok kastet meg av, selv om han er veldig grei.
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.