hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kjøpe bomløs. Positive og negative tilbakemeldinge
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 kjøpe bomløs. Positive og negative tilbakemeldinge
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 14/05/2007 :  19:47:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

jeg er en rytter som driver mye med turer i skog og mark med hesten min. Vi driver også litt med dressur, men ikke no konkuranse nivå.
Jeg har en kieffer sal som jeg bruker en sjelden gang da vi driver på bane, men ellers bruker jeg wintec endurance salen min.

Så tror du en bomløs ville være grei til mitt bruk? Jeg føler at jeg trengerlitt mer kontakt med han i blant, og med kieffer salen får jeg ikke dette.. Så vil gjerne høre deres meninger om bomløs.

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

frkelin

Skrevet - 14/05/2007 :  20:53:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg liker bomløs salen min veldig godt. Man må ha spesialpad til bomløssal under salen - den er dyr, men det er viktig! Denne spesialpaden bør også skiftes litt oftere enn du skifter sal.
Hesten min hadde et dårlig forhold til sal etter å ha gått med feil sal hos tidligere eier. Det var også vanskelig å finne en som passet siden hun ikke hadde klart å bygge mye ryggmuskler under den trange salen så jeg red lenge barbak.
Med bomfri sal beholdt jeg mye av barbakfølelsen, men fikk jo tryggheten og stabiliteten til en sal. Dersom du har en "rund" hest har disse salene litt lettere for å forskyve seg når du går opp så jeg har fått det som en vane å gå opp fra noe, selv om det går greit å gå opp fra bakken også. Jeg kan kjenne tydelig gjennom salen når hesten svaier i ryggen og når hesten skyter rygg opp gjennom salen. Dette er utrolig lett å kjenne i en bomløs sal. Den er også mer behagelig å sitte på f.eks i bratte nedoverbakker med hesten min som går med lange skritt. Du følger hestens bevegelser på en annen måte enn i en sal med bom.
Det er også umulig å bli sår i rumpa i min bomløse sal. Det er som å sitte på en sofapute - superbehagelig!!! Hesten min som sa tydelig fra at den gamle salen ikke passet ved å prøve å angripe den når man skulle sale på, aksepterer nå salen så jeg tror virkelig den er behagelig for hesten også.
Veldig god til å ri på tur med! Når du rir dressur får du ikke så mye støtte fra salen, men på den annen side vil hesten kjenne setet ditt veldig godt og du kan trene hesten til å få små signaler gjennom setet ditt.
Det var mine erfaringer. Nye og bedre modeller har kommet på markedet siden jeg kjøpte min, så du kan nå kjøpe bomfrie saler som egner seg ekstra godt til turridning, eller dressur osv. Det eneste de ikke er så gode til er sprang.
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2007 :  21:37:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg liker bomløs salen min veldig godt. Man må ha spesialpad til bomløssal under salen - den er dyr, men det er viktig! Denne spesialpaden bør også skiftes litt oftere enn du skifter sal.
Hesten min hadde et dårlig forhold til sal etter å ha gått med feil sal hos tidligere eier. Det var også vanskelig å finne en som passet siden hun ikke hadde klart å bygge mye ryggmuskler under den trange salen så jeg red lenge barbak.
Med bomfri sal beholdt jeg mye av barbakfølelsen, men fikk jo tryggheten og stabiliteten til en sal. Dersom du har en "rund" hest har disse salene litt lettere for å forskyve seg når du går opp så jeg har fått det som en vane å gå opp fra noe, selv om det går greit å gå opp fra bakken også. Jeg kan kjenne tydelig gjennom salen når hesten svaier i ryggen og når hesten skyter rygg opp gjennom salen. Dette er utrolig lett å kjenne i en bomløs sal. Den er også mer behagelig å sitte på f.eks i bratte nedoverbakker med hesten min som går med lange skritt. Du følger hestens bevegelser på en annen måte enn i en sal med bom.
Det er også umulig å bli sår i rumpa i min bomløse sal. Det er som å sitte på en sofapute - superbehagelig!!! Hesten min som sa tydelig fra at den gamle salen ikke passet ved å prøve å angripe den når man skulle sale på, aksepterer nå salen så jeg tror virkelig den er behagelig for hesten også.
Veldig god til å ri på tur med! Når du rir dressur får du ikke så mye støtte fra salen, men på den annen side vil hesten kjenne setet ditt veldig godt og du kan trene hesten til å få små signaler gjennom setet ditt.
Det var mine erfaringer. Nye og bedre modeller har kommet på markedet siden jeg kjøpte min, så du kan nå kjøpe bomfrie saler som egner seg ekstra godt til turridning, eller dressur osv. Det eneste de ikke er så gode til er sprang.

Opprinnelig postet av frkelin

hvilken sal har du da?

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2007 :  08:03:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Jeg bruker ofte min bomløse western sal (Bob Marshall sportsaddle) på hestene våre. Har veldig positiv erfaring med denne og liker den svært godt. Hestene våre trives også godt med denne og viser ingen ubehag eller misnøye på noen måte så jeg vet at dette er salen for oss Desverre har salen min en ulempe, den har så veldig høyt horn at det er vanskelig å ri på turer i bratt terreng. Hornet hindrer meg i å lene meg fremover og det er veldig synd. Men bortsett fra det så er jeg utrolig fornøyd med den bomløse salen på alle måter. Hesten min fikk problemer med ryggen sin da jeg brukte en vanlig allroundsal i ca.6 mnd. på han. Jeg gikk da tilbake til å bruke den bomløse salen etter at hesten var behandlet av equiterapaut. Nå er han frisk, rask og fornøyd igjen. Tommelen opp for bomløs sal
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2007 :  09:28:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Jeg har en Barefoot Cheyenne, og liker den kjempegodt En knallgod sal både til terreng og vanlig turridning, og den skal også egne seg til dressur da den gir god kontakt med hesten og plaaseringen av stigbøylereimene (litt lenger bak) gjør det lettere å oppnå loddrett sits enn i en allroundsal. Den er også lett av vekt. Ulempen er at den ikke bør brukes til å hoppe noe særlig med, så derfor har jeg en bom-sal i tillegg.
Som pad under bruker jeg en haf-pad, men det finnes fler å velge i hos bla.tofhesteutstyr.no, hooks.no, freehorse.no, mfl...
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 16/05/2007 :  23:21:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Med bomløs, trenger man ikke tilpasse den ettersom hesten endrer seg? Kan det være en grei løsning på en unghest? Skal kjøpe en 3 årig nordslandsvallak, og trenger en sal til ham etterhvert Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 20/05/2007 :  18:03:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Vurderer selv å kjøpe den til min to åring når han er kalr for innridning, slik at han ikke skal få noen negative opplevelser med salen. Men dere som har brukt disse salene mye, plages dere med å få vondt i ryggen. Har vurderet lenge om jeg skal kjøpe meg en slik sal, men et par jeg kjenner har fått vondt i ryggen av disse salene, stemer det. Gå til toppen av siden

Refreng&Marianne

» VIP

Skrevet - 21/05/2007 :  00:44:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hestene fått vondt i ryggen eller eierne? Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2007 :  09:12:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Ikaros var litt øm i ryggen før, da jeg brukte en stocksal som viste seg å ikke passe 100%. Etter å ha gått over til bomløs er han helt fin igjen. Kaldblodshoppa jeg kjøpte i fjor høst var nesten ikke ridd, og hadde rett og godt muskelsatt rygg. Og slik er den fortsatt Bruker allroundsal av og til på dem når begge er på tur samtidig, men bomløssalen er førstevalget når bare en av hestene skal brukes.
Har også hørt at det er en del hester som har bomløs sal som har vond rygg, men at dette sannsynligvis skyldes at dårlig rygg er grunnen til at eieren kjøpte bomløs. Så det trenger ikke være bomløssalen som er årsaken til vond rygg, men vond rygg som er årsak til at man har bomløs sal Men en bomløs sal KAN sikkert gjøre ryggen vond, for selv om de passer på de aller fleste hester, så passer de ikke alle. Og en svært tung og/eller humpete rytter bør nok ha en stivere sal for å fordele vekta, eller i det minste bruke en ekstra stiv pad under salen.
Gå til toppen av siden

armunpi

» VIP

Skrevet - 21/05/2007 :  13:43:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg sitter å venter på den bomløse salen min nå jeg, kommer om en uke det er en barfoot london og skal brukes på min 3 år gamle araber når vi begynner å ri inn han etter hvert Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 08/06/2007 :  12:37:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Det er eierne som får vondt i ryggen Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 08/06/2007 :  14:59:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting man må huske er at bomløs ikke passer alle hester, og at man må være like kritisk til tilpassing som man skulle vært med en vanlig sal. Jeg prøvde 5-6 bomløs saler uten at noen av dem passet.
Finnes et hav av forskjellige bomløs saler på markedet, jeg prøvde en til 11 000 kr som lå helt elendig.

Hansi på www.bomfri.no har jeg veldig god erfaring med, da får du prøvd en demosal og kan se om du blir fornøyd :)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 23/06/2007 :  15:37:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vurderer å kjøpe bomløs sal til en hest jeg kanskje skal kjøpe. Han er skjevt muskelsatt i ryggen, for hun som eier ham nå er litt skjev i kroppen, og har derfor ridd hesten skjev.

Kan det lønne seg å kjøpe bomløs da? Vil hesten under en bomløs sal kunne utvikle "like" muskler på begge sider lettere enn den ville i en vanlig sal med bom?

Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2007 :  16:25:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
vis man bruker en bomløs sal, må man også ha disse salunderlagene som fordeler trykket til rytterens vekt, og vis hesten har lite ryggmuskler kan det lønne seg å legge i et ekstra "innlegg" i lommene på hver side av underlaget ;)

mamma har en Barefoot Cheyenne, og den er helt herlig!! til underlag har vi en blå haf-pad (antiskli materiale og pustende), og en Spesialpad Schabrak (Numnah), som fulgte med salen.

vi bruker den på alle hestene våre, og andre har prøvd den på sine hester, og den passer til alle... på min med høy manke, legger vi inn to små "innlegg" ved manken, så salen ikke ligger for lavt der :) i tilleg til de som er inni fra før da selfølgelig ;p

den salen er kjempego!! og Polo liker den, i dressur kjenner jeg virkelig når han løfter ryggen og jobber bra:) kjenner liksom at ryggen kommer opp i salen, og at bakbeina setter bedre under og framparten løftes opp...

den er så fleksibel og go, hindrer ikke bevegelsene på noen måte, og følger bevegelsene til hestens rygg som om den ikke var der :)

eneste minus er kansje at det ikke er noe kneputer eller noe sånt, men da må man jobbe med å holde sjenkel rolig og på rett plass selv, og det er vell noe jeg ikke jobber så alt for mye med, siden jeg stort sett rir med sprangsal eller dressursal med knestøtter eller hva det nå heter :P

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 23/06/2007 :  18:14:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men noen sier at hestene får vondt i ryggen over tid med bomløse saler, fordi de fordeler trykket for dårlig. Hva mener dere om det? Har lyst på bomløs selv jeg, men er litt skeptisk på grunn av det... Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2007 :  21:12:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men noen sier at hestene får vondt i ryggen over tid med bomløse saler, fordi de fordeler trykket for dårlig. Hva mener dere om det? Har lyst på bomløs selv jeg, men er litt skeptisk på grunn av det...

da kan de ikke ha brukt "bra nok" salunderlag/padding under salen, noe som man SKAL ha under de fleste bomfri salene, nettopp pga at den er uten bommen som fordeler trykket (og som ofte trykker for mye her og der..)...
i de salunderlagene som anbefales bomfri saler, er det store lommer som man kan/bør putte i ekstra "innlegg" som fordeler trykket.
disse innleggene får man i flere typer materialer, forsjellige typer skumgummi, gelpad innlegg osv..

dette skriver en produsent av bomfri salen Barefoot Cheyenne:
Barefoot Cheyenne er Tysk kvalitet fra Barefoot-saddle.de, håndlaget i vegetabilsk garvet nubuck-skinn. Disse salene er konstruert av den tyske hestekiropraktoren Sabine Ullmann, for beste mulige komfort og passform for alle hester. Resultatet er en sal som nå selges over hele verden, med fornøyde kunder og hester som følge. Barefoot salene må ikke forveksles med billige etterligninger som ikke er bygd for og med maksimal trykkavlastning og trykkfordeling.
Barefoot Cheyenne skal brukes sammen med en spesiell pad, som sikrer tilstrekkelig ryggradsfrihet.

hvorfor velge bomfri(www.bomfrisal.no):
Å finne en sal som passer ens hest, kan være en vanskelig (og dyr) oppgave. Selv hvis det lykkes, vil en tradisjonell sal med bom, som kanskje ligger perfekt når hesten står stille, ikke kunne følge hestens bevegelser og dermed fordele rytterens vekt optimalt under ridning.
Den bomløse Barefoot-salen er utviklet av den tyske hestefysioterapeuten Sabine Ullmann, for at unngå de mange skader i sal-leiet hun så hos sine ’pasienter’. Barefoot-salen har et støtabsorberende sete med to høyere puter på hver side og en lavere i midten, så ryggsøylen skånes for rytterens vekt.
For å understøtte denne effekten skal Barefoot-salen brukes sammen med en spesiallaget trykkabsorberende pad, som ytterligere øker ryggsøylefriheten.
En Barefoot-sal kan, i motsetning til en sal med bom, bøyes i alle retninger. Den kan derfor tilpasse seg den enkelte hests sal-leie, bred som smal, og ’vokser’ eksempelvis med en unghest i takt med at den setter muskler. Dessuten følger salen hestens bevegelser.
Hesten får full skulder- og ryggsøyle-frihet, og har plass til å samle og bære seg. Ved ridning i en Barefoot sal er rytteren i meget tett kontakt med hesten. Det føles nesten som å ri uten sal, det er bare mer sikkert og behagelig, og ikke minst mer skånsomt for hestens rygg.
Barefoot-salen har et støtabsorberende sete med to høyere puter på hver side og en lavere i midten, så ryggsøylen skånes for rytterens vekt.
For å understøtte denne effekten skal Barefoot-salen brukes sammen med en spesiallaget trykkabsorberende pad, som ytterligere øker ryggsøylefriheten.

Bomfri sal er heller ikke bare bomri sal, kvalitet varierer, og jeg tror at nettop denne som er (den første bomfrie salen..?tror jeg..) utviklet av en tysk hestefysioterapeut, er blandt de beste for hesten, VIS DE BRUKES RETT !! ;)
sevfølgelig kan hesten få vondt i ryggen vis man bruker salen feil/med feil utstyr, men det gjelder vell alle saler;)

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.