hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan få hesten ut i vannet?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Hvordan få hesten ut i vannet?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ray_og_Moniqe

» VIP

Skrevet - 31/05/2007 :  12:50:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er ganske redd for vann til tider. Vanndammer går som regel greit etter å ha prøvd å få ham uti en stund, men det er værre når jeg skal prøve å bade/vasse med ham. Jeg får ham ikke en gang ned til vannet. Han begynner bare å rygge eller spretter rundt. Jeg har vært med andre hester på tur som elsker å bade, men har bryr seg lite om å følge etter dem. Så jeg lurte på om det var noen som hadde noen tips til hvordan man kan få hesten ut i vannet?

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2007 :  13:51:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
TA det gradvis. Ikke tro sett seg som mål at i dag skla han ut i vannet. Kanskje målet kan være at vi skal stå rolig 10 m fra vannet? Bygg videre på det, men ikke press hesten.
Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 31/05/2007 :  23:43:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er noe spesiell da (velger å kalle det personlighet), men han rygger jeg uti vannet når vi skal bade og han elsker det bare han kommer uti. Gå til toppen av siden

Lisa+Boreas

Norway

Skrevet - 02/06/2007 :  11:20:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er det bare å ha god tid. Virkelig.

Jeg har lirket endel hest uti, og det er jo verdt det når den endelig tar sjansen..hihi..

Rei en som jeg visste hadde svømt i basseng (under rehabilitering) så han skulle jo ikke være redd. Men dette var jo "ute-vann"... Så jeg satt vel i en time, helt stille, bare klødde han og godsnakka i vannkanten. PLUTSELIG tok han sats og hoppa uti. Var ikke helt min stil da, men det gikk jo til slutt :p

En ting jeg IKKE vil anbefale, er å prøve å leie hesten uti. Det kan ende med at hesten hopper på deg, og det vil du ikke.... (har sett det skje, det var blodig!)

Gå til toppen av siden

Ray_og_Moniqe

» VIP

Skrevet - 03/06/2007 :  11:45:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for alle råd:P
Har prøvd det med rygging, for det pleier å være veldig effektivt på hesten min ved de fleste problemer, men akkurat når det kommer til vann fungerer ikke det heller.
Så jeg får vel bare prøve å være tålmodig og se om vi får det til til slutt;)
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2007 :  13:42:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hehe,hesten min var også veldig redd vann før,men et år på vestlandet gjorde sitt:)
han har fortsatt dager der søledammer er verdens farligste ting og andre dager er det bare gøy.bare sjekk siste bilder på vip:P
men er som andre her sier.ta det gradvis

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Linda-og-traverne

Skrevet - 24/06/2007 :  20:10:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husk at hesten ikke har dybdesyn så den ser ikke bunn ;) Ta det forsiktig og gradvis, ikke press hesten uti da vill den bare stritte imot. Hesten jeg rir må jeg gå uti å leie ho inn og ut av vannet et par ganger så går ho uti :) Gå til toppen av siden

Extreem-Arabians

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2007 :  03:56:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideExtreem-Arabians  Svar med kopi av melding
er ham vant til og bli spylet med kalt vann

er ham vant til og bli spylt med kalt vann

Gå til toppen av siden

CatharinaB

» VIP

Skrevet - 02/07/2007 :  03:55:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
er ham vant til og bli spylet med kalt vann

er ham vant til og bli spylt med kalt vann

Opprinnelig postet av boxcarwilli

Det heter HAN.. ;)
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 02/07/2007 :  10:44:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Rygge hesten ut i vann hadde jeg aldri gjort! Du kan jo ødelegge psyken :/ Nei, hadde tatt det pent og rolig. Kanskje bare gå forbi en dag. Gjøre det gradvis og forsiktig. Har og hest nå som skal vennes til vann :)
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

HanneogRomanesco

» VIP

Skrevet - 11/07/2007 :  12:40:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
ja hesten min er tydlighvis også veldig spesiel for han har så å si aldri gått ut i vann forlengs, jeg rygger han uti og det tror jeg neppe han tar noe som helst skade av. når han rygger uti vann går det som oftes ganske fort så han stopper opp da det ca rekker han til knerne. da snur jeg han rundt og går utover, vi svømmer plasker og koser oss. noe av det første han gjør når han oppdager at han er blitt rygget uti er å stikke hele hodet omtrent under vann og blåse luft ut gjennom munn og nese. så tviler sterkt på at han ble noe mer psykisk skada av den rygge turen uti. har gjort dette også men ikke på steder det er farlig for hesten, nå snakker vi sand bunn, fersk vann. ikke elv eller søledammer hvor underlaget er uvisst.

Hanne
Gå til toppen av siden

silvasnuska

Skrevet - 11/07/2007 :  16:13:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo veldig stor forskjell på alle hester, så noen fungerer det sikkert å rygge uti, andre ikke. Det eneste jeg vet er at det i hvert fall aldri ville fungert på min hest Hun hadde bare hoppet fremmover straks hun merket vannet.. Og tror ikke jeg ville prøvd det uansett (nei for jeg har ikke prøvd det) fordi det da er sjanse for at hun vil bli redd for å rygge bakover i framtiden...

Hesten må bare lære at det ikke er noe farlig, og det beste er jo om hesten finner ut at det er gøy til slutt. Hvis vannet f.eks. er iskaldt så er det jo ikke rart den ikke vil ut i vannet. Kaldt vann er IKKE behagelig å bade i for hester (i likhet med at man ikke bør spyle med kaldt vann. Jeg snakker om KALDT vann, men lunkent er fint).
Så vannet må være i grei temperatur, og som nevnt tidligere, så har ikke hester dypdesyn, og en mørk grop som kan gå 500 meter ned så vidt hesten vet, er jo ikke spesielt friskende å gå uti... Man anbefaler jo å bruke en vandt hest til å 'vise at her er det ingen fare' først, men uansett tror jeg det som gjelder mest er tolmodighet, tolmodighet og tolmodighet, som ved all hestetrening. Og mildhet, som er utrolig viktig ved all trening som angår noe hesten er redd for. Det nytter ikke å bruke pisk for å si det sånn...

Æsj, her rundt er det ikke noen fine badesteder for hest, veldig kjipt egentlig Ellers ville jeg ha badet med min hest Det høres utrolig morsomt ut!!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/07/2007 :  02:27:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husk at hester er steppedyr, og vann er ikke noe de fleste heter har instinkter for å gå uti.

Ikke for å si noe om arabere spesielt, men jeg har opplevd at disse ørkenhestene oftere enn andre reagerer på vann. Og så hadde jeg å gjøre med ei dølamærr som elsket vann - litt ugreit den gangen hun hadde vogn med 6 passasjerer, og hun VILLE bade..... Fikk stoppa mærra akkurat i vannkanten, og passasjerene spratt ut av vogna - sammen med matkurver og tepper - vi var på picknicktur må vite....

Så problemet kan gå begge veier - noen hester hater vann, mens andre bare elsker det.

Bare et lite spørsmål: MÅ dere bade med hesten, hvis den tydelig viser at den ikke vil...?

Hehh - kan love at andre har motsatt problem: At hesten raser ut i vannet, med sal og fullt påkledd rytter - og SÅ ruller seg i vannet - hva er verst??
Gå til toppen av siden

ma-lux

» VIP

Skrevet - 18/07/2007 :  01:10:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan jo tenke deg selv, det vannet eller vanndammen du skal uti, kan hesten se bunen? Nei. Den kan jo være 2 cm dyp, eller 10 m. Det vet ikke hesten! Så du må sørge for at hestenstoler ordentlig på deg, så går det nok bedre. :)
Er jo enkelte (ganske mange) hester som ikke liker vann, men hvis du ser det fra hestens sitt synspunkt virker det ganske logisk, eller hva ? (:
Håper du får tritt på problemet ditt.

-Madelen
Gå til toppen av siden

e-marieu

Skrevet - 23/07/2007 :  10:46:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
humre - Boysen har nok sett noe av det samme som jeg...
Min kjære (som ikke er så glad i å bade som meg!) ble den som åpnet badesesongen hos oss i år.
Hans forholdsvis nyinnkjøpte hoppe vegret seg for vanndammer og bekker, men gikk greit etter noe overtalelse. Etter en rask ridetur ved Mjøsas nordre bredder, ville min gamle gutt drikke. Hoppa fikk frie tøyler og beveget seg etterhvert ned til og ut i vannet. OG SÅ LÅ DE DER! Dama kastet seg overende, gryntende og med stort velbehag. Intet forvarsel, hun knakk ikke i knærne engang!
Rasende festlig for den som var tilskuer så klart, lang vei hjem for den som var gjennomvåt og hadde sesondebutert 21. april ...

Redigert av - e-marieu den 23/07/2007 10:47:57 Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 28/07/2007 :  01:43:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine hester har også vært redde for vann når jeg har fått de... men trener masse på stranden, og nærmer meg vannkanten mer og mer for hver treningstur.. og med alle tre så har jeg jogget, og "lurt" de litt nærmere og nærmere, helt til "bølgene tar dem", og da har det stort sett vært gjort... De bader alle sammen villig nå... Etter ei hard treningsøkt så trekker de automatisk ned til vannet for å vasse i kanten :) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.