hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sporer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sporer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2007 :  12:49:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hei! Er det noen som vet om det finnes sporer i tykk gummi? Altså mykere enn plastikk?
Driver å venner meg til å ri med sporer og vil ikke utsette hesten for noe.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

belinda1982

» VIP

Skrevet - 09/06/2007 :  13:38:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Da ville jeg ridd uten sporer. Tenk deg heller at du har på. For om du ikke er vandt med det, er det fort å stikke hesten. Eller så kan du kappe av kula/pinnen på sporene, så bare bøylen rundt er igjen..
http://www.belinda1982.piczo.com Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2007 :  14:17:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kappen av synes jeg høres litt skummel ut, da det lett kan bli sittende igjen en skarp kant som vil gjøre vondt verre.
Vil da heller anbefale å kjøpe et stykk ponni sporer med kule, disse vil ikke gjøre noe verre skade enn en irritert hest hvis beina dine flagrer..:p

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

belinda1982

» VIP

Skrevet - 09/06/2007 :  14:28:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Man må såklart passe på at de er helt glatte
http://www.belinda1982.piczo.com Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 09/06/2007 :  19:01:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Lureste er vel å kjøpe seg et par korte ponnisporer, og så kun ri med dem på under instruksjon. Da vil instruktøren kunne korrigere deg.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/06/2007 :  22:13:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Enig med christine, (her også gitt ;-)) Jeg tror det er bedre å ri med korte sporer, enn å "lure seg selv" med sporer som er myke. De blir bare unøyaktige likevel.
Meningen med sporer er jo som oftest å kunne forfine hjelperne sine. Og da er det vel greit om sporene fungerer til det når du først har tatt de på. Hvis du rir med noe som bøyer av så vil du ikke "lære deg å ri med sporer". Du vil ikke oppleve noen forskjell på når du trykker sporen og når du trykker "hele hælen" inn i siden på hesten, og dermed vil du i stedet for å oppnå en roligere sjenkel høyst sannsynlig bare få akkurat samme problem senere i "sporekarierren" din :-)

Selv rir jeg ikke med sporer, fordi jeg mener at jeg ikke har stødig nok undersjenkel for tiden (jeg rir svært lite :-( ). Men det lille jeg har ridd med sporer har vært med ponnisporer, eller de korteste jeg fant i butikken ;-) De er ikke "slemme" mot hesten, men du vil oppnå punkttrykk når du bruker dem :-)

Guro
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 09/06/2007 :  23:20:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Meningen med sporer er jo som oftest å kunne forfine hjelperne sine. Og da er det vel greit om sporene fungerer til det når du først har tatt de på. Hvis du rir med noe som bøyer av så vil du ikke "lære deg å ri med sporer".

Opprinnelig postet av Guro

Jepp. Nettopp derfor bør man ri med ordentlige sporer.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2007 :  13:10:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
de mildeste er vel barokksporene?
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 13/06/2007 :  15:05:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
de mildeste er vel barokksporene?

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

link?

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2007 :  22:30:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
http://www.baroque.no/til%20rytteren.htm
http://www.hestefokus.com/?Hesteutstyr

Redigert av - sigyn,brauta og rubin:) den 13/06/2007 22:35:25 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 13/06/2007 :  23:58:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor er de mildest? De er jo mye lengre de enn små runde ponnysporer feks...
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2007 :  01:23:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
når jeg har trykt dem mot huden kjentes de mildere fordi det var større pressflate,men jeg er jo ingen hest..tror ikke du får "putta" dem inn i hesten på samme måte heller på grunn av vinklingen.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 14/06/2007 :  11:22:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det med sporer og hvordan bruke dem osv. er vel det samme som med bittdiskusjonen hvor vi trekker konklusjonen at ingen bitt blir sterkere enn hånda som holder i tøylen (husker ikke nøyaktig formulering, men det var noe slikt). sporene blir heller ikke sterkere enn beinet til personen som bruker dem... Når jeg rir med sporer må jeg alltid tenke; i dag har jeg sporer på, da må jeg være forsiktig med de signalene jeg gir hesten. smeller du til hesten med en spore på, så går det hull på hesten! Jeg trenger bare å ta noen små "dutt dutt" med sjenkelen - av og til (hvis han er våken) trenger jeg bare å stryke sporen forsiktig gjennom pelsen for at han fatter. Jeg tror man ikke bør bruke sporer før man er forsiktig nok på sine hjelpere - enten det er tøylen eller sjenkelen. Noen hester trenger ikke sporer heller. Jeg ville aldri brukt sporer bare for å bruke de - ser tøft ut osv. men nå har jeg en hest som er litt sånn sjenkeldød, så på de daffe dagene og når jeg skal trene versader og travers må jeg nesten ha de, men vil helst klare meg uten. Gå til toppen av siden

EmblaE

Skrevet - 14/06/2007 :  16:29:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, verken bitt eller sporer er sterkere enn hånden/sjenkelen. Men med et uforvarent spark eller nykk i tøylen, gjør lange firkantede sporer / et sterkt bitt mye større skade enn med korte kulesporer/gummibitt.. Da spiller det ingen rolle hva intensjonen er..

Kjøp deg et par korte kulesporer og ri for instruksjon - det syns jeg var et godt råd =)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.64 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.