hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hingstebitt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 hingstebitt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

stinej_87

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2007 :  03:34:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
noen som har erfaring med bruk av hingstebitt?

hingsten min er stort sett grei å leie, og jeg har ikke problemer med han i grime og leietau, men de som jobber i stallen har visst det. de inisterer på å ha kjetting over nesa på han og straffe han for allverdens ved å røske til (gjerne flere ganger). kommer stadig vekk i stallen og finner nye sår etter kjettingen på nesa hans.... :(

vurderer derfor å kjøpe et hingstebitt, så de kan føle at de har bedre kontroll på han. er bare redd for at de bruker det på samme måte, og røsker og drar. har ingen erfaring med slike bitt selv. er det verst å bli røsket i kjeften med et hingstebitt, eller å få dratt vekk huden på nesa av en kjetting?
et sørgelig valg å måtte ta, men...

anyone?

IdaHau

Skrevet - 07/07/2007 :  03:44:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde noen gjort det med hesten min hadde jeg snakket med de med engang. Jeg hadde blitt så forbanna om noen stod å røska i hesten min etter leietauet, spessielt om de har kjettingen over nesen. Om jeg var deg ville jeg snakket med de for å få vite hva hesten gjør når den "tuller seg", jeg ville også vært med å sett når de leide ut hesten en dag. Evt. stå en plass hesten ikke så meg.

Jeg synes det er helt utrolig at folk i det hele tatt kan finne på å røske i en hest som ikke er deres engang. Nei, jeg ville ikke personlig gått til innkjøp av hingstebitt, det er mye verre om de står å røsker i det. Jeg synes det er ganske ille når hesten din får sår etter at de har nøkket i leietauet.

Synes du som sagt først skal snakke med de, det finnes nok en annen løsning enn hingstebitt :-) Pungt 1 er å slutte å røske i leietauet i alle fall, hadde hesten din tullet seg med meg hadde jeg snakket rolig til den og heller tatt den i sirkler, være bestemt men rimlig. Det kan være de på stallen er blitt redd hesten? Føler det er oftest da folk begynner å sette kjettinga over nesen.
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 07/07/2007 :  11:37:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror heller ikke hingstebitt er løsningen... og jeg er enig med tornado. Hadde noen røsket i leietauet til min hest, hadde jeg klikka på dem!
Jeg ville også pratet med dem og spurt hva som skjer når de leier han. Mange kan jo være redde for hingster bare fordi det er en hingst, så kan være de faktisk føler seg litt truet av hesten din.
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 07/07/2007 :  16:46:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Syns ikke noe om verken kjetting over nesa eller hingstebitt...

Jeg har håndtert en hingst i bare grimen når han kom til ukjent sted med 3 hopper. Han oppførte seg nesten eksemplarisk, han gikk litt rundt meg men dro aldri i leietauet. Når gubben min skulle holde samme hingsten mens jeg sprayet ham med myggspray, så ville han absolutt ikke stå i ro. Når jeg overtok leietauet, sto han som en prest. Ingen tvil om at hestene gjør forskjell på oss mennesker, men en kjetting er etter min mening aldri den rette løsningen.

Høres ut til at hingsten din kan oppføre seg, men kanskje det er menneskene som gjør noe "galt"? Prøv å gi dem litt tipsog råd ang håndtering av hingsten din.

Går det an å prøve å bruke hodelag når de andre skal leie ham (dog forutsatt at de ikke rykker med bittet også)?

Ellen Gå til toppen av siden

stinej_87

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2007 :  16:50:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, jeg HAR både klikket og snakket med dem flere ganger. svaret jeg får da er at hvis jeg ikke er fornøyd med jobben de gjør, får jeg komme og ta han ut og inn selv. tar han inn selv, men i og med at jeg jobber er det vanskelig å komme om morgenen for å slippe han ut selv...

det de sier han gjør er å slå med forbena (noe han aldri gjør med meg med mindre det skulle passere en annen hest rett foran nesa hans eller noe. da blir han jo litt amper...) er enig i at slik oppførsel må få konsekvenser, men slik de holder på grenser jo til dyremishandlig, og ikke minst risiko for alvorlige skader - hva gjør de om han en dag faktisk brekker nesa?
mener uansett at de må ta hensyn til sånt når de tilbyr stallplass til hingst. hadde de tatt ut han før de begynte med de andre, hadde han ikke hatt noen grunn til å bli "hingstete".

har nå hengt frem en pisk og sagt at de heller kan gi han et rapp med den hvis han ikke oppfører seg. spørsmålet er om det blir fulgt... dessverre er ikke alle som jobber på stallen min særlig kompetente, og jeg synes det er helt ille at det skal gå utover hesten min. :(
Gå til toppen av siden

IdaHau

Skrevet - 07/07/2007 :  17:13:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde nok rett og slett flyttet hesten om det var andre aktuelle stallplasser i nærheten. Når ikke folk vil prøve å løse problemene er det ikke noe vits (Uttagerene altså). Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 08/07/2007 :  14:13:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
noen mennesker bare tar helt av når ordet hingst blir nevnt , og oppfører seg som noen tullinger når de håndterer den.

Kjetting som gir sår over nesa er jo helt horribelt, men enig i de andre her, de vil ant nøkke like mye i et hingstebitt (Og da kan de jo like godt sette på et vanlig hodelag også ikke sant )

Jeg ville tatt en alvorsprat med de som faktisk leier ut boksene, og sagt hva som blir gjort med dyret ditt. OM ikke det hjelper , ville jeg funnet ut hvem som KUNNE leie han ut, og hvem som ikke kunne det, også hadde jeg tatt han selv de dagene som ukompetente mennesker jobbet. jeg ville ikke latt hesten min bli utsatt for noe slikt. JObber jeg også, men greier å få hestene mine inn og ut selv hver eneste ag :) Du kan ikke la han bli utsatt for sånt rett og slett ..

men snakk med ledelsen du.
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 11/07/2007 :  20:59:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, det høres ikke bra ut.
Jeg hadde ikke villet oppstallet noen hest under slike forhold, aller minst en hingst.
Sikkert vanskelig for deg å finne oppstalling også.
Så å flytte er kanskje ikke et alternativ?

Å gå opp når det kommer andre hester er uakseptabel oppførsel av en hingst.
Men det krever trening for å få bort slik adferd, ikke harde midler og vold.

Selv har jeg alltid håndtert mine hingster i grime til hverdags, samt hodelag der det kreves.
Gjerne et kombihodelag ( kombinert grime og hodelag) slik at jeg ikke leier direkte i bittet.
Har en kjettinglenke som vi leier med på rideskolen ( der er det et enormt hysteri ), men det er kun for lyden, å rasle med den er å si fra.

Å kjøpe hingstebitt er absolutt en dårlig løsning.
Det er jo et sterkt redskap, som skal brukes med omhu.
Tenk deg om de røsker og river i det?
Vil kanskje tro at det kan gi værre skader enn kjettingen...

Anette Gå til toppen av siden

kenyelgen

» VIP

Skrevet - 11/07/2007 :  21:39:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville kjøpt en taugrime, og kurset hesten, deg selv og de andre på stallen i bruken av den. Etter en kort innføring skjønner hesten at den skal følge etter på slakt leietau på sin "avgrensede" plass. Om den skvetter, tuller osv så gjør den det på plassen sin, ikke oppå den som leier,noe som virker truende og er farlig for den som leier... Har vert på horsemanshipkurs med den ene hesten min, mens den andre (sleip hest fra rideskole med ørten utspekulerte måter å finne på bøll under leiing...)tok jeg kun ett par femminutters økter på ridebanen med, så skjønte han poenget. Siden hestene mine vet hvor plassen sin er, kunne min svigerfar leie hjem to hester på slakt leietau,da de hadde rømt ett par kilometer hjemmefra når jeg var på ferie....han er ikke hestevant. Hestene er en knabstrupper med muskelhals (som han før brukte til å slepe folk rundt..) og en 1,75m høy "nevrotisk" ridehest. Jeg syns og oppførselen til de andre på stallen er uakseptabel...kjedelig å få en hest som er redd for hodet sitt. Slik håndtering oppfordrer jo hesten til å gå opp, noe som er uønsket. Lykke til!!! Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2007 :  11:38:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
neineinei.dette er du som heste-eier nødt til å ta tak i!stakkars hest..
Jeg hadde også verdens snilleste hest da han kom til skolestallen.jeg kunne gå tur med han enda jeg humpa på krykker.Men på denne stallen fikk folk en vane for å daske hesten min i ansiktet når de gikk forbi,for han var fæl til å bite etter de andre hestene.Å man fant gjerne på å daske litt for sikkerhetsskyld når man gikk forbi uten hest også.Men det var brei stallgang,så man kunne gjerne ha gått utenom også..I hvert fall endte det med at jeg fikk en sur og grinete hest,som var hodesky og sparket.Prøvde å snakke med vedkommende flere ganger,uten hell.
noen folk er rett og slett hjernedøde.bytta i hvert fall stall,å alt ble fint igjen:)
det jeg prøver å si er at det kan bli veldig farlig at man røsker slik selv om hesten går fint.for da forbinder hesten med det å gå fint, med smerte.Å den kommer sannsynligvis til å få stygge uvaner.
Man skal uansett ikke straffe en hest til blods..
ellers anbefales det kenyelgen,skriver.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

stinej_87

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2007 :  12:38:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror de har blitt litt bedre på det nå som jeg har snakket med dem om det. han får i alle fall ikke sår lenger... de insisterer på at de MÅ bruke kjetting over nesa på han, siden han er hingst, men de har vel blitt flinkere til å la være å røske i den hvis han ikke er snill.
vi har prøvd å trene på å gå pent mens jeg leier, men han går jo pent... så jeg skjønner ikke helt hva problemet er. han går jo med hodet ved skulderen min, uansett om han er løs (i trygge omgivelser, selvsagt. pleier ikke tusle rundt med løs hingst på gårdsplassen :P) eller har kjetting på seg.
visst kikker han og roper når han ser de andre hestene (men hvis de bare tok ut han først, hadde det ikke vært noen andre hester å bråke etter), men det er jo ikke noe problem. han skal få lov til å være hest, så lenge han ikke er en fare for seg eller omgivelsene sine.

har vurdert å si at de skal leie han i hodelag, men da må jeg betale ekstra for at de skal ta det på og av, og henge det på plass igjen, og hvor mye bedre er det egentlig om de står og røsker i hodelaget ii stedet? :/(
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.