hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Halereim
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Halereim
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2007 :  20:40:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Da ponnisen min kom hjem fra sommerbeitet var han ganske forandret i ryggen sin og salen passet ikke helt slik som før. Den passet i ryggen, men pga. magestørrelsen (han er temmelig rund etter sommerbeitet), sklir nå salen fremover under ridning. Dette gir selvfølgelig ubehag for ponnisen så jeg har bestilt halereim til salen. Men.... Det jeg lurer på er om han vil ha noe problemer med å bruke halereim, i og med at han er så forferdlig bakredd. Jeg kan fint berøre og klø han på halen og da løfter han den ofte opp frivillig. Men om jeg forsøker å løfte den opp, er ikke det like lett. Da spenner han seg og forsøker å knipe igjen. Derfor er jeg i tvil om halereim er tingen for han.

Noen som har erfaring med halereim og bakredd hest?

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 29/07/2007 :  22:18:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Hei !

Har ei nokså rund fjording, som jeg bruker halerem på.

Du kan f. eks. løfte mye på halen, hvis han ikke liker det. La han få en god opplevelse med å ha noe rundt roten, og etter hvert venne han til remmen.

Hadde ingen problem med å ta halerem på min hest/ponnis, siden det var noe hun hadde sett før
Du kan jo forsøke da !

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 30/07/2007 :  16:20:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Traveren min er også litt redd for at man skal ta på halen og ikke minst, løfte den! Men etterhvert som jeg har gjort dette mange ganger, går det greit. Så bare prøv deg frem og bruk god tid;) Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 31/07/2007 :  15:53:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange kjøre/travhester kniper igjen halen når den skal løftes pga for stram halereim!
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 31/07/2007 :  16:18:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
når man skal bruke halereim må man være forsiktig med at alt håret skal bort så det ikke ligger noe og gnisser ved hale reimen for det gjør vondt værre
Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2007 :  20:20:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Alternativ til halereim er bruk av forgjord. Forgjord er ikke det samme som fortøy. Dette er et eksempel på en forgjord.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 31/07/2007 :  22:25:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mange kjøre/travhester kniper igjen halen når den skal løftes pga for stram halereim!

Opprinnelig postet av Molly

Det var ikke grunnen til at frøkna mi ikke ville løfte halen.. det var bare ikke naturlig for henne at vi skulle "grave henne der bak". Halereima jeg bruker er ikke en gang der for at salen glir, men ganske enkelt for at det er påbudt å bruke halereim på montè.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2007 :  07:43:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Alternativ til halereim er bruk av forgjord. Forgjord er ikke det samme som fortøy. Dette er et eksempel på en forgjord.

Opprinnelig postet av spoff

Takk for mange svar.

Spoff: Er denne forgjorden det samme som vi kaller bakgjord i western. Skal den gå fra salen under magen og ligge nesten så langt bak som krysset til hesten? Eller skal den gå bak og rundt lårene?
Du har ikke et bilde av hvordan den er i bruk??

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2007 :  10:21:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spoff: Er denne forgjorden det samme som vi kaller bakgjord i western. Skal den gå fra salen under magen og ligge nesten så langt bak som krysset til hesten? Eller skal den gå bak og rundt lårene?
Du har ikke et bilde av hvordan den er i bruk??

Opprinnelig postet av *Skogli_Western_Riders*

Det er ikke det samme som bakgjord. Forgjorden ligger forran/under salen, og har to "bukker" som hindrer salen i å skli frem. Jeg har desverre ikke noe bilde, men ser man i litt eldre dressurbøker så ser man den ofte i bruk. Forgjorden er liksom med på å bygge mer manke på hesten, slik at salen ikke sklir frem.

Du har den forresten her og her også, men her kalles den stoppgjord.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 01/08/2007 10:24:58 Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 01/08/2007 :  12:43:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet å at halereim er påbudt i monte! Har bare opplevd at mange travere kniper igjen pga for stram halereim en eller annen gang i løpet av en treningsperiode!
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.