hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trening av 20års gammel kaldblodstraver...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Trening av 20års gammel kaldblodstraver...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 03/09/2007 :  21:29:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Hei!

Har akkurat fått meg en kaldblodstraverhoppe på 20 år
Hun gikk løp, men det er iværtfall 10 år siden!
Hun har det enda, mye fart i henne, går med hode veldig mye opp, og lurte på om noen hadde noe forslag til meg, hvordan jeg kan få jobbet henne ned.

Hun er veldig lærevillig, men kan ikke galopp så mye, så vi har noe å trene på!

Noen tips?

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 05/09/2007 :  21:04:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tren mye på volter og slangelinjer , for å få myket henne opp og få "lik" muskulatur på hver side. De fleste travere har mye mer muskulatur på høyre side, noe som gjør de veldig stive der. Tren hele tiden på å få henne ned, men ikke "dra" henne ned. Jeg synes det var lettere å trene opp galoppen på tur enn på bane, ettersom de legger seg så veldig ned i svingene nettopp fordi de mangler styrke. Lot de fly til, gjerne i en sving, og jobbet heller med og korte de ned etterpå. Dette har funger utmerket på de traverene jeg har jobbet med.
Et pessåa bitt kan også være til stor hjelp, i Sverige blir det kalt "på tyglen bettet"
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 06/09/2007 :  15:37:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Åkei :) Takk for svar:)
Bruker pessoa allerede :P

Kan hjelpetøyler være noe? bare for å få henne til å søke ned?

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2007 :  15:27:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg ville derimot ikke ridd med pessoa. Som Goldman&Rex her nevner "På tygelen bittet". Det får hesten til å knekke i nakken, men har ingen effekt på bakbeina, der framdriften skal komme fra. Så jobb heller hesten ordentlig i stedetfor å sett på den et bitt som får den til å knekke nakken. Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 07/09/2007 :  15:58:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Ja, men hvordan jobber man "ordentlig"?
Jeg satt ut forumet for å få råd!

Noen som har da!?

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2007 :  16:28:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Helt enig med Ragnhild, ikke bruk pessoabitt (dette er et meeeeeget ustabilt og upresist bitt), det bare skjuler symptomet istedet for å gjøre noe med problemet, og problemet med de fleste travere er at de aldri har lært å gi etter for tøyletak (tvert imot, de har lært det motsatte, at tøyletak betyr at de skal støtte seg til bittet, for å få mer kraft bakfra, og dermed kunne løpe fortere), så det er denne tankegangen man må gjøre noe med ved omskolering av travere, start med så enkelt som holdt fra skritt, og rygging, ol, dra ikke i tøylen, la hesten få tid til å tenke seg om, og ikke trav/gallopper før hesten har læt å gi etter for tøyletak i skritt, Ingen bitt løser disse problemene, samme hvilke du bruker, med finn et hesten din trives med, jeg har erfaring med at mange hester trives på tynne, rette bitt (forutsatt at det ikke sitter en idiot i andre enden). Og en ting til, jeg ville ikke brukt hjelpetøyler, disse gjør mer skade enn nytte i feil hender (jeg har faktisk aldri sett det blitt brukt riktig noen gang, selv ikke av "erfarne" ryttere, hesten knekker i nakken, og går på fremparten). Og en siste ting; omskolering krever massssssssse tålmodighet!!! ;) Lykke til, omskolerte kaldblodser er topp ridehester:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 07/09/2007 16:31:46 Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 08/09/2007 :  12:51:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Jaha..

HelleG

Skrevet - 12/09/2007 :  14:44:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Det stod en blogg på hest.no fra en som omskolerer/omskolerte traveren sin til å gå som en fin ridehest. Husker ikke navnet da....uff håpløst, men hun longerte mye, for å løsgjøre hesten, bytte side ofte og så når hesten blir mer stabil så begynte hun forsiktig å spenne den inn, bit for bit.

Du må som sagt før få bakparten inn under henne, så hun bærer seg riktig og det krever jo mye muskler i ryggen, så jeg hadde begynt med å skritte henne mye i ulendt terreng så hun får balasert seg. Hun er jo en voksen dame, så hun vil vel kunne klare å gå på løse tøyler...og da få senket hodet mens hun går og da over tid kan du forsiktig begynne å lirke litt på henne, slik at hun prøver å samle seg.

Vil nok kjøre hodet i været til å begynne med, siden stramming i tøyler betyr hodet i været og full fres, men med tid vil hun lære at det også betyr noe annet. klarer du å lete litt på bloggene på hest.no tror jeg du finner hun som hadde MASSE tips ang. omskolering.

Lykke til.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 12/09/2007 :  21:09:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Takk!

Hun har veldig lett for å gå for fort når jeg slipper tøylene på henne...!

Men har akkurat snakket med en ridelærer, og jeg jobber nå med skritt og stopp osv.
Med andre ord; veldig mye overganger.

Er egentlig ganske enig med henne, for da vet jeg at jeg har en lydig hest, og Stjerna har bare godt av det.
Er jo enda ikke helt kjent med Stjerna da!

Tina_Marie

Skrevet - 13/09/2007 :  08:51:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å få min tidligere traver i form, som var 10 da.., pleide jeg å longere 2 dage ri uka, ca en halv time. byttet ofte vei og fikk henne til å trave fort på begge volter, etterhvert galopperte hun også. Jeg ridde også det lille av dressur jeg kan og hun ble myk og sterk også i venstre side.
Men jeg ridde i begynnelsen med pessoabitt, og ser ikke grunnen til å ikke bruke dette I BEGYNNELSEN, jeg gjorde det fordi hun var utrolig sterk, og hun søkte fint ned på det, jobbet godt bakfra, samtididg som hun begynte å høre etter på meg. Byttet til vanlig trinsebitt etter ca 4-5 ukers tid med pessoa, og da var hun myk og fin i munnen, gikk på tøylen og lystret perfekt. Resultatet mitt av ridning med pessoa var at hun ble lettere å ri, også med trinse etterpå, og hun jobbet veldig bra. Ble det man kaller å ri med lillefingeren.
Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 14/09/2007 :  23:25:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har veldig god erfaring med pessåa bitt og synes ikke det gjør at de knekker i nakken, men det er selvfølgelig individuelt fra hest til hest. Jeg fikk imidlertid høre av min ridelærer en gang i tiden at dette var det svakeste sterke bittet etter ren trinse. Har veldig gode erfaringer med det. De beste bittene for hestens munn er imidlertid tre-delte og rette bitt, fordi disse gir mindre trykk på tennene til hesten.
Jeg har også benyttet både hjelpetøyler og strikk i startfasen, på de hestene jeg har vært borte i, og har også gode erfaringer med dette. Har dog ikke dratt de inn, men brukt det for at hesten lettere skal få forståelse for hva jeg ønsker den skal gjøre. Noe som kan være værre på mange travere som er vandt med å fly med hodet til værs og "holde" bittet.
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 15/09/2007 :  17:34:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har veldig god erfaring med pessåa bitt og synes ikke det gjør at de knekker i nakken, men det er selvfølgelig individuelt fra hest til hest. Jeg fikk imidlertid høre av min ridelærer en gang i tiden at dette var det svakeste sterke bittet etter ren trinse. Har veldig gode erfaringer med det. De beste bittene for hestens munn er imidlertid tre-delte og rette bitt, fordi disse gir mindre trykk på tennene til hesten.
Jeg har også benyttet både hjelpetøyler og strikk i startfasen, på de hestene jeg har vært borte i, og har også gode erfaringer med dette. Har dog ikke dratt de inn, men brukt det for at hesten lettere skal få forståelse for hva jeg ønsker den skal gjøre. Noe som kan være værre på mange travere som er vandt med å fly med hodet til værs og "holde" bittet.

Opprinnelig postet av Goldman og Rex

Synes dette høres riktig ut
Med traverne synes jeg at man kan jobbe litt med hjelpetøyler, så de lettere skjønner va de skal gjøre... De er jo trent til å springe fort, og med hodet opp!

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.