hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - REFLEKSER - atter en gang!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 REFLEKSER - atter en gang!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mariakaogcindy

Innlegg: 706

Skrevet - 13/10/2007 :  20:30:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir selv med masse refleks...

På hesten:
*4 på bein
*forstykke
*dekken
*hale

På meg:
*vest
*hjelm


Men hva er egentlig påbudt av reflekser. ?
Lerte på skolen at når du er med hest SKAL hesten ha 2 på bein og du skal ha på deg vest men jeg syntes dette virket lite... Men er vist det som er påbudt her i Lier... Noen som har hørt noe annet ??
Gå til toppen av siden

christinaogodinn

» VIP

Innlegg: 130

Skrevet - 24/11/2007 :  13:01:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her blir det mest ridning etter vei da vi ikke har så mange plasser ri. Eneste plassene er på stranden og banen( når den ikke er alt for hard) og grusveier.

Når jeg rir i mørket, eller uansett så bruker jeg:

På hesten:
x Refleksfortøy
x refleksdekken
x 4 bæinrefleks
x en beinrefleks på halen..
x hodelagsrefleks
x tøylerefleks

Rytter:
x Refleksvest
x hodelykt
x fotreflekser på meg selv
Gå til toppen av siden

linn_elvoey

Innlegg: 35

Skrevet - 30/11/2007 :  14:48:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Refleks er stilig det! I år har jeg heller aldri sett så mange som går med refleksjakker, det er tøft og sikkert!

Hesten min med nesten fullt refleks-utstyr :)

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 01/12/2007 :  04:20:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
En skremmende undersøkelse: Kun ca. 15% av FOLK bruker refleks! - Ja, jeg er livredd hver gang jeg kjører på mørke veier.

At omtrent alle hester i området bruker reflekser er en stor lettelse, og her er det bare fantasien som begrenser bruken. De lyser opp på bein, rygg, hjelm, dekken osv osv, og rytterne har ofte lykt.

MEN - så er også dette en stor "felle" - for vi bilister SER de som bruker refleks - men ser IKKE de svartkledde UTEN!

For siden 8 av 10 "folk" IKKE bruker reflekser, så er faren desto større for at vi IKKE ser dem, siden vi vet at alle hester i området ser ut som vandrende juletrær.

Ja, det er en prøvelse hver eneste gang man skal opp til stallen - langs en populær turvei - for det er HVER gang en prøvelse - med alle de "friske joggerne" i svarte joggedresser, som er den største faren.

I fjor høst kjøpte jeg inn en del sånne klipp-på-reflekser, og når jeg møtte på en hel-svart jogger, stoppet jeg bilen og rakte ut en refleks til dem, og spurte høflig om de ville ta den på, siden de var så vankelige å se i mørket. Om jeg fikk et "takk for hjelpen"?? - Laangt ifra - jeg ble utskjelt så det holdt - måtte liksom ikke "komme hær og komme hær".

"Folk" liker IKKE å bli fortalt noe som helst om hva de bør gjøre - og det gjelder også hestefolk, selv om et emne de fleste er enige om, er at reflekser er viktig....



Gå til toppen av siden

Inga+Bailey

» VIP

Innlegg: 68

Skrevet - 03/12/2007 :  08:50:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg får faktisk skryt av bussjåførene der jeg har hesten min for at jeg er flink å bruke refleks ;D *skryte skryte*
BAILEY TRENGER HELFÒRVERT!! Se finnkode: 15931305 for mer informasjon. Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway
Innlegg: 386

Skrevet - 06/01/2008 :  00:16:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har 20 hestebein her nå, kun 8 av dem er mine og MItt ansvar å utstyre med refleks. Vi bor langs en til tider MEGET trafikkert vei- stor gjennomgangstrafikk (pendle-trafikk og rushtid, samt omkjøringsvei ved ulykker på riksveien). Vi har ikke gangfelt å snike oss inn på, ei heller veibelysning, heller ikke "hesteskilt" langs veien. Og med 80 sone forbi gården. Heldigvis; alle i bygda vet om hestene her, og at vi er ute på tur til døgnets merkeligste tider. De fleste av pendlerne vet også om oss.

På mine hester SKAL alltid følgende være på plass før ridning langs veien: refleksdekken, 4 beinreflekser, lang halerefleks som knyttes i refleksdekkenet, refleksfortøy, refleks på kinnstykker, nesereim og på tøylene. På rytter: refleksvest/bandolær, hjelmrefleks, refleks på stigbøyler, og gjerne enda mer. Fôrrytteren må fint innstille seg til dette. Som regel bruker jeg også hodelykt hvis jeg har mistanke om at turen kan ta litt lenger tid enn det dagslyset tilsier.
Jeg vil bli seriøst forb*** hvis en av mine hester havner i ulykke pga manglende sikkerhetstiltak fra rytters side.

Siden jeg aldri har møtt meg selv ridende eller en av mine hester ridd langs veien, har jeg ikke peiling på hvordan vi ser ut: men har fått kommentarer på at vi synes! For å "skremme" bilistene litt bruker jeg oransje refleksvest når jeg rir, mens alt det andre av refleks er gult. Skaper mer farge, og inntrykk av at man er mer enn en ting langs veien... vet ikke om min optiske illusjon fungerer men... hehe

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor???
Redigert av - Tinkalis den 06/01/2008 01:11:16 Gå til toppen av siden

SaraOgMedina

» VIP

Innlegg: 36

Skrevet - 06/01/2008 :  00:26:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
bra skrevet!;) Gå til toppen av siden

T0rhild

» VIP

Innlegg: 5

Skrevet - 06/01/2008 :  17:50:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Reflekser er kjempe viktig. selv bruker jeg refleksvest, hodelykt, + at det er sånne påsydde reflekser på dressen min som jeg rir i nå om vinteren og mørketiden, og på ridevottene mine. På hesten har jeg reflekser på alle beina, refleksfortøy, refleksdekken, og halerefleks. hvis dere er i tvil om hvorvidt dere synes kan dere ta med et kamera neste gang dere er på ridetur med noen i mørket. få de til å ta ett bilde av dere med blits. bildet vil vel vise det slik bilene ser oss vil jeg tro? Gå til toppen av siden

Stjernekar

Innlegg: 108

Skrevet - 07/01/2008 :  00:09:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker refleksvest uansett når jeg rir!! Sommer som vinter!

Er det mørkt bruker jeg dekken pluss masse småreflekser i tillegg...
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 07/01/2008 :  03:03:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp - det ser ut som de fleste hestefolk er flinke til å bruke reflekser - i bøtter og spann - jo flere, jo bedre!
Meeen - fotfolk er et sant mareritt! Ifølge undersøkelser er det bare 2 av 10 som bruker refleks - og det kan jeg undreskrive på. Sååå mange "mørkemenn" beveger seg langs veiene.
At det her - i disse dager - er blitt "lyst" pga. snø, kan ha reddet liv.... Da får man øye på de svartkledde noen sekunder tidligere enn når det er snøfritt og beksvart....
Ja, det har skjedd minst to fatale ulykker i det siste, med påkjørsel av totalt refleksfrie fotgjengere. Den ene bilisten ble faktisk "frifunnet", da offeret viste seg å være helt uten refleks på en vei uten lys, så det var totalt umulig å oppdagen vedkommende, særlig da bilisten hadde lysene fra en møtende bil midt i fleisen.
Og det "skumle" med at NOEN bruker refleks, og man ser dem på lang avstand, er at man da IKKE oppdager de "mørklagte" - huff og ooofff!
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway
Innlegg: 386

Skrevet - 10/01/2008 :  15:09:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Viser til mitt tidligere innlegg ang refleksbruken min. Her om dagen fikk vi kjeft av en bilfører. Ikke fordi vi ikke hadde reflekser (for vi er snart 100% selvlysende), men fordi vi var på veien i det hele tatt... Vil nesten anta at vedkommende, som hoppet ut av bilen (!), er en av de mange som ikke har en eneste refleks selv. Tror vi fikk kjeftskura som "alle de andre" skulle ha hatt... Og vi som red i dette følget har alle førerkort, og vet hva slags regler som gjelder for bilfører... Kjøre etter vær og føre, kunne stoppe for alle hindringer etc.

Men nå skal jeg ut på hesteryggen, nå som brøytebilen har gått begge veier, og tømmerbilene nærmer seg slutten av arbeidsdagen:-)

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.