hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noen som driver med Natural Horsemanship ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Noen som driver med Natural Horsemanship ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ammymy

» VIP

Skrevet - 09/10/2007 :  14:52:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen her på forumet som driver med natural horsemanship ?

Nikita

» VIP

Skrevet - 09/10/2007 :  18:24:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg driver litt med det, føler jeg ikke kan alt men! Jeg har trent hesten min når det gjelder join up og det å gå pent bak den som leier og slikt. Og brukt denne når det gjelder å gå på henger, nå skal det være sagt at han var ganske grei i utgangspunktet.

Nå har jeg ikke tilgang å roundpen, men må dele av halve ridebanen. Ikke alltid like lett når jeg ennå ikke har finni noe å binde av banen med (med det er burde jo være lett, må bare prioritere det!), og dessuten må ingen bruke den da... Ikke at det hadde gjort meg noe å brukt halve banen engang, men jeg skjønner at de vil bruke hele! Står på privat ridesenter med 20 hester, så jeg kan ikke bare breie meg ut :)

Nå må jeg bare finne noe å binde av meg og komme meg igang igjen. Jeg føler jeg må holde det vedlike, i hvert fall 1 gang i mnd :)
Gå til toppen av siden

kenyelgen

» VIP

Skrevet - 09/10/2007 :  23:14:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Driver med det hver dag i all håndtering...det er iallefall målet mitt:) Har gått på flere kurs med Mike Beck og Margit Buen. Teknikkene jeg lærte der bruker jeg hver dag under håndtering og observering av hester. Ser og lærer nye ting hele tiden. Og det er helt klart at nh metodene er noe hestene skjønner og lett aksepterer. Artig å se "problemhester" bli oppmerksomme og sammarbeidsvillige når en tar ibruk nh. Jeg kan ikke så masse enda, men det viktigeste er at man har fått tankene om nh og evnen til å observere reflektere og handle ut fra dette på plass:) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/10/2007 :  02:22:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veel - om man driver med "Natural Horsmanship" eller "Sunt Heste-vett" - det får hver enkelt avgjøre.

Og hvordan man tilegner seg kunnskap for å oppnå "kommunikasjon" med sin hest, er vel opp til hver enkelt. Egentlig er det litt synd at "gode hestekarer (og hestekvinnfolk) ikke har vært flinke nok til å videreføre sine kunnskaper om hest her i landet, så man altså må "innføre" kunnskap, for at hest og rytter skal få mulighet til å "forstå" hverandre.....

Har selv "sugd opp" kunnskap fra "gamle, gode hestefolk" gjennom 38 år, og antar at jeg "kan" en hel del om det å "bli venn med din hest".
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 24/10/2007 :  19:09:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg driver masse med Natural Horsemanship, jeg elsker det! - Men, jeg har mye å lære enda:P Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2007 :  23:29:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Jeg trener hestene våre ut i fra Monty Roberts, Ellen Ofstad, Pat Parelli og Hemphflings trenings metoder og det kalles jo NH. Så "ja" jeg trener NH daglig og har fått et mye, mye bedre samarbeide og forståelse med hestene nå enn jeg har gjort tidligere, etter å ha lært en god del om dette.
Men NH er jo bare en betegnelse på det å trene hesten ut i fra naturlig hestevett. Dvs. å bruke dens kroppsspråk til å formidle og forstå beskjeder og reaksjoner i mellom deg og hesten.
Har drevet med dette i ca. 3 år nå men har enda masse, masse, masse mer og lære. Og hestene lærer meg noe nytt hver eneste dag, og det er like moro med disse aha opplevelsene hver gang.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 04/11/2007 :  09:38:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
alle driver med det på en måte vel?
er vel bare forklaring på hvordan man behandler hesten.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/11/2007 :  06:09:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gjeeesp! Fint ord med Natural Horseship
-Driver selv med en metode som ikke har fått noe "fint navn", nemlig "hestevett", og har lært utrolig mye av folk som "har auge for hest".....
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/11/2007 :  10:10:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Gjeeesp! Fint ord med Natural Horseship
-Driver selv med en metode som ikke har fått noe "fint navn", nemlig "hestevett", og har lært utrolig mye av folk som "har auge for hest".....

Opprinnelig postet av T. Boysen

Det går jo strengt tatt ut på en og samme ting
Jeg personlig synes det er flott at globaliseringen har bidratt til at vi kan ta inn lærdom om ridning, håndtering, og forståelsen av hest fra hele verden.
Man vil ha mulighet til å sette de forskjellige metodene man bruker for å forstå hesten opp mot hverandre, eller man kan velge å plukke ut de elementene man føler fungerer best.
Ingen sitter på den fulle og hele "kakeoppskriften" så da kan man selv velge de ingrediensene som smaker best for både deg og og det unike individet som hver enkelt hest er

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.