hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sele, trenger litt hjelp...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 sele, trenger litt hjelp...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 21/10/2007 :  18:44:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
Hei.
nå er det lenge siden jeg var her sist...
var å så på en meget gammel gård igår, damen beklaget at de ikke hadde ryddet fjøset og sa at alt som lå der skulle brennes... inne på et rom der hang det en gammel arbeidsele, skitten og ekkel. siden hun hadde sagt at alt skulle brennes var jeg frekk nok til å spørre om jeg kunne få den, så jeg kunne få sett nærmere på den... noe jeg fikk.

så i hele dag har jeg vasket, pusset og smurt, og det viste seg at den var i ganske mye bedre stand enn jeg trodde.

og det jeg da trenger hjelp til er: hvor gammel kan den være? (den er tydelig håndlagd, alle metall-deler ser ut til å være håndsmidd, og læret er sydd for hånd)
og hva kan den egentlig være verdt?

(beklager at jeg legger det her og ikke under utstyr, men jeg vet at det oftere er folk inne her, og jeg er virkelig gira!)

ligger noen bilder inne på vip-siden min...

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:)

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 22/10/2007 :  22:46:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann

nå skal jeg ikke si noe for sikkert, men den så ut til å være fra samme "tidsepoke" som den jeg nå har lånt av en eldre slektning. Selen hadde pr i dag ikke vært brukt på over 20-25 år, men var i meget bra stand etter smøring og vask. Fikk høre at den antakelig kunne være så gammel som fra 1930-40 åra. Den du har ser veldig lik ut som den jeg har her nå.. jeg har ikke hatt noen til å vurdere pris, men om du snakker med de riktige folkene, og selen er hel, kan den fort være verdt en del tusen. Min passet ikke hesten min, så jeg leverte den tilbake, men har nå en armèsele fra andre verdenskrig hjemme som er i super bra stand og er verdt 8-9tusen...

hjalp deg kanskje ikke så mye men:)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 22/10/2007 :  23:06:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tipper også at den er fra 1930-40åra. Bogtreet så ut til å være i god stand. Læret er det vanskelig å si noe om, da det ikke vises så godt ut fra bildene. Gode selepinner av tre er gull verdt og langt bedre enn disse nymotens i metall;)
Er det fastpute på bogtreet, eller følger det med løspute?
Du fikk med baksele også ser jeg. Har du tenkt å selge eller bruke selen på egen hest? Se an læret dersom den skal brukes. Dersom det er så tørt at det sprekker opp ville jeg nok fått salmaker til å gått over det før jeg hadde tatt det i bruk.
Har selv en arbeidssele fra den tiden, og den er fremdeles i bruk. Seler fra denne tiden er som regel godt håndverk, og kan vare i en mannsalder og vel så det med riktig stell.

Merete
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2007 :  09:42:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
læret har en del småsprekker, men det er ingen dype sprekker... Er fastpute på bogtreet ja, denne er pen og har ingen sprekker overhodet. jeg har ikke drevet med mye kjøring av hest og har ingen erfaring med slike seler, annet enn at jeg syns de er stilige å se på;)
har ikke hest lengre så det er vankelig å få brukt eller prøvd den desverre, nå henger den over noen stoler i stua, og jeg smører den jevnlig, siden læret er læret er litt "tørst", noe man kanske må regne med etter at den har hengt i et fjøs uten å være brukt på rundt 20 år++
skal prøve å få tatt noen flere bilder snart, i litt bedre lys med et ordentlig kamera...:)
syns det er kjempespennende med slikt gammelt utstyr;)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.