hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nesten kollisjon med hester og elger, skummelt.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Nesten kollisjon med hester og elger, skummelt.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 31/10/2007 :  09:30:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
For to dager siden hadde jeg en litt ekkel og skummel opplevelse til hest inne i skogen, men det gikk heldigvis bra.

Jeg hadde ridd Stjerna og hatt med Heffalompen i line etter slik jeg ofte pleier. Akkurat i det vi travet opp en liten bakke, gjorde visstnok 2 elger det samme på motsatt side av bakken. I samme øyeblikk som vi nådde toppen gjorde elgene også nesten det og det var på hengede håret at vi ikke raste inn i hverandre og kolliderte der oppe på bakketoppen. Det var så ekkelt og jeg merket at jeg fikk hjertet helt oppi halsen. Jeg tror nesten jeg skvatt mer enn både hestene og elgene tilsammen, der jeg forskrekket hoppet til i salen. Jeg var så vant med å være helt for meg selv der inne i skogen så dette kom helt uventet og overraskende på oss. Vi har møtt både rådyr, elge, hare, rev, ekorn, mink, katt og grevling der inn tidligere, men ikke på denne måten.

Heldigvis greide elgene å manøvrere seg unna slik at vi såvidt unngikk kollisjon, og deretter raste de avsted videre innover skogen. Hestene, Stjerna og Heffalompen, var like overrasket som meg, men de var samtidig veldig nysgjerrige på de majestetiske dyrene. Jeg trodde iallfall de ville blitt skremt av en slik episode, men overraskende nok var de kjemperolige. Det eneste Heffalompen gjorde var å gjemme seg bak Stjerna, og han pleier jo å være et slik nærvevrak som skvetter veldig for slike plutserlige ting som dukker opp.

Den ene elgen var ganske stor og den andre var litt mindre, men ikke liten akkurat. Ingen av dem hadde horn så de var nok hunner begge to. Jeg har sett elger mange ganger før, men aldri vært så nære dem som da. Det var bare snakk om 3-4 meter. Håper mitt neste elgmøte ikke blir fult så nært, for det var skikkelig skummelt og ekkelt (selv om hestene overraskende nok ikke syntes det).
Elgen er et flott og staselig dyr og jeg liker å se dem i skogen, men ikke rett foran nesa på oss og på denne måten, he he.

Har du noen elg-opplevelser med hest så del dem gjerne med oss

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Lyngen

Skrevet - 01/11/2007 :  10:30:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hatt flere elg opplevelser oppgjennom årene, men de to jeg husker best er en fra første året med Lyngen og en episode for ett par år siden.
Begge to var på vinteren.

Episode 1. Var på tur med Lyngen like ved Karlsrudvann på Siggerud. Det var vinter og kanonvær. Strålende sol (Karlsrudvann var ikke veldig koselig når det er tåkete, da jeg vet om minst en person som har tatt selvmord der). Red på grusveiene som var dekket med snø. Oppdaget elgspor på bakken. Ett par store og ett par små. Dvs ku med kalv. Satt å studerte sporene mens Lyngen gikk framover. Plutstlig stoppet han opp, og jeg så opp. UPS! Der var de.. elgkua med kalven løp over ett jordet ca 20 meter foran oss.
Vi rygget noen steg, før vi snudde og løp motsatt vei. Hadde ikke veldig lyst til å bli uvenner med mor der nei..

Epsiode 2. Julie /Lagos og Lyngen/ jeg var på skritte tur til kirka. Vi red opp grusveien forbi Liahøy og mellom jordene. Det var mørkt, men vi så litt pga snø og gatelys fra hovedveien. På jordet mot skogen oppdager vi 3 mørke store skygger(ca 20 meter fra oss). Vi stoppet opp, hva er det? Før vi får sagt det kommer de løpende mot oss. Tre stk elger (mor med to store barn). Uten et ord til hverandre, delte vi oss. Juliet/lagos løp ned veien vi hadde kommet, mens Lyngen og jeg travet over jordet på andre siden av veien mot kirka. Satt å fulgte med bak for å se om de kom etter, men de stoppet der vi hadde stått.
Tok lang tid før jeg red der igjen.
Og det er sjelden Julie og jeg rir på tur sammen, for hver gang vi gjør det ser vi elg... men ingen så nærme og som har kommet etter oss som den gangen.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/11/2007 :  00:34:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mye elg i vårt turområde, ja de går til og med på beitene.
Min lille gompegamp er ikke spesielt glad i elger, så jeg sørger for å tralle og synge når jeg rir på tur, så elgen kan skygge unna når den hører min lite "Idol-lignende" sangstemme....

For noen år siden (før jeg ble dårlig til beins) red jeg tur i "blåtimen" en vakker vinter-ettermiddag. Veien går forbi et lite hus, og plutselig stoppet dama, snøft og prust - så jeg hoppet av, for å leie henne forbi hushjørnet. Og DER stod en diiiger, svart elgokse! Den forsynte seg av prydbuskene i husveggen, og brydde seg dusta om meg og hesten. Vi var bare et par meter unna den, så jeg bestemte meg for å snu, pent og pyntelig, for hvis vi hadde gått forbi, var det ikke godt å vite om den stod midt i veien når vi kom tilbake.
Vel oppå hesten igjen, gjorde jeg det heeelt klart for henne at det nå IKKE skulle beinflys tilbake til stallen, så vi tok en liten ekstra tur i retning bort fra stallen. For hvis hun hadde fått lov til det, ville mine små fòr-ryttere få et stooort problem hvis de også skulle komme på en elg senere.

Som oftest unngår elgene å møte oss, og stikker av - men av og til møtes man.....
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 02/11/2007 :  17:52:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hatt en ekkel opplevelse med elg jeg og..;)

Jeg og Stjerna var ute på tur, og vi rei sammen med tanta mi og søstra mi som jogga trimtur:) Alltid godt med selskap! Så etter ett stykke på den vante stien, stoppa Stjerna og så opp. Ca. 10m foran oss sto ei elgku, og Stjerna begynte å danse å ville snu, men i det samme sprang elgen oppi skogen. Stjerna var veldig vanskelig resten av turen, og sprang ut med meg mer en gang, og prøvde maaange ganger! Hver gang vi rir forbi der nå er hun alltid på vaktxD Liker ikke elger gamla mi;)
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2008 :  00:43:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gamle-hoppa mi Ronja kunne ikke fordra elger. Ikke vet jeg hva slags opplevelser hun hadde i minnet (var ca 20 da jeg kjøpte henne), men hos oss var hun livredd dem på beitet. Når vi var på rideturer så kunne hun finne på å gå til angrep på elg hvis de plutselig "bare stod der". Hadde et par slike møter med elg, rimelig ekkelt!

Her jeg bor nå har vi ei elgku (som BTW er elgjegernes store favoritt-avlsdyr) som trekker helt ned til husene og gårdsplassen, med eller uten kalver på slep. Hestene bryr seg ikke nevneverdig om henne, og jeg har sett de gå å beite "side ved side", hest på den ene siden av gjerdet, elgkua og kalv på den andre siden. Maks 4 meter mellom dem. Ellers er elgen veldig snill mot oss her, de hopper over hestegjerdene istedet for å løpe gjennom [:-)]

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

+Julie++

Skrevet - 15/01/2008 :  20:35:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, det var i fjor vinter jeg og min daværende forhest var alene på tur, vi løp i full gallopp opp en skogsvei og vi løp så fort at jeg fikk tårer i øynene og det fikk sikkert hesten også for plutselig havna vi midt blandt 5 elger som sto å spiste på en silo ball.. Ikke mer enn 4-5 meter unna. Aner ikke hvordan vi klarte dette, men etter det verste sjokket var over klarte vi å snike oss tilbake nedover bakken igjen. Glad det ikke var noen kalver der, da hadde de sikkert sett på oss som ganske truende der vi kom brasende mot dem. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.