hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er denne godt for? Halsreim?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hva er denne godt for? Halsreim?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2007 :  20:29:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Ja, håper det er greit for deg Tigull at jeg linker til bildet for jeg lurer bare på hva det er og hvorfor man har det av ren nysgjerrighet. Så hvorfor og hva? Den halsreima

http://www.hestemarked.no/vip/8562/2006%20NM%20DAG%202%20276.jpg

<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 14/11/2007 :  09:56:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Hei
det går helt greit.
det er en hals ring, som du i utgangspunktet binder hesten i.
Men enkelte mounted games ryttere bruker den som et håndtak i påhopp.
enten sitter de så høyt oppe eller som en martingal.

veldig hjelp i påhopp og når du skal lene deg ned.
og vi har aldri hatt skader på ponnier ved bruk av disse

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 14/11/2007 :  23:37:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har brukt halsring i terapiridningen i alle år, som ryttere kan holde i når de ikke er flinke nok til å mestre tøyler, og dermed kan irritere/skade hestene i munnen.

Ja, jeg bruker halsring selv, jeg, siden jeg rir uten sal, og av og til trenger litt ekstra å kunne holde meg fast i, uten å belaste hestens munn. Har ikke sjekket om halsreima synes på noen av bildene på min VIP - men jeg kan love at jeg faktisk har den på på bildet til venstre her.

For westernryttere er det sikkert veldig greit å ha en ekstra, stødig reim å holde i når det går fort i svingene.

I "gamle dager" (i 1970/71 på Beitotølen Helsesportsenter) når vi stalljenter skulle hente hestene på utbeitet og ri dem bareback tilbake et par kilometer til stallen om morgenen, var det alltid greit å ha en hest med lang man å ta tak i når det gikk litt vilt for seg - og stakkars de som skulle hente fjordingene....

Spurte forøvrig noen fjordingfolk om dette med barebackridning og kort fjording-man, og fikk da høre at det var flere som rett og slett lot være å klippe de nederste ca. 10 cm, og muntert kalte det for "håndtak" - som bare ble snauet av hvis gampen skulle på uttilling.

En halsring ville gjort samme nytten.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 15/11/2007 :  00:35:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
må berømme lotte litt her.
som rir på bildet.
hun rir med 2 eller 3 bristede ribbein og fikk 4 plass i nm av 14 lag

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/11/2007 :  03:23:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oooff - brist/brudd i ribbein - DET er VONDT, det!!
Har selv "knasket" noen ribbein i årenes løp, og hvis avbildete rytter har div. ribbeinsbrudd, så vil jeg tro at et halsring kan være til hjelp for både hest og rytter.

Og altså: Halsring er en meget nyttig innretning. Hvis du ikke trenger den, er den ikke i veien, men den er meget god å ha hvis man trenger et "ekstra feste" å holde tak i, uten å belaste hestes munn.

Kanskje en del "spektakulære fall" fra hesteryggen kunne vært unngått, dersom rytteren hadde hatt en halsring å grabbe tak i, når det står på som værst....

Ja, jeg har jo sett en del ryttere som har deiset i bakken etter at hesten har foretatt en serie "flotte" bukkesprang og andre "øvelser" for å få ryttren sin AV ryggen.

Kanskje antallet "fall av hest" vil bli merkbart færre hvis hestene hadde hatt en halsring liggende klar for rytteren å gripe tak i.

Dette er et "hesteutstyr" man ikke uten videre finner i hesteutstyrs-butikker, men som dere alle bør "spørre etter": - "Har dere halsring?"

Det er ganske enkelt en lær-reim - ca. så brei som en vanlig tøyle - gjerne litt smalere - og som kan regulereres til å ligge om hestens hals og bringe, og være så lang at den er sånn som man ville holdt en "ekstra" tøyle. Den har overhodet ingen innvirkning på hestens tempo, styring eller utføring av en øvelse.

Jeg har vært kjent med halsringer siden ca. 1970, og da var den utformet som et fortøy, som ble tredd gjennom gjorten, og var tilpasset hver ponni i terapiridningen. Men også mange halsringer var bare en enkel reim rundt hestens hals, som rytteren kunne ta tak i, uten å belaste bittet/hodet.

Og det var/er viktig at halsringen er riktig tilpasset i lengde, da den skal være så lang at rytterens tøyletak skal tilsvare normalt tak i halsringen, uten at et tak i halsringen skal påvirke rytterens bruk av tøyler.

Og i disse dager, jeg kan ikke si det for ofte og i alle tema: Vær så snill å bruk refleks - jo mer jo bedre!!!
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 15/11/2007 :  08:50:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
ja tror den var til hjelp selv om hun ikke hadde det godt i påhoppene sine.
lande på magen med brist huff.

vi på steinseth hest og hund har foresten halsringer , i lær men kan sikkert skaffe i nylon.
det er det de fleste mounted games ryttere bruker.
nylon.

men man kan også bruke en stigbøyle reim eller et belte og kanskje friske det opp litt med farge rik teip eller power flex bandasjer

Hanne_N

Norway

Skrevet - 15/11/2007 :  15:56:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker bare en vanlig martingal ring jeg. Har altså plukket tatt av selv den som festes i gjorden og tøylene, så jeg kun sitter igjen med ringen. En annen innretning som er smart, i forhold til å lettere å bli sittende på hesten er en "panikkreim". Reimen ser ut som en litt lang pelhamdelta, som festes i D-Ringene på salen. Veldig kjekt å ta tak i om en føler seg litt usikker.
Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2007 :  17:37:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Aaah, takk for svar!! DA lærte jeg noe nytt i dag og, har faktisk aldri sett der før jeg X)
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

FreeDi

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2007 :  16:42:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
funker godt med en ''ekstra neserem'' aachen eller hva det nå heter i ringene forran på salen :) Da er det bare å ta et tak hvis man kommer i ubalanse :D
Free Di & Ingvild ;* Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 20/11/2007 :  19:24:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
jo men når man rir games trenger man den høyere opp og da blir den for kort.

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.