hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva vil skje med hestene om 33 år dagens klima??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hva vil skje med hestene om 33 år dagens klima??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2007 :  13:17:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hva vil skje med hestene om 33 år, med de klimaspådommer som
Vi har alle hørt om det store klimaproblemet som kloden vår nå sliter med, men har du virkelig forstått allvoret? Selv visste jeg jo at dette var et alvorlig problem, men ikke at det faktisk var SÅ ille eller at det skjedde så fort. Jeg trodde vi hadde tid til å kunne rette opp dette, men nå er jeg ikke lenger sikker på det. I dag tidlig fikk jeg med meg programmet Schrødingers katt som gikk i reprise på NRK. Mye av det som kom frem der var særdeles skremmende, og en virkelig tankevekker.

Flere forskere fra mange land har utarbeidet FN`s klima rapport, og del to av denne ble nå lagt frem på et stort verdensmøte i Dubai. En verdens kjent og godt respektert forsker fortalte mye mer enn hva jeg har hørt tidligere. Jordkloden vår går nå igjennom store klima endringer, noe alle sikkert har fått med seg. Mye av det forskerne har kommet frem til er blitt gjennom arbeidet og skrevet om på en litt forsiktig måte slik at politikerne kan fremlegge dette for oss på en opplysende men alikevel mild måte. De med andre ord å fortelle oss allvoret, med forsiktig formuleringer som ikke skremmer vannet av alle og enhver. Så mye av det som forskerne har skrevet har gått igjennom en slags sensur og ordformulering før den presenteres for resten av samfunnet.

Det fokuseres veldig på hva vi kan gjøre for å redusere klimautslipp og miljøforurensning slik at vi kan snu hele den globale oppvarmingen med klimaendringene og med det redde kloden vår. Noen forskere mener vi fokuserer for mye på feil tiltak for vi kan ikke snu eller stoppe den globale oppvarmingen. Vi kan ikke stoppe klima endringene som nå skjer rett foran øynene våre. Det er for sent for det er allredet i gang. Naturen selv kan ikke sensurere klimaforandringene sine eller presentere dem på en skånsom måte. Klart det vil hjelpe kloden å få redusert forurensningene, men forskere mener også at vi må nå sette inn fokusen på HVORDAN vi skal kunne leve med de klimaendringene som vil skje fremover. For de kommer enten vi er klare for dem eller ikke.

Det ble fortalt hva mange forskere nå visste;
Om bare 33 år vil hele verden bestå av ørken og tørke. Land som ligger veldig lavt vil bli oversvømt av at havet stiger p.g.a at isen ved polene smelter. Om kun 33 år kan det bli like varmt i Norge hele året som det nå er i Dubai. Mange tenker kanskje at dette er jo ikke noe problem for vi har jo airkondisjen. Men landbruket vårt og det vi i dag dyrker, vår vegetasjonen, trær og planter som vokser i Norge i dag, er ikke skapt for slik varme og vil ikke tåle det. De vil ikke kunne vokse i slikt klima og derfor bli en saga blott og matmangel vil kunne bli en sann realitet. Hele nærings kjeden må legges om og tilpasses vår nye fremtid om vi greier og rekker det, men hvordan?

Ut i fra det jeg skjønte av programmet er ikke dette lenger bare spådommer, men realiteten. Den kommende virkelighet.

Etter dette TV programmet var mine første tanker, HVA MED HESTENE???
Hva vil skje med hesteholdet, ikke bare på verdensbasis, men her i Norge generelt. Det vokser lite gress i en ørken, og hvordan skal man kunne produsere nok for til det antall hester og dyr som i dag finnes på kloden, også her i Norge, hvis eller når dette skjer. Vil det være mulig å ha hest i fremtiden, om 33 år???

Om 33 år vil jeg selv være 64 år gammel. Forhåpentligvis har vi fortsatt hester på stallen her hjemme da. Det er iallfall mitt ønske for fremtiden om det er mulig.

Hva tror du, og hvilke tanker har du om klimaet, miljøendringer, hestehold og fremtiden????

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 23/11/2007 :  17:19:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Skremmende tanker... Ser for meg store dyr som hest, ku osv kommer til å forsvinne og nesten bli utrydningstruet?
Men, det finnes jo allerede hester som lever i ørkenområder. Hvordan overlever dem?
Hvis det er slik at det blir ørken over hele verden, så vil det måtte bli tilpasning, og jeg ser for meg at dyr vil overleve, men de som ikke klarer å tilpasse seg vil dø.

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/11/2007 :  04:53:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tjahh - gi dem normalt for, gi dem utegang og et normalt liv - sterke hesteraser som ikke er blitt "bortskjemt" vil overleve...... Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2007 :  10:36:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Normalt for? I en ørken er det vel ikke særlig mye gress? Og uten gress er det for meg kjent litt vanskelig å få laget høy...
<3 Western <3

Gå til toppen av siden

linn_elvoey

Skrevet - 24/11/2007 :  19:50:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tjahh - gi dem normalt for, gi dem utegang og et normalt liv - sterke hesteraser som ikke er blitt "bortskjemt" vil overleve......

Opprinnelig postet av T. Boysen

Herregud..! Er det bare meg som irriterer meg over disse "bedreviter"-kommentarene?!

Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2007 :  03:35:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Herregud..! Er det bare meg som irriterer meg over disse "bedreviter"-kommentarene?!

Opprinnelig postet av linn_elvoey

Nei

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/11/2007 :  03:13:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, ja - "Den som kun tar spøk for spøk og alvor kun alvorlig - har faktisk forstått begge deler like dårlig".

Har aldri sett på meg selv som en "bedreviter" - det er en "tittel" andre har funnet på. Enhver som "vet best" må jo gjøre det - uten at spørsmål stilles.

Hvis været på planeten vår blir varmere og tørrere, vil man få mindre behov for lune staller og dekkener til hestene. Gress-enger vil bli tørre stepper, og dyr som overlever på "tørt høy" vil ha en fordel.

Zebraer og vill-esler vil ha en klar fordel, siden de allerede lever slik. Samt mongolhester og opprinnelige arabere, berbere og andre ørkenraser. Mustangene i Amerika har også klart å omstille seg på kort tid, historisk sett, og det er derfor å håpe at flere hesteraser er i stand til å omstille seg til en karrigere tilværelse, med mindre vann og tørt gress.

Evolusjonen foregår kontinuerlig, og svært få av oss vil oppleve de stooore forandringene.

Hvis man vil finne ut hvilke hester som vil overleve, kan man - som et eksperiment - slippe en flokk hester av forskjellige raser ut i et terreng som setter krav til deres evne til å klare seg. De som kommer dårlig ut av dette får man ta tilbake til lune staller, mens man da får et inntrykk av hva slags hester man bør satse på - om 100 eller 1000 år.....

Det man da må være klar over, er at vi mennesker heller ikke har muligheten til å "redde" verken oss selv, våre hester, eller en drøss andre dyrearter hvis de dystreste spådommer om jordens klima slår til.

Jeg - som er over 50 - vil nok ikke merke så mye i min levetid, men dere som er 12 - 15, ja ca. 20 år, bør kanskje tenke litt fremover - ja, si om 33 år.....

Det vil ikke bare bli hester det er snakk om, men alle slags kjøtt-dyr, alt jordbruk og mye, mye mer.

I ytterste konsekvens: Kanskje jorden prøver å kvitte seg med oss mennesker, for vi er den eneste dyrearten som er i stand til å ødelegge den....

Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 26/11/2007 :  19:09:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av linn_elvoey

Nei

Opprinnelig postet av Western Viking

Nei du er overhodet ikke alene..

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/11/2007 :  00:45:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når ble jeg en "bedreviter", da???
Har aldri sagt at jeg er det, og aldri ment det heller... Min kloke, ungarske mentor sa at "Man blir aldri utlært med hest", og det forstår jeg mer og mer, ettersom årene går.

Men, men - om 33 år er jeg sannsynligvis ikke tilstede, så da får andre finne ut av hva som skjer her i verden.

I mellomtiden får jeg spare på strømmen, ikke fyre med olje, ha en miljøvennlig bil, en miljøvennlig hest og ellers leve et noenlunde miljøvennlig liv.

Dagens aviser, TV, ja, alt man ser og leser, er fullt opp av kriser og tips om hva man selv kan gjøre for å gi sin lille skjerv av miljøvennlighet, i den globale sammenheng.

"Western Riders" stiller egentlig et alvorlig spørsmål, som mange bør tenke over. Vår tilværelse her på Jorden kan bli dramatisk endret i løpet av kort tid - og hvordan det vil gå med dyrearten hester er det også grunn til å bekymre seg for.

Hvis lille Norge opplever flere år med enten ekstremt regnvær eller ekstrem tørke - begge deler like ille for produksjon av for til planteetende dyr - så er det ikke "bare" å kjøpe fra andre steder i verden, slik vi nå kan gjøre. Hvis alle har det like ille, vil nok handelsbalansen på mat - til oss - og høy til hester og andre dyr - bli et stort problem.

Her på Hestemarked er jeg kanskje en av få som "slipper" å oppleve store forandringer, siden jeg er såpass gammal...
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2007 :  07:41:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ha ha ha ha Boysen!! Du må da ikke gi deg ut på å svare med vittighet eller sarkasme.
For det første tror jeg vi har langt større problemer enn å skaffe for til hestene om denn prognosen slår til, ellers gir jo svaret seg selv..
Det blir ikke mat til hestene heller ikke til oss, men vi kan jo spise en masse hester da en periode så retter vi litt opp i ballansen ;-)

PS Har man ikke vært her lenger enn 21 innlegg vil jeg si at å kalle T. Boysen for en "bedreviter" er en underdrivelse ;-) Hun har faktisk bidratt enormt her på forumet og det er velsignet å slippe fjortizzhysteri i alle svar. Skjerp dere, det der var frekt!

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

linn_elvoey

Skrevet - 29/11/2007 :  13:11:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ha ha ha ha Boysen!! Du må da ikke gi deg ut på å svare med vittighet eller sarkasme.
For det første tror jeg vi har langt større problemer enn å skaffe for til hestene om denn prognosen slår til, ellers gir jo svaret seg selv..
Det blir ikke mat til hestene heller ikke til oss, men vi kan jo spise en masse hester da en periode så retter vi litt opp i ballansen ;-)

PS Har man ikke vært her lenger enn 21 innlegg vil jeg si at å kalle T. Boysen for en "bedreviter" er en underdrivelse ;-) Hun har faktisk bidratt enormt her på forumet og det er velsignet å slippe fjortizzhysteri i alle svar. Skjerp dere, det der var frekt!

Opprinnelig postet av Harneshaug

Regner med den var til meg, siden jeg har 21 innlegg. Jeg gidder ikke skrive 10000 innlegg her inne, men det betyr ikke at jeg ikke leser det som blir skrevet. Og jeg ser jo at her er NOEN som tror de kan ALT som er verdt å vite om hest og hestehold og hestesport, som har svar på alt. Som ikke trenger å høre på andre overhodet.
Er ikke det å ta seg selv en smuule høytidelig??

Og dessuten, selv om noen har skrevet flere tusen innlegg, og som du sier "bidratt i forumet" betyr det at vi andre som skriver her inne må ta alt vedkommende lirer av seg for god fisk? At alt er rett?!
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2007 :  13:14:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Takk for mange svar. Dette er en debatt som kan diskuteres i det lange og det brede, men bare fremtiden vil med sikkerhet vise hvem som får rett til slutt.

Man har lov til å fleipe litt her inne på forumet så lenge det ikke går på andres bekostning. Det var ikke vanskelig å skjønne at det T.Boysen skrev var med en undertone av ironi, men det er jo faktisk også noe i det hun sier da.

Å skjelle ut eller kalle T.Boysen for en bedreviter, ja da vet du nok ikke hvem du egentlig snakker om. Det må jeg bare få sagt. T.Boysen er en annerkjent dyktig og erfaren hestekyndig person innen hestemiljøet her i Norge og vi gjør nok klokt i å lytte på mye av det hun sier for hun har mye å lære oss. Boysen selv har også skrevet egen rasebok og sitter inne med mer erfaring enn mange andre her inne på forumet. Det er sikkert noen som kan mer enn henne også, absolutt, men Trine er ingen "Jeg tror jeg vet alt person" men hun snakker ut i fra flere tiår med hesteerfaring.

Alle har sine meninger og sine måter å formulere dem på. Så folkens, la oss holde en god tone her innet på forumet!

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

linn_elvoey

Skrevet - 29/11/2007 :  16:14:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaaa, jaa.. Boysen kan sikkert en hel masse. Men hun bør tenke litt over hva hun skriver. kommentarer som at; hester som er blitt "borskjemte", det vil vel si bruker dekken og div. UTSTYR (grøss) de lever ikke om 33 år. Da er det kun fjordinger, NL og dølahester som går uten sko, dekken osv som overlever?? De Boysen kaller "sterke" hesteraser? Tenke litt før man poster sånne dustete innlegg, er bare det jeg sier! Sarkasme/spøk eller ikke..
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 29/11/2007 :  22:53:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Såvidt jeg kan se, og lese mellom linjene, så nevnte ikke Boysen noen konkrete hesteraser.... I en eventuell ørken vil muligens de norske hesterasene slite mer enn en araber, siden de er tilpasset et annet klima enn ørken.

Og ærlig talt, å si at en person er bedreviter fordi man får et realistisk svar... Da syns jeg at den personen opptrer mer som en bedreviter!
*mektig provosert*

Ellen Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/11/2007 :  05:13:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ta det med ro, folkens. "Gamle Boysen" har blitt riktig tykkhudet med årene - særlig siden 1993, da jeg ikke lenger kunne dra på ukelange fisketurer i villmarka a-la "Tor Monsen", og en hesterygg var eneste mulighet til å oppleve en smule natur.

At jeg da har hatt hester som tåler "det meste", har vært til stor glede og nytte.

OG - som enkelte har oppdaget, det har vært hester av alle raser og størrelser.

Har ridd "fjellritt" med både araber og varmblodstraver, har drevet terapiridning med omtrent alt fra de "fiiineste" rasehester til "bakgårdsblandinger" - og det er HESTENS egenskaper som er av betydning.

Og YESS - det er - dessverre - mange hester som ikke egner seg til det man hadde tenkt seg....

Da er det en styrke å vise at man søker hjelp. HVIS mine "historier fra gamle dager" kan gi noen et lite hint om hva man kan gjøre, er jeg glad for det.

Hvis mine små råd "fra gamle dager" ikke faller i smak, er det selvfølgelig HELT greit å ikke bry seg om dem.

Om 33 - eller 100 - eller 1000 år - vil det meste være helt annerledes - uansett.

De færreste av oss vil oppleve de store endringene, selv om vi kanskje kan påvirke utviklingen allerede i dag.

Her kommer vel et utsagn som de fleste her kan være enig i: "Hest er Best!"............

Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 30/11/2007 :  13:00:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder klimadebatten er den ensporet og folk med andre meninger slipper ikke til.

Jeg kan umulig gjøre meg opp min egen mening når kun dem som mener alt går til helvete slipper til. Hvem hadde skylden når det var subtropisk klima i norge? Hvem lagde istiden? 1850 var historisk lavt temperaturmessig, og siden har det steget..ja...overraskende!

Når det er sagt blir ikke hele jorden til Ørken nei, klimat endres over tid. Dette betyr man får varmere og vårete klima i norge. Mindre snø, lenger beite periode, sikkert andre gresstyper og også andre måter å brodusere for på.

Blir vekstperioden lenger i norge kan det være vi får produsert mer for, eller dette kan oppveies av nedgangen vi får pga. våtere klima.

Med andre ord, jeg tror det går greitt alt sammen
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.05 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.