hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vurderer å kjøre inn min isis..=)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Kjøring
 Vurderer å kjøre inn min isis..=)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

christinaogodinn

» VIP

Skrevet - 26/11/2007 :  21:03:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vurderer å kjøre inn min islandshest så sant han ikke er veldig redd da. Han er en vallak på 15 år.. Er han egentlig litt for gammel til å bli kjørt inn eller kan det gå?

Hva kan man trene mye på før man begynner med selve "innkjøringen"?
Har hørt tømmekjøring er en bra ide. Jeg har tømmekjørt han litt før og dette fungerte bra=) Meeen, hvilke utstyr skal brukes når jeg tømmekjører, har dessverre ikke sele til han enda men vurderer å kjøpe meg en travsele hvis jeg skal innkjøre han. går det bra å bruke bare sal når jeg tømmkjører og putte dem i stigbøylene ( skjønner sikkert ikke hva jeg mener men), Hvis man strammer opp stigbøylene mye også trer tømmene inni stigbøylene. Går det greit å gjøre det på denne måten? Skal jeg bruke nesereim når jeg tømmekjører eller?

Har ikke så mye erfaring innen kjøring og ønsker så mye tips som mulig

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2007 :  00:08:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kjøp en slik longeringsgjordt med store ringer oppå ryggen. Da har du både tomkjøringsgjort og longeringsgjordt i ett... Greiere å legge på en slik når man skal tomkjøre enn en hel sele. Iallefall til å begynne med.
Få noen som kan dette til å være med å hjelpe deg. Man må i de fleste tilfeller være to og noen ganger også 3 når man kjører inn en hest. Ta noen innkjørings og tomkjørings kurs. Hesten skal tomkjøres ganske mye i forveien før den er klar til å ha noen vogn bak.

En ting som er kjekt når man tomkjører er å gå å subbe litt med bena og lage litt lyder med bena dine, slik at hesten venner seg til støy bak som den ikke ser. Ta dette pent selvfølgelig så hesten ikke blir skremt.
Vogner bråker jo litt når man kjører i humper og slikt med de så da er det kjekt at hesten ikke bryr seg om rare eller plutselige lyder bak seg. Bråker gjerne bra om hjula på vogna går nedi en liten dam med is osv...

Angående om hesten er for gammel, tja både ja og nei... Det kommer jo helt ann på individet. Om hesten din er lærenem er det jo ingen problem. De fleste hester synes nye ting er spennende så jeg tror nok ikke han er for gammel.

Men ta noen kurs.. Bedre å være på den sikre siden så ting blir gjort riktig enn at hesten blir skremt og ødelegger seg.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.