hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - bak loddplan
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 bak loddplan
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

AceOfBase

» VIP

Skrevet - 10/12/2007 :  20:07:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
hesten min er veldig følsom i munnen å jeg kan nesten ikke holde i tøylene før han går bak loddplan. dette tror jeg ikke er noe behahelig for han så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. nå går han på 2 delt trinse som er hult. noen forslag til hva jeg kan gjøre?

VitaRosita

Norway

Skrevet - 10/12/2007 :  20:20:16  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingVitaRosita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVitaRosita  Svar med kopi av melding
Hva med å prøve bittløst?? Jeg har mange gode erfaringer med slike bittløse hodelag, og de er verdt å prøve!!
Travere kan hvis de vil de også;) Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 10/12/2007 :  22:18:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, tror du bør følge det rådet. hesten din liker nok ikke bittet så veldig godt. har en sånn en jeg også... Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 10/12/2007 :  23:37:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Få sjekket munnen hans, og så prøv nye bitt (få hjelp av noen som har greie på bitt-tilpasning), varier med et par ulike ulike bitt og gjerne bittløst, som tidligere foreslått, når du har funnet noe han trives med.
Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2007 :  23:38:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du må nesten se etter hva som er årsaken til at hesten går bak bittet. Det er ofte flere grunner til at en hest gjør det, og det er ikke nødvendigvis galt.

Vanligvis skjer dette fordi hesten faller på fremparten, og sånnsett også krøller nakken fordi balansen den ris i gjør at hesten er nødt til å gå slik. Om du rir hesten mer opp og frem vil den kunne tråkke bedre inn under seg, og du vil kunne få den mer i oppoverbakke selv. Det er mulig å ri hesten opp av form, men det krever endel erfaring og du må vite hvordan dette gjøres. Å slippe støtten fremtil ved f.eks. bytte bitt/hodelag vil ikke alltid (egentlig heller svært sjelden) være løsningen. Om hesten din i utgangspunktet er veldig lett i munnen, må du ri med en kombinasjon av løs hånd, men du må samtidig kunne tilby hesten støtte i det du rir den opp og frem.

Om hesten din velger å gå bakom for å unndra seg, må du igjen også kunne ri hesten frem og inn i hånden.

For hester som enten er litt feil bygd (f.eks. høy bak og/eller lavt annsatt hals) eller som ikke er sterke nok og ikke kommet så langt utdanningsmessig er det vanlig at man rir i en relativt lav form. For mange hester er det særlig når den går i lav form, helt naturlig at den faller bakom. Du må ikke låse deg fast i at hesten ikke skal gå bakom, det er faktisk ofte helt riktig å ri hesten litt bakom, om du bibeholder balansen og klarer å ri den opp og frem når du trenger det.

Men i konkurransedressuren er det galt at en hest går bakom lodd, og du vil få trekk i større eller mindre grad i konkurranse, alt ettersom hvordan denne feilen oppfattes som unndragelse/feil utdannelse. En hest som f.eks. i LC går lang og dyp og bakom, men er på rett vei, trekker ikke jeg på dette. En hest som derimot viser det å gå bak loddplan som unndragelse, straffes ofte hardt på dette. Men igjen, du må se på årsaken, og hovedesensen er balansen i hele hesten, ikke hvor nesa peker. Om man kun rir med fokus på å få nesa opp, vil du neppe fokusere på de riktige tingene i forhold til å tilby hesten å ri i en balanse slik at det faktisk også vil være naturlig for den å bære seg mer opp og frem.

Hør med instruktøren din. Man må gripe problemet fra riktig ståsted, årsaken til at hesten går bakom kan være så mangt. Det kan også være feil ridning. Noen hester har lettere for å gå bakom enn andre, mens noen heller har tendensen til å dra seg mer ut når de ikke er på plass. Få iallfall hjelp til å se på hva som kan være ditt problem. Kanskje du har et problem, kanskje ikke.. Bytt for all del ikke til bittløst hodelag. Det gjør på ingen måte hesten mere balansert..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 10/12/2007 23:39:56 Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 10/12/2007 :  23:48:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bytt for all del ikke til bittløst hodelag.

Opprinnelig postet av spoff

Er ikke det litt skummelt å si? Sier ikke at det ikke kan være som du sier i innlegget ovenfor, men det KAN jo vel så godt hende at hestens problem faktisk sitter I munnen, og at den muligens hadde hatt godt av variasjon med bittløst som ett av alternativene? (Det er jo strengt tatt anbefalt uansett...)

Edir; sitert feil setning...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 10/12/2007 23:48:45 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2007 :  23:58:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke det er der problemet ligger. Som oftest er årsaken at hesten ikke ris riktig i balanse, og et bittløst hodelag gjør ikke en hest mer balansert. Som oftest har dette med ridningen å gjøre. Er man vant å ri med bitt, og ikke er vant med å ri hesten frem og inn i hånda, gjør du ikke jobben enklere ved å bytte til utstyr som du heller ikke er kjent med. Det er ikke noe problem å ri med bitt om det gjøres riktig, men jeg vil på det varmeste anbefale hjelp til dette. Det er på ingen måte lett å ri hesten frem og inn i hånda. Det kreves endel erfaring ut over det å bare ha snust på å skulle ri hesten i form.

Den vanligste feilen er som oftest det du finner over salen, og det er her man må finne utgangspunktet man skal jobbe videre med. Og igjen, det er ingen enkel sak å ri en hest opp og frem!

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 11/12/2007 00:00:25 Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 11/12/2007 :  00:47:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda, jeg skjønner hva du sier, det er ikke det. Men jeg synes den rette enden å begynne i er å sjekke om det er noe som ikke er i orden på hesten... Så får man heller ta tak i riningen etterhvert, når det "helsemessige" er i orden. Og det er nok desverre en god del hester som går rundt med tannproblemer, og disse vil etterhvert forplante seg i resten av kroppen.

For all del, det er flotte råd du gir om ridning, men jeg synes bare det er skummelt å konstatere med å for ALL del ikke gå over til bittløst, og at du "ikke tror det er der problemet ligger", ut fra kun de opplysningene du fikk i første innlegg... For, om ikke i dette tilfellet, så kanskje i et annet, kan jo et slikt svar faktisk i verste fall føre til at en hest som faktisk HAR problemer fysisk, ikke får hjelp til disse, og da hjelper det jo ikke hvor bra man rir...

eligj

Skrevet - 11/12/2007 :  01:45:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei,

Jeg er enig med spoff her. Ikke minst fordi at hvis hesten ikke fungerer med bitt i munnen, og den faktisk fungerer med bittløst, er det med all sannsynligvis noe feil med bittet (feil bitt, skadet bitt, ikke passende bitt), munnen, eller ridningen og bruken av bittet. FORDI vanlige bitt, som for eksempel trinse, fungerer med de aller, aller fleste hester. Det er svært sjeldent at hester som ikke har spesielle problemer i munnen, og som blir nogenlunde fornuftig ridd, ikke fungerer på en eller annen form for vanlig bitt.

Har man feil bitt, bør man skifte til et bedre fungerende bitt. Men i og med at bittet som er nevnt her er 2-delt trinse, så bør det være ok, da det er et bitt som passer de fleste hester. Man kan eventuelt vurdere om bittet er for tynt eller for tykt i forhold til hestens munn, eller for langt eller for kort. Man kan også prøve 3delt. Hvis problemet altså er bittet. Men som sagt, 2delt og 3delt trinse fungerer på de aller fleste hester, i hvert fall de som er normalt, eller over normalt, følsomme i munnen. Noen overfølsomme hester sies å fungere bedre på en myk, rett gummistang. Men i det ene tilfellet jeg har sett hvor dette tilsynelatende var tilfelle, viste det seg senere at hesten faktisk hadde et skjult tannproblem som ikke ble oppdaget ved vanlig tannsjekk. Da dette ble rettet opp, gikk rytteren tilbake til trinse.

Er det et problem i hestens munn, må man naturligvis få rettet på dette. Jeg ville fått rede på det umiddelbart, i stedet for å bytte til bittløst. En god veterinær fikser mye i en munn på en behandling, men man må kanskje be veterinæren sjekke ekstra nøye.

Men som spoff sier, problemet ligger ofte i ridningen, eventuelt en kombinasjon av en hest som har et problem under ridning, og en rytter som ikke er erfaren nok til å løse dette problemet. Jeg har liten erfaring med bittløst, og det kan sikkert fungere med mange hester, for noen måter å arbeide hesten på. Men har man et problem som ikke skyldes bittet i seg selv, løses det ikke ved å bytte ut bittet med bittløst. Og skal man ut og ri dressurkonkurranser på ett eller annet tidspunkt, er det naturligvis uaktuelt å starte med bittløst.

Hvis man har en hest som av en eller annen grunn søker seg ned bak bittet, kan det være lett å bli overforsiktig med tøylen, slik at man slipper kontakten med hestens munn, av redsel for å dra hesten ned bak. Personlig har jeg erfart at dersom man selv slipper kontakten, søker hesten IKKE frem til kontakten igjen selv, den legger seg heller mer bak. Det å glippe mellom å møte tøylen, og slippe den igjen, oppmuntrer ikke hesten til å holde jevn kontakt. Har man en hest som har et ridemessig problem med å akseptere tøylen, og heller glipper bak, må man lære den å holde kontakt på tøylen. Da må man holde en jevn, myk kontakt, og ri frem til tøylen. Tør å holde mykt i hesten, ellers tør ikke den å holde kontakten tilbake.

Til slutt må jeg også si meg enig i dette at hester har forskjellig kropp, og noen hester har på grunn av kroppen sin, en tilbøylighet til å komme noe under bittet. Disse hestene vil også lettere prøve å unndra seg arbeid ved å unndra seg tøylekontakten. I motsetning til andre hester, som kanskje vil prøve å unndra seg det samme arbeidet ved å stikke nesa i været. Hester er forskjellige, så de protesterer på forskjellig vis. Hvis man ikke rir mye konkurranser, ville jeg kanskje ikke bekymret meg så mye om den glipper litt nå og da. Men hvis hesten ikke aksepterer tøylen, og unndrar seg kontakten mye, bør man prøve å løse det, fordi det da reflekterer et grunnleggende problem med ettergiften, som kan medføre spenninger i nakke og rygg, ubalanse, og dermed unødig belastning på hele kroppen.
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 11/12/2007 :  01:55:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig bra innlegg!

Må bare få rette på noe som ser ut til å være et par "misforståelser" om hva jeg egentlig mener her.

Jeg mener IKKE at man skal gå over til kun bittløst, men prøve å bruke det som ett av alternativene, samt at man får hjelp (hvis man trenger det) til å finne bitt som passer hesten og som den er komfortabel med.
Å variere mellom to typer bitt og ett bittløst alternativ er jo også det som uansett er anbefalt av tannspesialister. At man starter har jo ikke noe å si for at man ikke kan trene med bittløst noengang.

Så mener jeg (som jeg skrev tidligere) ikke at det definitivt IKKE er ridningen som er problemet, men jeg er tilhenger av å først sjekke at alt er i orden med hesten (her i munn og forsåvidt også rygg) og SÅ heller prøve å jobbe videre med andre ting, som ridning, derfra. Synes bare at selv om man ikke TROR at hesten har et munnproblem, så bør man utelukke det 100% før man går ett steg videre.

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.32 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.