hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stick-riding?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Stick-riding?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 12/12/2007 :  16:49:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Har lest i Wendy ( litt eldre blar ), og kom over Stick-riding.
Er det flere enn meg som synes dette IKKE er horsemanship?

Synes det er et helt teit opplegg - styre hesten med pisk?
Liker det overhodet ikke...

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly

Shambam

Skrevet - 12/12/2007 :  20:30:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm, har ikke hørt om det jeg. Hva går det ut på da? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/12/2007 :  01:50:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har - for mange år siden - på et seminar om terapiridning i England i 1978 - sett stick-riding i praksis.
Det var en mann som hadde amputert begge beina over knærne, og som red i en spesiell sal med "moffer" som beinstumpene hans ble stukket ned i. I tillegg hadde han et hoftebelte som holdt ham ytterligere på plass i den spesialtilpassete westernsalen, og denne "selen" hadde en utløsermekanisme, i tilfelle han skulle falle av.
Han red en aldeles nydelig araberhingst, og altså med to dressurpisker som fungerte som sjenkler, siden han ikke hadde bein til å utføre sjenklenes funksjon.
Han viste mange spektakulære øvelser i westernridning, og det var tydelig at han og hingsten hadde et helt spesielt forhold. Ja, det var en flott oppvisning om hva en "beinløs" mann kan oppnå ved å ha spesielle tilpasninger og en helt spesiell hest. Da han var ferdig med oppvisningen, "jumpet" han av hesten, og kom seg opp i rullestolen - og så kysset han sin fantastiske hest på mulen som "takk for at du gir meg et LIV!"
Vi som opplevde dette, satt med tårer i øynene.

Da jeg selv ble funksjonshemmet, og mistet bruken av mitt høyre bein, husket jeg denne fantastiske opplevelsen. Selv om jeg ikke er amputert, men "bare" er lammet, og beinet "henger der", måtte jeg finne en løsning for å kunne gi min hest omtrent like innvirkninger på begge sider.

Dermed ble løsningen, de (få) gangene jeg rir dressur, en dressurpisk på høyre side, for å kompensere en manglende sjenkel på høyre side. Da jeg ifjor viste min hest i dressur på Dyrsku'n, hadde jeg - for sikkerhets skyld - en dressurpisk på høyre hånd. Jeg skifter derfor ikke hånd på pisken når jeg skifter hånd på ridebanen.
Dette til forskjell fra "normale" ryttere, som skifter piskens side ved skifte av "hånd" på ridebanen.

Dette er vel å kalle "half-way-stick-riding" - dvs. bare behov for en "stick" for å kompensere en svakere sjenkel på en side.

For ryttere med TO svake - eller ikke eksisterende - sjenkler, er "stick-riding" et begrep jeg forstår - og bruker.

Nå har jeg ikke lest Wendy på noen tid, og vet ikke i hvilken sammenheng dette begrepet ble brukt i tegneserien. Men altså: "stick-riding" for "friske" ryttere, kan jeg ikke si noe om betydningen eller meningen om, mens for funksjonshemmede kan det være en måte å klare å ri en hest på, uten bruk av sjenkler.

Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 31/12/2007 :  19:51:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Mamma sa at Ellen Ofstad driver med denne typen NH.
Det går jo ut på at man bare legger "pisken" på hesten skuldre og den skal flytte seg.
Det er sikkert en form for bakkearbeid på ryggen :P

Trooor jeg skjønner hva det går ut på nå :P

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.