hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Et virkelig sjokk!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Et virkelig sjokk!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 17/12/2007 :  19:14:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Jeg har nettopp skrevet inn her "Hyper treåring", og nå har jeg funnet grunnen til at han er slik!! Dere BØR lese..

Han har nemlig ikke stått still de dagene jeg har trodd han står still!!!
Siden jeg bor et lite stykke unna stallen, har jeg bedt stalleieren om å se til han f.eks den uken jeg ikke er der (selv om jeg stikker innom stallen likevel), og nå har jeg faktisk funnet ut hva som er grunnen til at han er hyper etter at han har "stått still"!

Nå fant jeg ut at stalleieren hadde brukt ham til barneridning! Og eieren av stallen er ikke akkurat en mild type, så hun bruker pisk på alle hestene for sikkerhetsskyld. (Teit spør du meg).
Og hun har søren meg latt små barn ri ham i trav (sikkert galopp også), og latt dem styre på med pisken om han for eksempel ikke søker ned på bittet!!!!

Og her en dag "lånte" hun ham til Nissehest (kler ham ut i nissekostymer for hest) fordi en barnehage skulle komme til stallen (dette er altså en besøksgård)!
Uten å spørre, så klart.

Barnehagen kom klokken ti, og da regner jeg med at hun hadde salt opp Tassen klokken halv ti. Og etter de hadde dratt (klokken tolv) satte hun ham inn i en karanteneboks helt alene med alt utstyret på!!!!
Dette vet jeg fordi hun som hadde foringen i stallen ringte meg og spurte om jeg var ferdig med Tassen for dagen. Dette skjønte jeg ingenting av, for jeg går jo på krykker etter det lille uhellet mitt med ham.
Og så sa hun det:
"Tassen står i karanteneboksen uten vann, med møkk til knærne og med både sal, hodelag og nissekostymer på!"

Da ble jeg så forbannet at jeg ringte stalleiern, og hun sa "ja, jeg tenkte at det var greit siden Tassen er den snilleste hesten i stallen!"
Fy søren!
Jeg ble så forbannet at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjør av meg.

Hun har også lånt ham andre ganger har jeg fått visst av både henne og de andre i stallen. Jeg vil tro at det er dette som gjør han så hyper og vill første dagen jeg har ridd ham etter en slik pause eller hva jeg skal kalle det.

Dette er jo totalt uakseptabelt!
Det er MIN hest, og hun har ikke en gang rett til å klappe ham uten min tillatelse!

Etter det dere har svart har jeg trodd at det var min feil at han ble slik, men jeg kan liksom ikke helt forstå hva jeg har gjort galt..

Nå fikk jeg det ut av verden, og jeg vil råde dere til å passe godt på. Jeg vet i alle fall at jeg skal gå til stallen med en gang etter skolen, og der blir jeg til foringen er ferdig!!!!!!!!

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2007 :  23:12:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Skulle nesten trodd du leide plass der jeg står......Jeg kom også på stall etter en "fri-helg" - og alle andre jentene snakket om hvor SØT og FLINK hesten min hadde vært en lørdag....Da hadde hun nemlig blitt brukt på helge-kurs av stall-eier - for å demonstrere tømmekjøring og dominans/sensitivitets-trening. FYFANDEN som jeg eksploderte........Jeg ble nesten redd meg selv! Kjerringa fikk høre det med STORE bokstaver - midt foran en røys med ride-elever og tilhørende foreldre.....Jeg kjenner det BOBLER av raseri på dine vegne - nettopp fordi jeg kjenner hvordan jeg selv reagerte. Et par ganger senere, har jeg kommet på stallen og hesten min har hatt salmerker - men her kan jeg ikke bevise noenting - bare en VELDIG ekkel nagende følelse!

Juridisk sett - dette kan da UMULIG være lovlig???????????? Om jeg hadde "lånt" bilen til naboen når han ikke er hjemme, fordi bilen hans er finere er min...Tviler på at det hadde blitt så godt mottatt også.

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

SaraOgMedina

» VIP

Skrevet - 29/12/2007 :  21:08:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åiii!!!.. stakkars deg!.. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/12/2007 :  01:29:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har sikkert fortalt historien før, men jeg hadde for noen år siden en "fòr-rytter" jeg ikke visste om - en jente som altså bare TOK hesten min og red henne. At jeg ble d...forb.... er bare fornavnet, og jeg kan love at jeg tok affære da jeg tok henne på fersken.
Foreldre ble kontaktet, og en saftig regning servert. Da "pigebørnets" far ikke helt så problemstillingen med at hun red en hest som hadde en fridag likevel - serverte jeg samme argument som "felin": Tenk om jeg hadde "lånt" hans fiiine bil og råkjørt med den - siden den stod i garasjen likevel.... - Kan love at jeg fikk pengene!!

Her er det snakk om respekt for andre folks eiendom - og å sammenligne med tyveri!
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 02/01/2008 :  20:51:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Åjjda!:(
Huff så dårlig gjort..!
Nå har faktisk min søøte stalljente sagt til meg at stalleieren og en annen stallejente har drevet og trent Tassen! Frilongering og sånt, fordi de mener at han blir ødelagt om jeg gir ham så mange fridager som jeg gjør..

OK, Kan jeg få en ting klart her???

Hesten min er som sikkert alle har fått med seg TRE ÅR GAMMEL. Han har da ikke godt av å å bli trent hver dag???? Det er min mening. Du vil vel ikke tvinge din 3 år gamle datter til å konkurere med mennesker i OL vel??!!! Litt teit sammenligning, men dere forstår poenget mitt..
Han kan IKKE bli brukt hver dag, selv om han har mye energi. Han er en liten gutt som trenger ro og fred også! Jeg prøver å være i stallen hver dag selv om jeg egentlig ikke har noe jeg skulle gjort der når jeg ikke rir (Ikke det at jeg ikke gidder å gå ut i stallen når jeg ikke rir, men det er greit å slappe av hjemme, spesielt en spesiell uke i måneden...)

Jeg trener "hardt" kanskje noen ganger i uken for tiden.
Med hardt mener jeg en tur på cirka en time hvor jeg galopperer og traver. Dette er det hardeste jeg vil gå. Jeg har ridd på tur i over to timer, men det var en skrittetur. Uansett, over til poenget.

Imellom disse "harde" øktene (de er da slett ikke harde egentlig?) tar jeg også skritteturer, frilongerer, longerer (øver på at han skal gå fint på volte, og ikke dra i tauet på noen måte, og kommandoer) og tømmekjører litt.
NH blir også inkludert i disse øvelsene, så klart.

Men jeg mener;
Jeg kan godt ri ham hver eneste dag i mange år, men har jeg mye til hest etter det? NEI, ikke utifra det jeg selv har erfart ved å se på andre som "overtrener" hesten sin. Jeg syns i alle fall at det er overtrening å ri en hest hardt hver dag, og spesielt når ponnien er TRE år gammel!!!

Nå ble det mange ropetegn og greier her, men jeg håper dere forstår.
Jeg har jo DET dilemmaet!
Enten må jeg ri selv nesten hver dag, ellers blir han tatt hånd om av andre...
Det tryggeste er jo at jeg rir hver dag selv, da vet jeg i alle fall at det går rolig for seg. Men det er likevel ikke sunt! Jeg mener at han skal få stå i ro og tenke seg om noen dager.

Dere vet jo selv hvor godt dere liker helgen etter en uke med hardt arbeid på jobben/skolen?

Hjelp!:(

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

SaraOgMedina

» VIP

Skrevet - 02/01/2008 :  23:16:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stakkars deg!!!! hadde klikka om noen hadde tat ho Medina(hesten min) som er bare 3år hun åg!!
hadde jo en nordlands vallak på 6år på for i et år, å når jeg dro bort på ferie skulla han bare stå på beite, nabon skulle jo følle me han då:).. å "venninna" bruker å være til dem, jeg sa sikker til over 10 ganger til henne at hun IKKE skulle røre han!!:@ å når jeg kom hjem fikk jeg vite at hun hadde ridd han 2gånger å hun sa førsteganagn hun hadde ridd han: å vi tok DE galopp rundan å sprang skikkelig! fy faen e vart førbanna!! da ver ingen hjemme, hun hadde ridd han en gång når mamma var hjemme å da fikk hun han ikke til å gå! Stinor er sånn vess du ikke rir han "rett" så gidd han ikke!
det har jo noe med rytter da.. da var jeg "glad" hun ikke fikk det til med han!.. siden hun bare tok han!!! vart kjempe sur!! er så teit med sånner folk!
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 02/01/2008 :  23:59:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Fins så mange teite folk her i verden..
Men hun sier at han ikke har godt av å stå still fordi han er en hest med mye energi.
Greit nok det, men han skal ikke bli ødelagt av den grunn. Hun hadde faktisk vært så dum at hun hadde skrevet det opp i en "Treningsdagbok" hun hadde selv laget ti MIN hest!

Ei stallejente fant den, så jeg skal se på den i morgen. Hun sa i alle fall at der stod en del tømmekjøringer, løshopping og diverse..
Tror at om jeg ser henne så kommer jeg til å gjøre noe drastisk! Haha!

Skal nok flytte han så snart jeg får moped:)

Takk for svar;)

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/01/2008 :  01:40:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
En 3-årings Fjording skal IKKE trenes "hver dag" - den skal ha minst en eller to dager "fri" pr. uke.
Har selv ikke hatt med praktisk trening av unge Fjordinger å gjøre, men Nordlands/Lyngshester er vel ikke så helt forskjellige, når det gjelder vekst og utvikiling, samt lærnemhet og - ikke minst - å lære seg unoter ved feil behandling.
Har sett mer enn nok av hester som har lært seg div. unoter og "metoder for å unngå å bli herset med" - og da har Fjordinger, NL-hester og Islendere vært blandt "toppene" til å lære seg å "unngå jerndisiplin" - de har hatt MER enn nok av personlighet til å vise seg å bli "skikkelige nøtter" å lære opp. Enkelte hester har liksom "for MYE personlighet" - og da må man "finne ut av" denne hesten før man setter i gang med "opplæring etter boka".
For å si det sånn: En STA Fjording er omtrent det verste man kan komme ut for, mens en GODT opplært Fjording, som er din VENN, omtrent går gjennom ild og vann for deg (jfr. sangen om Vesleblakken - som gir meg tårer i øynene hver gang jeg hører den)- og det samme gjelder de aller fleste hester.
Hvis du - forhåpentlig - oppnår at Tassen blir din beste venn - så har du en GOD hest i minst 20 år til!
Har selv en 23 år gammel NL-dame, og hun lystrer mitt minste vink - men så har jeg "oppdratt" henne fra den dagen hun ble født. Hun kan være et "troll" mot nye og ukjente - for å "teste" dem, men hvis JEG kommer, og "forteller" henne at hun har værsågod å være grei med denne "nye" - ja, så adlyder hun dette, og VET at hun får med meg å gjøre hvis hun er "trollete"...
Det er "godt" å ha en hest man kan stole på og som også er en "personlighet", som man kan kose seg med og kommunisere med.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 03/01/2008 :  01:43:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hadde meldt det jeg.
til dyrevernet.
om noen hadde brukt min hest uten lov hadde de blitt hudflettet og saksøk og jeg vet ikke hva.
andres hester har man ikke noe med og gjøre om man ikke har en avtale om det.
basta

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 04/01/2008 :  00:47:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehh - i det gamle "vesten" ble hestetyveri straffet med henging.... Ja, å stjele en annen manns hest var nest etter mord den verste forbrytelse man kunne begå.

Ikke like dramatisk i vår tid, men det kan sammenlignes med å "tjuvlåne" en bil - etter mine begreper.
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 04/01/2008 :  16:00:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting jeg har lært i hesteverdenen i løpet av alle mine år er at man blander seg IKKe i hvordan normale og skikkelige hestefolk bruker og trener hestene sine! Klart spør de om råd og hjelp så blir det noe annet! Jeg hadde klikket hadde andre bare tatt Bajass og brukt han! Nå er han da en ok hest på bakken men sett en ny/fremed rytter på han....

Et spm: hva skjer el hvem blir ansvarlig hvis ulykken skulle være ute og rytteren til Tassen(siden han er nevnt her) blir alvorlig skadet? Og Tassen er tatt uten lov av eier? DET kan vel bli interessant spørsmål?

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 05/01/2008 :  00:04:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å svare på ditt spørsmål "Molly" så mener jeg å ha hørt at hesteeiers ansvar kan trekkes temmelig langt hvis hesten skader noen.

Dvs at vi heste eiere som hovedregel vil bli stillt ansvarlige og være erstatningspliktige hvis noen, eller noe, skades av vår hest.
Imidlertid skal det utvises skjønn i hvert tilfelle. Og hvis den skadede kan sies å være helt eller delvis selvforskyldt i skaden ved å ha opptrådt uaktsomt, vil vårt erstattnings ansvar kunne bli redusert eller falle bort.

Det vil ikke nødvendigvis ha noen betydning for erstatnings ansvaret om eieren er tilstede, og medvitende om det som skjer, eller ikke.
Men jeg vil tro at dette vil bli lagt vekt på i en skjønnsvurdering.

Det er nok andre regler for rideskoler/besøksgårder som tilbyr ridning / omgang med hest, mot betaling. Der vil nok ansvar og erstatningskrav rettes mot selve rideskolen, eller den som har ansvaret for driften av stedet.

Hadde vært artig å høre om noen vet mere om dette, eller har erfaringer selv.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/01/2008 :  01:14:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er riktig at heste-EIER "slipper unna" med evt. skade hesten gjør på annen manns eiendom - men hva når hesten er tjuvlånt?? Hva da med "tjuven"?

Er langt fra noen jurist, men hva skjer hvis en biltjuv skader (eller dreper) noen med den stjålne bilen? Vil tro at bileier da ikke stilles til ansvar for hva "bilen" gjør i feil hender... Og hva hvis biltjuven "kjører gæli" og skader (eller dreper) seg selv?

Siden hest (enda) er karakterisert som et "kjøretøy" - og hehh - egentlig skal rides/kjøres midt i veien, og ikke på fortauer og gangveier - er det mange "juridiske gråsoner" her.
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 05/01/2008 :  21:10:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var tjuvlåning av hesten jeg tenkte på hvis uhellet skulle være ute!
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2008 :  21:40:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
TRENINGS-DAGBOK på DIIIIIIIIIN hest!!!!!!??????????? hva i svarteste, sier nå jeg. Jeg hadde tatt kontakt med -øh...hvem egentlig? Jeg tror jeg hadde sjekket med Mattilsynet, jeg. Rett og slett. En som leier ut stall-plasser bør kjenne sin plass. Hadde jeg sittet med en skriftlig bekreftelse på at andre tok seg til rette med min hest - da hadde jeg jammen brukt det for det er verdt.

Trenings-messig: Jeg får ikke helt med meg hvor ofte du trener hesten din - men da vi har en 3-åring selv, kan jeg jo bruke henne som eksempel. Da vi skulle lære henne tømme-kjøring og den slags lettvint, trente vi annenhver dag. En til å lære - en fri for å slappe av, og la lærdom "synke inn" - men ikke fri så lenge at hun "dormet av" eller ble for over-aktiv. Dette gjaldt også når vi kjørte henne inn med vogn og slede. Når ting vel var lært - så fortsatte vi med 3 dager "på jobb" ene uken - og 4 dager andre uken. (dette også pga jobb, siden vi begge er i full stilling både mannen og jeg) . Hestene våre er i god form, og holder vekten sin - ikke noe slinger hverken opp eller ned.

Unge hester blir ved trening av ting de ikke kan - vel så slitne av psykiske utfordringer, som av fysiske - kjekt å ha i bakhodet. Nå rir vi på turer, og de er vanligvis 1-2 timer, alt ettersom tempo. (mye trav og litt gallopp nærmere en time enn to)

I menneskenes verden, sies det jo - at skal man ha noe utbytte av trening, det være seg jogging eller styrke - bør man trene minst 3 ganger i uken. Vi bruker den tanke-gangen om hestene våre også.

Uansett, om stall-eieren ikke er fornøyd med din trening av hesten - er det IKKE hennes ansvar å sørge for den. Derimot å si hva hun mener til deg som oppstallør, om hesten pga sitt energi-nivå skaper problemer for henne som UTLEIER av stallPLASS!!

Forsikrings-messig, jeg kjenner ikke helt detaljene - men på stallen vår, dekker gårdens forsikring "uheldige hendelser" om hesten er utlånt i stall-eiers regi, eller ting som skjer på gårdens eiendom(f.eks om min hest sparker inn døra på en besøkende bil...) Om jeg som heste-eier låner ut min hest - er rytteren mitt ansvar. Gården vår er registrert som heste-senter - så om den har noen spesielle forsikrings-avtaler - eller om dette er standard, tør jeg ikke uttale meg om!

Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2008 :  22:11:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Og noe mer jeg kom på....(blir litt revet med i denne saken, siden jeg kjenner meg selv så veldig igjen...)

Hva slags LEIE-avtale har du?? Står det noe der med liten skrift, om følger av din "manglende oppfølging av hesten"?

I leie-avtalen vår, står det oppført - at om vi ikke trener hestene hensiktsmessig nok, eller utviser grov uaktsomhet ved vårt hestehold, har stall-eier rett til å si oss opp. Altså kreve at vi flytter. Men det står selvsagt IKKE at ved manglende oppfølging, ja så må stall-eier bare bruke hesten selv til utleie, da...Eller lage et trenings-opplegg etter egen smak. - Nei, nei, nei. Det blir å blande kortene!

( må forresten bare nevne...En periode på ca 6 uker, jobbet mannen min noe veldig, nesten døgnet rundt. Da ble treningen av da 2-åringen rett og slett for mye for bare meg, siden vi har en hest til. Det ble litt her og litt der, for å si det sånn. Det meste av treningen skjedde da i helgen, ellers ble det veldig overflatisk på begge to. Da mente stall-eier at h*n måtte kreve å kjøpe hesten av oss! Mitt svar da ble meeeeeeeeget kjølig: Unnskyld meg - men hesten er ikke tilsalgs - og det er jo en forutsetning for å KUNNE kjøpe den, da. Etter det ble det ikke noe mer kommentarer....Og mannen min byttet jobb også, så trenings-delen løste seg den også!)

Mange mente at vi også skulle "flytte hestene" - men det er jo ikke bare-bare det heller. Pr i dag er alt fint - så vi håper det varer - men man må ganske enkelt tegne opp noen retnings-linjer så alle vet sin rolle. Har man BEHOV for hjelp en gang i mellom med trening, lønner det seg lite å bli skikkelig uvenner - men å bli fullstendig overkjørt av stall-eier er heller ingen holdbar situasjon. Trenings-dagboken er nå for deg et fint hjelpe-middel ("bevis") for å få frem ditt poeng, skulle jeg tro!!

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.