hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stalleier satte ut høyball..HJELP!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Stalleier satte ut høyball..HJELP!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2008 :  12:18:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har H1 rundballer med ca 70% tørrstoff. Nesten like tørt som høy med andre ord.
I den verste kuldeperioden i desember spiste hestene (5 stk: 4 kaldblods og en fjording) opp en rundball på 500 kg i løpet av 3 dager. Ergo spiste hver hest i snitt 33,3 kg superbra rundball pr dag... Litt mye, men jammen var det kaldt også. De gikk også stort sett uten dekken. I vanligere vintertemperatur her ( ca -10) bruker de 6 dager på rundballen= ca 16,6 kg hver i snitt pr dag. Fortsatt uten dekken. Noen av dyra blir noe rundere, ja, men de fryser ihvertfall ikke. Bruker lite kraftfôr ved siden av- så ca 98% av energien kommer fra rundballen.

Og at noen hester står ved rundballen hele dagen; har to slike hester her. Men de er treige til å spise maten sin. Der andre bruker 30 min på å få i seg 3 kg- bruker disse gjerne 90 minutter. Og de har IKKE tannproblemer.

Hester er forskjellige:-)

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 06/01/2008 :  13:47:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Min hest står bare på rundballe. Nå som det er bært gresser hun i tillegg.
Vi har aldri vært å raspet tennene hennes, da hun ikke har hatt tannproblemer i det hele tatt.
Hun har skikkelig pels, da jeg ikke bruker dekken. Har ikke brukt dekken på flere mnd ^^
Men jeg bruker henne bare som hobby/turhest da ;)

Men, som Tinkalis sier; "Hester er forskjellige".

Men syns at det er mye hestefolk som bare tar seg til rette. Har hørt mange ganger at de bare setter ut en balle - uten å si ifra!

Glad du fikk flyttet hesten din!

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Bomar

» VIP

Skrevet - 01/07/2008 :  15:30:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns det er bra at hestene har fri tilgang på for hele året:P Om vinteren skal jo hesten legge på seg ekstra fettlag, bare man mosjoneren mye er det jo fint. Gå til toppen av siden

vkaro

» VIP

Skrevet - 21/07/2008 :  14:31:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Vi har aldri vært å raspet tennene hennes, da hun ikke har hatt tannproblemer i det hele tatt.

Opprinnelig postet av Janita.Rosalind

Har du aldri raspet tennene på hesten din er det nok på tide. man rasper ikke tennene på hestene sine pga tann problemer, men forde tennene til hestene vokser hele tiden og de klarer aldri og slite de nok ned selv.. det ender som regel med at hesten ikke klarer å tygge maten ordentlig.
Dette bør gjøres en gang i året.. eller minst annen hvert år.... husk å trekke ulvetenner folkens... hesten får vondt i munnen da disse ligger akkurat der som bittet ligger....
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/07/2008 :  01:08:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tannrasp gjøres etter BEHOV. Man bør jevnlig undersøke tennene, og så kan det raspes - eller ikke.
Det kommer nok en del av hva slags fòr hesten får og om den tygger jevnt på begge sider.

Min nåværende 24 år gamle hest har aldri hatt behov for rasping - og hun ble undersøkt for kort tid siden, og vet'en sa at hun hadde helt fine tenner.
Hestens mor ble 29 år og hadde heller ikke behov for rasp i hele sitt liv.

Men man skal selvfølgelig sørge for at hesten er frisk i tannstellet.
Gå til toppen av siden

vkaro

» VIP

Skrevet - 06/08/2008 :  16:47:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
det var godt å høre....
var nok jeg som miss forstod litt der da ja... for trodde ikke du skjekket en gang.
var det jeg mente også at det er kjempe viktig å skjekke tenner på hestene....
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.