hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestehandel
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hestehandel
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

kmjensen

Skrevet - 19/12/2007 :  09:54:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som har erfaring fra Hestemannen i kristiansand?

VitaRosita

Norway

Skrevet - 20/12/2007 :  18:34:56  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingVitaRosita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVitaRosita  Svar med kopi av melding
Hestemannen..?? Er det han som selger Haflinger?? Nei, har ingen kjennskap til han...
Travere kan hvis de vil de også;) Gå til toppen av siden

kmjensen

Skrevet - 21/12/2007 :  00:39:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det er han som selger hafllingere. tror også han er mye innvolvert med travere. Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 21/12/2007 :  02:22:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uten å ha noen direkte kjennskap til den du nevner, er det alltid lurest å skaffe seg hest på egenhånd- ikke gjennom hestehandlere. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 21/12/2007 :  14:04:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Uten å ha noen direkte kjennskap til den du nevner, er det alltid lurest å skaffe seg hest på egenhånd- ikke gjennom hestehandlere.

Opprinnelig postet av *Showjumping*

Hvorfor?

Apropo.. Man skal være forsiktig med å gå ut med fullt navn på person på nett. Jeg vet ikke om du sikter til erfaringer av positiv eller negativ art, men uannsett.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 21/12/2007 14:12:17 Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 23/12/2007 :  14:14:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grunnen er fordi hestehandlere skal tjene mest mulig på å selge hest. Uten å trekke inn hvor mye lureri det er der ute, så kan man jo bare si det slik at hvorfor kjøpe hesten dyr når du kunne fått den samme billig om du hadde kjøpt den direkte (privat) Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 27/12/2007 :  00:15:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Grunnen er fordi hestehandlere skal tjene mest mulig på å selge hest. Uten å trekke inn hvor mye lureri det er der ute, så kan man jo bare si det slik at hvorfor kjøpe hesten dyr når du kunne fått den samme billig om du hadde kjøpt den direkte (privat)

Hva med fordi at hvis du kjøper hest av en hestehandler er du dekket av kjøpsloven? Det er du ikke hvis du kjøper privat. Når kjøpet er dekket av kjøpsloven, står du mye sterkere i forhold til å få pengene igjen hvis det dukker opp feil og mangler.

Når det er sagt, er det ikke alle hestehandlere jeg ville kjøpt hest av heller. Det er dessverre en del historier om folk som mener de er blitt lurt av hestehandlere.

Uansett er det viktigste å få hesten sjekket av en veterinær DU velger, hvor DU betaler for undersøkelsen. Og å bruke en skikkelig kjøpskontrakt, for eksempel standardkontrakten til NRYF.
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 27/12/2007 :  00:41:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Grunnen er fordi hestehandlere skal tjene mest mulig på å selge hest. Uten å trekke inn hvor mye lureri det er der ute, så kan man jo bare si det slik at hvorfor kjøpe hesten dyr når du kunne fått den samme billig om du hadde kjøpt den direkte (privat)

Hva med fordi at hvis du kjøper hest av en hestehandler er du dekket av kjøpsloven? Det er du ikke hvis du kjøper privat. Når kjøpet er dekket av kjøpsloven, står du mye sterkere i forhold til å få pengene igjen hvis det dukker opp feil og mangler.

Når det er sagt, er det ikke alle hestehandlere jeg ville kjøpt hest av heller. Det er dessverre en del historier om folk som mener de er blitt lurt av hestehandlere.

Uansett er det viktigste å få hesten sjekket av en veterinær DU velger, hvor DU betaler for undersøkelsen. Og å bruke en skikkelig kjøpskontrakt, for eksempel standardkontrakten til NRYF.

Opprinnelig postet av eligj

Ethvert salg og kjøp i Norge er innunder kjøpsloven. Men om man kjøper fra en som har salg som næring (feks hestehandler), så går det inn under FORBRUKERLOVEN. Den er mer spesifikk enn kjøpsloven og står sterkere juridisk sett (ifht sedvane og dommer fra Høyesterett).

Ellen Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 27/12/2007 :  12:58:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av eligj

Jeg er vel av den oppfatning av at jeg bedre selv kan finne en egnet hest.
Unngår et ledd som skal tjene penger, og jeg kjenner flere som regelrett har blitt lurt av hestehandlere, dog ikke den som er omtalt i første innlegg her, bare for å presisere det.
Kjøpsloven er fin å ha, men hvor mange eksempler finnes det ikke på de som likevel ikke får igjen pengene sine?
Har vel vært flere slike saker på TV2 hjelper deg, og jeg tror de fleste som driver med hest kjenner lignende tilfeller...
Selv med gode kontrakter er det lite å hente om ikke hestehandleren har penger, eller ikke vil innrømme feil på hesten.

Jeg har funnet alle mine hester selv.
Og har i grunnen bare gode erfaringer.
Tar mer tid, og krever litt forarbeide.
Men det er jo en del av prosessen, og jeg kan legge mer penger i selve hesten, når det ikke er et ekstra ledd som skal ha penger før hesten er min.

Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 27/12/2007 :  13:01:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder hestehandleren nevnt i første innlegg, så er han nevnt i flere debatter.
Blandt annet her: http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=21071
Så kanskje du skal forhøre deg litt med forfatteren av en del av innleggene der.
Gå til toppen av siden

Kjersti+Cometen

Skrevet - 27/12/2007 :  18:38:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når det gjelder hestehandleren nevnt i første innlegg, så er han nevnt i flere debatter.
Blandt annet her: http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=21071
Så kanskje du skal forhøre deg litt med forfatteren av en del av innleggene der.

Opprinnelig postet av Sarha

Jammen er det ikke trådstarter som har advart mot Hestemannen tidligere..

.. så hva er det du vil fram med, kmjensen? Når du allerede har erfaring med denne mannen.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 29/12/2007 :  22:07:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ethvert salg og kjøp i Norge er innunder kjøpsloven. Men om man kjøper fra en som har salg som næring (feks hestehandler), så går det inn under FORBRUKERLOVEN. Den er mer spesifikk enn kjøpsloven og står sterkere juridisk sett (ifht sedvane og dommer fra Høyesterett).
Opprinnelig postet av Hirsaluohkka

Ja, det var den jeg mente :) Bortsett fra at den vel heter forbrukerkjøpsloven.

Nå kjenner ikke jeg godt til de forhandlerne som selger mest sprang- og hobbyhester. Men når det gjelder dressurhester, finnes det flere, seriøse forhandlere i Norge som jeg ikke ville engste meg for å kjøpe hest fra. Disse forhandlerne overholder forbrukerkjøpsloven, og når forhandler gjør det, ligger man godt an. Dessverre finnes det andre forhandlere som ikke gjør det. Man har jo blant annet den saken som gikk på TV2. Og det verste er at såvidt jeg forstår, driver denne personen fremdeles business..

Men altså, ved privat salg gjelder altså IKKE forbrukerkjøpsloven. Det vil si at normalt selges da hesten "as is", dvs "som den er". En av fordelene ved kjøp fra forhandler, er at hvis det dukker opp en skade som var der da hesten ble solgt, eller pga at hesten var i dårlig forfatning da den ble solgt, men som forhandleren ikke visste om, har forhandleren fremdeles ansvar, og man kan heve kjøpet.

Både privat kjøp og kjøp fra forbruker går som regel bra hvis man sørger for at hesten blir sjekket av veterinær. Men kjøper man fra forhandler er det nok lurt å sjekke ryktet til forhandleren først.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 29/12/2007 :  22:17:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forbrukerkjøpsloven:

http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html

Legg særlig merke til kapittel 4. I §18 står det:

Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere.

Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.

Dette er ganske et ganske tøft punkt - for forhandleren :) Og dette er nok noe av grunnen til at de seriøse forhandlerne må selge dyrere enn private. Selv om de er forsiktige, de må regne med å få noen av hestene i retur på grunn av slike mangler.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.