hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Varm "grøt" til hestene. Oppskrift ønskes !!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Varm "grøt" til hestene. Oppskrift ønskes !!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

DonPånnis

» VIP

Innlegg: 21

Skrevet - 30/12/2007 :  21:06:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Signerer Lopke! Mer, mer, mer grovfôr! Fryser hesten enda, da ville jeg ha lagt på dekken.

Ditt og datt er naturlig for hesten, og om kaldt vann er, så hvorfor gi hesten lunket? Jeg trodde at hestene klarte seg helt perfekt før i tiden, og ikke at dem var avhengig at mennesker kom og ga lunket vann til dem..
Gå til toppen av siden

Northernlights

Innlegg: 176

Skrevet - 30/12/2007 :  22:21:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Altså spm mitt var at jeg vil gjerne gi hestene en lunken grøt på de kaldeste dagene. Ja, de får fri tillgang på grov for og dekken + et ull dekken under når det er over 10-. Mulig visse her inne syns jeg duller, men de behøver ikke å miste noen kg pga kulda , når de er i akkurat godt hold. Men det er meg

Lopke, mulig jeg har brukt ordet energi som to ord, altså ch. energi og energi som i sprekere... Beklager da dette.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Innlegg: 706

Skrevet - 31/12/2007 :  09:44:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mente ikke det jeg skreiv om betfiber til deg stall skogli men til hun som sier at grøten er kald når den er ferdig uansett !! og det er den ikke !! Så mente det for og støtte deg stall skogli... Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Innlegg: 706

Skrevet - 31/12/2007 :  09:44:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mente ikke det jeg skreiv om betfiber til deg stall skogli men til hun som sier at grøten er kald når den er ferdig uansett !! og det er den ikke !! Så mente det for og støtte deg stall skogli... Gå til toppen av siden

frkelin

Innlegg: 650

Skrevet - 31/12/2007 :  10:23:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vanskelig å ikke fnise litt når man leser nedover her. *lol*
Du er nok helt klart skyldig i dulling stall-skogli! Hvordan kan en heste-eier finne på å dulle sånn! Hi Hi.

Det hadde vært interessant å finne ut om hesten på island noen ganger drikker fra varme kilder...? Ellers drikker nok villhestene i Namibia ørkenen lunkent vann..... Tror ikke det finnes kjølige vannkilder der nede.
Om vannet holder 0 grader eller 15 grader, det eneste viktige for meg er hva som er mest behagelig for hesten. Dekken er jo heller ikke naturlig, men ofte ken det være litt mer behagelig for hesten og så duller vi litt. Om jeg skulle bodd ute hadde jeg nok foretrukket å drikke lunkent vann fremfor kaldt selv...
Det er vel naturlig for hester å gå ned ganske mange kilo i løpet av vinteren. Så motkjemper vi det naturlige ved hjelp av dekken, masse grovfor, litt olje i maten og lunken grøt og vann.
Da holder hesten seg varm og slipper å bli sperret inne det meste av vinteren i en stall med dårlig luft og ingen mental stimulering.

Lykke til med dullingen og spreng kulda. Håper alle hestene deres har det mest mulig behagelig og er mest mulig ute, til tross for at vi bor i et kaldt vinterland!
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway
Innlegg: 3332

Skrevet - 31/12/2007 :  14:05:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
gleder meg foresten til den dagen det er 25 minus ja.
hehe
med global oppvarming og det hele.
snart er det vel ikke rå og få kaldt vann ler.
Nei grøt er ikke hestemat, det er dill for dilledallere

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Northernlights

Innlegg: 176

Skrevet - 31/12/2007 :  18:16:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mariakaogcindy : Beklager så masse, skjønte det etterpå, hadde bare piggene ute et øyeblikk ! Og her beskylder jeg andre for å ikke lese ordentlig

Vi liker å dulle med hestene våres, men vil også at de skal ha det bra ! Har et tørt inneklima i stallen, går ute fra morgen til kveld, fri tillgang på grov for, alltid friskt vann (selv om de på vinteren får påfyll av lunkent vann) Regelmessig mosjon, 3 ganger i året markekur, en gang i året tannrasp osv osv osv. Poenget mitt er at selv om vi gir de lunkent vann og grøt så har nok de her hestene det bedre enn mange andre som ikke feks får regelmessig markekur, hovpleie og mange måltider i løpet av en dag osv selv om de får 2 dekken i spreng kulda og lunken mat.

Tigull : Beklager å si det, men hvilken planet lever du på ? Det kommer jo helt an på HVOR i Norge man bor, visse plasser er det jo helt normalt med -25 på vinteren, og du vet vel ikke hvor jeg bor, heller ? Høyt på fjellet faktisk !!!! Og ja, jeg duller med hestene, men de får alt de trenger og har det godt ! Du kommer med masse svada og klarer ikke engang å begrunne svarene dine ordentlig. Ifølge deg så er grøt farlig for hestene og de får hovne ben.... Hvorfor det da ?

Takk skal du ha, frkelin Ditto !!!!

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway
Innlegg: 3332

Skrevet - 31/12/2007 :  22:34:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Årsaker til nedstatt tyggefunksjon er som regel sammensatte. Det kan være fòr-relatert og skade-relatert. Ofte er det flere faktorer som virker sammen.

fra Ellen som er tannpleier sitt kurs,

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Northernlights

Innlegg: 176

Skrevet - 01/01/2008 :  09:15:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først og fremst GODT NYTT ÅR

Tror ikke grøt en gang pr dag i vinter halvåret påvirker tyggefunksjonen. Hva med de som gir bare bet for da ? (Hvodan i alle dager får dere ^ den der over o`en ?)
Gå til toppen av siden

SiljeOgSolveRoss

Innlegg: 110

Skrevet - 01/01/2008 :  19:00:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det står 2 hester ute hele tiden ved stallen til ponnien min. De får 1dl champion complett tror jeg og vitaminer. Ho som blander foret har bare oppi varmt vann og gulrøtter/epler. Hun har også oppi litt melasse for smakens skyld:) Det står i stallen og bløter seg opp og er klart til kvelden(de får det bare om kvelden). Når hun forer om kvelden da har hun oppi litt mer varmt vann(for det har jo blitt kaldt etter noen timer). Hesta ELSKER det og ser ikke ut som det har gjort noe skade. Ponni'en min får også det noen ganger innimellom:) Han blir kjempe glad når han får det<3 Gå til toppen av siden

ellening

Innlegg: 0

Skrevet - 02/08/2010 :  14:40:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei jeg har ei varmblods traver hoppe i løpsform som får grøt til kvelden. hun var alt for tynn når jeg fikk henne så prøvde denne grøten i tillegg til at hun får 2l sport og 2l havre til frokost.
hun får 1l sport og 1l havre til lunsj.
til kvelds får hun grøt av
5dl betfor
5dl byggpellets
5dl kli
5 dl soyamel
ca 1 dl soyaolje og vitaminer,salt og kalk
1l sport og 1l havre tar jeg oppi rett før hun får det...
hun får fri tilgang på høy....
dette ser ut til å fungere veldig bra.
konstruktive kommentarer mottas med takk
Gå til toppen av siden

ellening

Innlegg: 0

Skrevet - 02/08/2010 :  14:41:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei jeg har ei varmblods traver hoppe i løpsform som får grøt til kvelden. hun var alt for tynn når jeg fikk henne så prøvde denne grøten i tillegg til at hun får 2l sport og 2l havre til frokost.
hun får 1l sport og 1l havre til lunsj.
til kvelds får hun grøt av
5dl betfor
5dl byggpellets
5dl kli
5 dl soyamel
ca 1 dl soyaolje og vitaminer,salt og kalk
1l sport og 1l havre tar jeg oppi rett før hun får det...
hun får fri tilgang på høy....
dette ser ut til å fungere veldig bra.
konstruktive kommentarer mottas med takk
Gå til toppen av siden

ellening

Innlegg: 0

Skrevet - 02/08/2010 :  14:42:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei jeg har ei varmblods traver hoppe i løpsform som får grøt til kvelden. hun var alt for tynn når jeg fikk henne så prøvde denne grøten i tillegg til at hun får 2l sport og 2l havre til frokost.
hun får 1l sport og 1l havre til lunsj.
til kvelds får hun grøt av
5dl betfor
5dl byggpellets
5dl kli
5 dl soyamel
ca 1 dl soyaolje og vitaminer,salt og kalk
1l sport og 1l havre tar jeg oppi rett før hun får det...
hun får fri tilgang på høy....
dette ser ut til å fungere veldig bra.
konstruktive kommentarer mottas med takk
Gå til toppen av siden

ellening

Innlegg: 0

Skrevet - 02/08/2010 :  14:46:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
fikk beskjed om at det oppstod feil med sending av mld. derfor så mange... sorry Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.89 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.