hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - glidetøyler ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 glidetøyler ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mariakaogcindy

Skrevet - 04/01/2008 :  18:03:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min trenger litt ekstra hjelp i dressur noen ganger... Kan jeg da bruke glidetøyler/hjelpetøyler ??

Jeg vet ossen disse skal bruker osv....

hvor ofte skal jeg eventuelt bruke disse uten at hun blir lei ??

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 04/01/2008 :  20:48:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Det er jo det beste hvis du ikke bruker hjelpetøyler. Med hjelpetøyler tvinger du hesten, så det beste er hvis du trener uten de.
Men, kan ikke svare på på hvor ofte du kan bruke de, siden jeg ikke bruker det/har brukt det ;)

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 05/01/2008 :  10:19:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må nok hjelpe henne litt på vei med hjelpetøyler, det blir jo ikke og tvinge hesten ned hvis du bruker de riktig !?!...

I skritt går hun bra til hun ikke gridder mer... Da bare begynner hun og dra... Og det er da hjelpetøylene kommer inn! Og hun trenger også litt hjelp til og bære seg riktig i trav... Galoppen skal jeg ikke jobbe sån med enda !!
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 05/01/2008 :  11:36:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Har hun sterk rygg/hals?
Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2008 :  21:05:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Bruk hjelpetøyler i samsvar med en trener. Trenern din vet bedre enn oss om du trenger hjelpetøyler til hjelp i dressuren. En trener kan også hjelpe deg med å finne et treningsopplegg med hjelpetøyler, og legge et mål for hva hensikten ved å bruke dem skal være.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 05/01/2008 :  22:01:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun har sterk rygg og hals, litt svakere rygg en hals tror jeg...

Treneren min sa hun bør ris litt med hjelpetøyler og litt uten... For og få henne ordentlig igjennom !!
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2008 :  23:18:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

I skritt går hun bra til hun ikke gridder mer... Da bare begynner hun og dra... Og det er da hjelpetøylene kommer inn! Og hun trenger også litt hjelp til og bære seg riktig i trav... Galoppen skal jeg ikke jobbe sån med enda !!

Opprinnelig postet av mariakaogcindy

Hun går bra til hun ikke gidder mer? Da ville jeg heller sett mer på min egen ridning enn glidetøyler. Hvorfor gidder hun ikke mer? Fordi det er kjedelig? Tror det er her problemet ligger.

Og det er ikke glidetøylene som får en hest til å bære seg, men din ridning. Ser ikke helt hvordan glidetøylene kommer inn i bildet her..

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 06/01/2008 :  09:04:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hatt dressur ryttere til og ri henne og de sier det samme at hun burde bli ridd litt med hjelpetøyler... Men!?!?!

Noen andre tips til og få hesten ned ? Strikk?? Innspenningstøyler ???
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2008 :  09:21:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Men jeg skjønner ikke hvorfor du skal ri med hjelpetøyler... Hvis det er for de grunnene du har oppgitt, at hun ikke gidder, så vil ikke hjelpetøyler hjelpe på at hun kjeder seg. Det vil kun føre til at hun knekker nakken og prøver å gå imot det som presser henne ned.

Hvorfor har disse rytterne sagt at du skal ri med glidetøyler?

Har hørt av mange at jeg måtte bruke alt mulig "dill-dall" på forrige hesten min, skulle snurpe igjen munn og alt som var, og reimer her og der. Men hvorfor? Det kunne ingen gi meg et fornuftig svar på. Og da ser jeg ingen grunn til å bytte på en masse ekstra "reimer".

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2008 :  11:01:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg ville som sagt tidligere forsøkt å legge opp et opplegg med trener. Høres heldigvis ut som om du er i en heldig situasjon, og har en trener tilgjengelig. Jeg har ikke erfaring med at strikk eller innspenningstøyler er et bedre alternativ. Gitt at du er dyktig nok til å ri med glidetøyler. Om du ikke er dyktig nok, og trenern din allerede har ymtet tanken om glidetøyler, så ville jeg diskutert dette videre med han/henne, for å få til et opplegg rundt det.

Jeg må si at om en rir med glidetøylene på riktig måte, så synes jeg argumentene til mariakaogcindy absolutt er gode grunner. Siden dette med å ri på glidetøyler krever mye erfaring og kjennskap til rett og feil bruk, så er det fint og veldig viktig å få oppfølging/veiledning.

For de av dere som ser på glidetøyler som tvangsmiddel, veldig bra og riktig at dere holder dere langt unna. Dere har nok både misforstått effekten, og mangler erfaringen til å få effekt av dette hjelpemiddelet. Glidetøyler er ikke for uerfarne ryttere. Du må kunne ri hesten til tøylen fra før av, og de er ment som en hjelpetøyle, ikke en tvangstrøye.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/01/2008 :  18:32:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei,

Er i og for seg ingen fan av hjelpetøyler jeg heller, men mener at det kan være et greit hjelpemiddel hvis det blir brukt fornuftig, og det betyr for de fleste, som spoff sier, at man har et opplegg med en trener. (Det bør man uansett ha hvis man ønsker å komme noen vei.) Personlig ser jeg på hjelpetøyler som et hjelpemiddel man bruker for å korrigere et problem, og ellers ikke.

Du nevner strikk og innspenningstøyler. Innspenningstøyler bruker man i utgangspunktet bare når man longerer, og normalt ikke under ridning. Det kan allikevel være til hjelp for uerfarne ryttere som stort sett bare skal lære seg å sitte, styre, "gasse" og bremse, på hester som stikker nesen i været og senker ryggen. I slike tilfeller er det bedre både for hest og rytter å hjelpe hesten innenfor noen rammer, fordi rytteren da får muligheten til å lære seg å sitte rolig på hesten, og trene opp hjelperne sine.

Strikk er en slags "mild" variant av innspenningstøyler. Personlig har jeg ikke sansen for strikk, da den er alt for ettergivende. Den gir ikke hesten noen fast ramme. Hester som er sterke, og legger mye vekt i hånden, vil bare bli verre, og mer ufølsomme, med strikk da den er veldig fin å lene seg mot (gir en slags myk støtte i munnen for en sterk hest). Unntaket er hester som er veldig vare i munnen. En venninne av meg har en slik hest, og den fungerer med strikk i longe.

I tilfeller som du beskriver, kan man prøve med hjelpetøyler i en periode, for å lære den at den ikke får lov å ta tak i bittet og dra seg ut. Men det er viktig at man føler når hesten er engasjert bakfra og bærer seg selv, og at man vet å stramme og løsne hjelpetøylen i rette øyeblikk. Hvis man bare snurper inn foran, faller hesten på forparten, unndrar seg bittet, senker ryggen, og mister bakbena, noe som nesten er verre enn at den drar seg ut foran. Derfor bør man ha en trener med seg som passer på at man ikke slurver :)

Redigert av - eligj den 06/01/2008 18:35:33 Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 06/01/2008 :  19:42:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar... Nå har jeg blitt MYE klokere Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2008 :  20:21:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke noe fan av hjelpetøyler, men ser overhodet ikke på det som tvang. Brukes det riktig er det en god og mild hjelper for hesten.

Men slik jeg ser "problemet" her så synes jeg ikke at glidetøyler passer inn. Mariakaogcindy skrev at hesten gikk bra i skritt til den ikke gadd mer. Da ligger jo ikke problemet i at hesten begynner å dra, men i at den sannsynligvis kjeder seg. Og ved da å putte på hjelpetøyler kurrerer man bare symptonet og skjuler det egentlig problemet.

Hvordan pleier du å ri Mariakaogcindy? Mye rette veier og storvolter?
Jeg er av den oppfattning av at når man rir dressur skal man hele tiden gi hesten en utfordring. Feks en volte i hjørnet, holdt på C, øke skrittet halve langsiden, minske skrittet resten av langsiden, ny volte i hjørnet, travers på kortsiden, slangelinjer mm. Altså, hesten har hele tiden en oppgave å fokusere på istedet for å bare følge langsiden, bøye seg i hjørnet, følge kortsiden, bøye seg i hjørnet, følge langsiden, bøye seg i hjørnet osv.

Med ett blir det da morsommere for hesten å bli ridd på bane, og sjansen da for at den ikke gidder mer og begynner å dra er minimal, om ikke helt borte.

Og det du skrev om at hun ikke løftet ryggen godt nok i trav... Jobb med din egen ridning. Ri henne mye frem, gi henne mye å tenke på, og ikke minst, utvikle de musklene hun trenger for å gå i full ettergift i trav (dersom hun ikke har dem.. Men regner ikke med det siden dette da ikke ville vært ett problem?).

Og det viktigste av alt: Variasjon. Jeg vil anbefale mye turridning, hvor du trener opp muskler og kondisjon. Ta korte dressurøkter på tur, plutselig er det morsomt å galopere samlet opp en bakke, eller ri sjenkelvikninger/versader/traverser på veien hjemover. Skal du ta av i ett kryss/inn på en sti, ri forparts- eller bakpartsvending.

Dette er kanskje ikke "mirakelkuren" for akkurat din hest, men det skader ikke å prøve før man setter på hjelpetøyler?

(Og håper nå alle forstår jeg ikke ser på hjelpetøyler som noe tvangsmiddel, men jeg vil heller finne ut om det er en årsak til at hesten gjør som den gjør før jeg setter på hjelpetøyler. Om min hest hadde fortsatt med det Mariakaogcindy sliter med selv etter en stund med denne "treningsplanen" hadde jeg også satt på hjelpetøyler, for da har hesten ingen god grunn til å nekte (dersom det ikke er noe smerter inne i bildet da)).

Jo, en annen ting jeg kom til å tenke på; passer utstyret ditt? Feil sal, evt tannproblemer, kan gi symptoner som dette du sliter med.

Edit pga skriveleif

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ?
Redigert av - missixty den 06/01/2008 20:26:38 Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 07/01/2008 :  15:34:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Helt enig med missixty!

CamillaSE

» VIP

Skrevet - 12/01/2008 :  16:59:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Glidetøyler er et veldig diskutert tema mange steder tror jeg! Personlig bruker jeg ikke glidetøyler, men det er vel egentlig fordi mine hester aldri har hatt behov for det! Jeg har klart å ri dem igjennom uten, og synes det er det beste!

Men mitt syn på det endret seg for et år siden! Jeg vil vel tørre påstå at jeg var ganske "anti"-glidetøyle, men dette har endret seg. Jeg fikk sett effekten av det og at det kan brukes til noe nyttig. Jeg mener fortsatt at glidetøyler absolutt ikke bør brukes på unghester, men at det kan være en svært god hjelp til f.eks. innøving av nye øvelser. Ikke for at man skal tvinge den til å gå i form, men man bør ha en løs glidetøyle som stopper hesten hvis den slår seg av...

Ta et eksempel i piruetter; når man øver inn dette er det veldig vanskelig for hesten, da det er veldig tungt. Den kan svare med å slå seg totalt vrang og gå i mot tøylene, og det kan bli et stort problem. Har man en glidetøyle, som ikke er stram, men gir hesten "litt plass" kan den sakte, men sikkert styrke seg, med litt hjelp!

Ikke misforstå, det skal ikke brukes som et redskap for å få hesten til å tvinges ned i en øvelse den ikke er sterk nok til å gå. Men jeg har selv sett at med riktig bruk av det, har man etter litt tid kunne ta glidetøylen av hesten og hesten går øvelsen uten problemer, uten glidetøyle!

Den første tiden jeg brukte det på diverse hester hadde jeg hele tiden som rettet på meg med engang glidetøylen ble for stram! Og det var mange ganger! Så det er veldig viktig at man ikke rir med det uten å være 100 % sikker på at man faktisk er erfaren nok. Selvom man tror den ikke er stram, er det godt mulig den er så stram at den kan få feil effekt!

Så om man vurderer å bruke det, ikke nøl med å få noen til å pirke på deg;) Men personlig mener jeg at man bør prøve å unngå det, det er heller ikke spesielt behagelig med alle de tøylene man skal holde styr på :p
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 24/01/2008 :  23:27:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Hanne quoter som vanlig Camilla(Arissa&Wilas)

Jeg var også ANTi-glidetøjle den gang jeg kom til Dk, for nu snart 3år siden. Jeg forstod ikke vitsen med det og nektet at ride med det. Men så skulle vi begynde og øve changementer, og Mille havde en tendens til at tage hovedet i været og løpe vekk fra det.

Jeg ble anbefalt av min trener på det tidspunkt og tage en glidetøjle på, slik at jeg kunne klare at holde den på plass. Det skal så sies at glidetøjlen blev holdt godt slakt, sådan at den, som Camilla(Ariss&Wilas) sagde har litt "rom" som den kan styrke seg på.

Dette gjorde at Mille bevarte roen i galoppen, og etterhvert begyndte og changere fra en rolig aktiv galopp i en godt bevart form.

Når changementene var sånn nogenlunde på plass tog jeg glidetøjlen av og red på normal trense, og da kunne jeg faktisk ride changementene uten problem.

En glidetøjle skal ikke brukes for og få hesten til og bøje nakken og den skal brukes med omhu og av folk som KAN ride med det og som kan dra nytte av det.

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.