hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest i trening VS hest på helfor
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Hest i trening VS hest på helfor
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 07/01/2008 :  23:28:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kommer av og til over annonser fra personer tilbyr seg å ta hest "i trening" for eiere som ikke har tid eller mulighet til å ta seg av hesten sin selv.
De er ikke så nøye på hvilken rase hesten er, men tilbyr godt stell, mosjon og variert trening, men EIEREN skal betale de månedlige kostnadene!!!

Men for meg høres dette ut som en måte å skaffe seg gratis helfor hest!

Når man låner hest på helfor er det jo normalt at man både trener og passer hesten - men da på egen regning!
Og hvis man tilfeldigvis er en bedre rytter enn eieren, eller ønsker å lære hesten noe nytt, så har man jo på en måte hatt hesten "i trening" for eieren allikevel!

Derfor blir jeg nesten litt provosert av sånne annonser!

Jeg mener at hvis man skal kreve betaling for å trene en hest, så må man kunne vise til å ha kvalifikasjoner utover gjennomsnittet . Og man må være istand til å oppnå resultater med hesten som eieren ønsker, men kanskje ikke klarer å oppnå selv.
Ellers heter det HELFOR i mine øyne. Og da bør man betale for hesten selv.

Hva synes dere?
Hvor går grensen mellom Helfor og hest i trening?

Noen som har synspunkter, eller har lagt ut eller svart på slike annonser?

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2008 :  08:22:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Ja jeg er ening med deg der. Ser flere skriver slike annonser uten å vise eller oppgi tydelige kvalifikasjoner om det å kunne TRENE hest, og ikke bare ri den. Så det der med helforhest eller hest i trening ser ut til å bli oppfattet som det samme, men det er det jo absolutt ikke.

Skal man ha hest i trening for en eier som betaler for dette så bør det vel være et visst utdannings nivå og kvalitetsmessig minstekrav. Det mener nå jeg. Om jeg skulle ha satt bort hesten min på for til noen ville jeg bare krevd at hesten fikk det stellet den hadde krav på og morsjonert regelmessig, mot at de som låner den bare betaler det det koster å ha han.
Men om jeg satte bort hesten min til trening hos noen og jeg som hestens eier også betalte for det, så ville jeg så absolutt har både krevd og forventet både utdanning av hesten og kvalitet over treninga.

Så dette er og bør være to vidt forskjellige "kontrakter" om jeg kan si det slik.

Jeg har også reagert og stusset litt over flere slike annonser.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/01/2008 :  03:14:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, slike annonser ville jeg satt et stooort spørsmålstegn ved.
De fleste som er kvalifiserte tilridere/trenere har MER enn nok å gjøre, og trenger IKKE annonsere etter hester å "trene". GODE tilridere har som regel ventelister....

I de fleste ridehest-miljøer er det alltid noen som vet om "noen" som evt. kan ta en hest i tilridning, og jeg har tilgode å se at noen av de jeg har hørt om, trenger å annosere etter hester...

Den gang jeg var frisk og gangfør, fikk jeg ofte spørsmål om å lære opp hester/ponnier til å bli gode terapihester, og selv om jeg ikke "tok inn" hester, kunne jeg gi gode råd (og det kan jeg vel enda). I den perioden jeg drev aktivt med terapiridning, og trengte fler enn mine to hester til virksomheten, fikk jeg lov til å vurdere alle hestene i stallen, og av 28 hester var 11 egnet til terapridning, hvorav et par bare trengte litt "skolering" for å tilfredsstille kravene til en terapihest.

Jeg skriver kun av egen erfaring, da jeg aldri har ridd på konkurransenivå, men VET og mener bestemt, at enhver hest MÅ og bør trenes til det den skal brukes til - enten det er skogsdrift, terapiridning eller sprang og dressur. Noen hester er "allroundere" mens andre er "spesialister", og det er eier som selv må finne ut av, eller vite, hva man ønsker av sin hest.

Hvis du eier en hest som du ønsker/håper skal bli en brukelig konkurransehest, så har de forskjellige grenene innen hestesport registrert personer som er "godkjente" innen sin gren.
Og, som sagt, de færreste trenger å "be om" å få hester inn til trening....
Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 09/01/2008 :  13:09:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er et godt poeng TBoysen. At proffe beridere sjelden trenger å søke etter hester i annonsene på hestemarked...

Dessuten tar de seg gjerne bedre betalt enn å bare få dekket de reelle kostnadene. De gjør tross alt en jobb som de skal tjene på.

Nei, det holder ikke å bare tilby "generell trening" av hesten for å kreve at eieren skal betale / dekke kostnadene mens man har den.

Mange som har holdt på med hest i noen år, har jo tilegnet seg kunnskap og erfaring nok til å kunne trene / videreutvikle en hest i større eller mindre grad.
Har man også sunt hestevett, og jobber jevnlig med den samme hesten over et tidsrom, så vil man stort sett oppnå fremskritt uansett.

Dette er ting jeg faktisk ville ha forventet av en betalende helfor-rytter også. Hvis jeg var nødt til å sette bort hesten min for en periode, ville jeg jo helst funnet en person som hadde interesse og evner til å trene / utvikle den slik jeg selv ville gjort.

Så jeg synes absolutt at lista bør ligge ganske høyt for at man skal kunne påberope seg retten til å ta betalt for å "trene" andres hester!
Man bør kunne vise til utdannelse eller ekspertise innenfor et visst område. Og man bør kunne oppnå merkbare resultater for eieren.

Hest er en kostbar hobby. Og de fleste som ønsker å holde på med dette, må regne med å betale for det.

Synes derfor det virker ganske frekt å annonsere etter hest på eiers regning, uten å kunne tilby særlig annet enn "å hjelpe" en heste-eier som ikke har tid selv!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.