hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bomløs sal.......
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bomløs sal.......
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2008 :  22:28:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Har du noen erfaring med bomløs sal? Nå snakker jeg om vanlig bpmløs ridesal (eks. slik som de selger på høøks) og ikke western.

Hvordan er disse å ri med?
De ser veldig behaglige ut, er de det?

Hvordan er disse å ri tur med, bl.a klatretur?

Går det ann å hoppe med den? Nå tenker jeg ikke på sprang trening, men et og annet hinder i terrenget.

Har du opplevd at en slik bomløs sal ikke passer på hesten?
Hvordan var evt. hesten den ikke passet på i ryggen sin?

Jeg vurderer å skaffe meg en slik bomløs sal, men vil gjerne vite litt mer før jeg bestemmer meg.

Blir veldig glad for svar

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Redigert av - *Skogli_Western_Riders* den 02/02/2008 22:35:37

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2008 :  23:13:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Ah...favoritt-salen min...! Har 3 stykker, jeg - en til hver hest - og en western. Alle er Barefoot, henholdsvis 1 Cherokee, 1 Cheyenne og 1 Arizona. Sistnevnte er western- modellen. Cherokee er den med mest knestøtte, (puter festet med borrelås som du kan flytte rundtomkring der det måtte passe best) Cheyenne er den som ser ut som Høøks-salen, og faktisk den jeg liker best nå. Til å begynne med syntes jeg det var veldig lite støtte ved kneet på den, og satt veldig "rett opp og ned" i forhold til hva jeg var vant med fra vanlig sal. Men etter litt "tilvenning" er det nå faktisk den jeg foretrekker å bruke....! Mest også fordi den er kortest i setet, og passer best på Mitsi, som er såpass stutt i ryggen.

Begge våre hester er ganske rette i ryggen, Pirilill er flat og bred over manken - Mitsi har noe mere manke, og er litt mere svai - men ikke mye. Har jeg hørt rykter om at høy manke ikke er optimalt??? hmmmm, det vet jeg ikke.

Ridemessig er salene kjempegode å ri med - og jeg er megafornøyd. Men obs - kjøper du Høøks-salen så vær snill å kjøp deg en "ordentlig" ANTI-SKLI-PAD....se link!
http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=21096 Synes paden Høøks har er ganske stusselig foret, samt at den har pus under...Hansi på BomfrisalNorge, uttalte til meg at antiskli burde vært påbudt på slike saler. Og det er jeg (blitt) veldig enig i....!!

Angående hopping med bomfri, det går så bra så. Ikke anbefalt med mye hopping pga belastning, men som du spør om - en og annen stokk eller bekk, går helt fint. Det står masse fin info på nettsiden til Bomfriosvosv. Som tursal er den jo helt eminent, klatring, tasseturer, rallyriding er jo det vi gjør her borte på denne siden av Mjøsa! Og jeg med mine ryggplager er blitt mye bedre med denne salen, siden det er så supermyk - og "retter ut" sitsen min. Har ridd med alle mulige slags paddinger mot ryggvondter, men det hjalp ikke noe særlig før jeg gikk over til bomløs.
Hestene er også veldig fornøyde!

Må bare nevne - jeg tok ut glassfiber-bøylen i fronten på salene mine, siden de var litt trange til mine hester. Har stappet inn armen på gamle Kiwi-gensern min, jeg - og det funker så fint så =)).

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 02/02/2008 :  23:39:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Jeg har den bomløse salen som Horze selger og pad'en som de har. Salen sitter som støpt på den ene hoppa mi, som er veldig flat på ryggen. Salen rørte seg ikke på henne. På den andre hoppa mi kunne salen røre litt på seg, ho har litt manke og ryggrad pga vekttap. På den tredje hoppen min rører salen veldig på seg... Dette er en lett og liten hoppe, som er i toppkondisjon. Antar at ho rett og slett ikke er rund nok for den salen...

Salen er deilig å ri i, men har enda ikke vært på klatreturer med den.

Ellen Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2008 :  16:10:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Takk for svar. Får bare mer og mer lyst på en slik bomløs ridesal. Har nå en bomløs westernsal, men ønkser en vanlig bomløs ridesal også :)
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2008 :  12:19:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
he-he, ja - jeg er blitt helt hekta jeg - driver å fantaserer om enda en Cheyenne, men i en kulere farge...Mannen min hyler i vrede, og har ingen forståelse for Valgfrihet - som jeg kaller det....Syltynn, jeg vet det! Derfor prøver jeg meg med " Jamen, det er jo bra å ha en i reserve - i tilfelle en må på reperasjon" - hvorpå han dramatisk peker på western-salen, som har blitt hengende. Så den funker heller ikke....Menn, altså. (han forstååååååår meg ikke!!!! he-he)

Jeg liker også tanken på - at med denne type sal, trenger jeg ikke å lure på om salen snart ikke passer lenger. Begge våre hester er stadig i utvikling ( en 4-åring og en 6-åring) - så jeg har slitt litt med å finne noe som passer de siste åra (året) . Pirilill er også litt skevt bygget, så sal til henne har jo ikke fungert. Paddinger på ene siden, fordi salen ikke ligger som den skal - eller så har den vært for trang på den "normale" siden - og passe på den andre. Nå slipper jeg det styret der også. Endelig!!

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.