hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kort Galopp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Kort Galopp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2008 :  14:24:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Noen som vet hvordan jeg kan lære hesten jeg ahr på for kort galopp?

Får hu opp i galopp lissom men med en gang jeg prøver og stoppe hu litt sånn at hu kan galoppere rolig går hu ned i hurtig trav:(

Noen som har noen tips?

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2008 :  17:19:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen som har et tips? Gå til toppen av siden

stine_r

Skrevet - 10/02/2008 :  17:42:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke at jeg er noen ekspert på dette, men..

Bygge muskler er jo fint hvis hun ikke har nok muskler til å bære seg i kort galopp. (klatring, serpentiner, volter, versader ++)
Ellers kan du prøve å fatte galopp f.eks i et hjørne og galoppere 3-4 steg også ta hun ned igjen til trav og gjøre dette på begge hender, men ikke altfor mye slik at hun syntes det er kjedelig!

Som sagt er jeg ikke noe ekspert på dette, men det skal nok funke etter hvert ;D
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2008 :  22:37:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Nå blir dette ren gjetning, men hvis det er den kaldblodstraveren du har på vipen din, så ser det jo ut som den fortsatt trenes litt i trav.
Nå vet jo ikke jeg noe om dette, så derfor ønsker jeg ikke å spekulere i hvordan den er å ri osv.
Men på et litt generellt grunnlag så blir dette å kreve litt mye, en hest som er avlet for trav- trent som travhest osv vil ikke ha dette så veldig naturlig i seg. Det du beskriver er at den "løper" og jeg kan se for meg at den løper seg litt inn i galoppen, og som du sier, når du skal minske går den ned i hurtig trav. På denne måten forstår jeg det som at den har litt fart når den først galopperer.

Nå vet jeg ikke hva du definerer som kort galopp, om det er at den skal galoppere litt mer sakte eller om den skal gå i samlet galopp.

Jeg vet heller ikke så mye om hvor mye du har ridd osv. Men sånn uten noe mer informasjon, så tror jeg f.eks å ri masse halvparader, tempovekslinger osv hadde vært fint. Samt det at den ikke får lov til å sette opp et hurtig trav før den går inn i galopp. Husk at den antakelig bare vil svare med å øke farten og bli sterk om disse overgangene skjer fra hånda. hesten må ris i overgangene.

For å få en hest til å fungere fint ridemessig er punkt 1 at den rett og slett er sterk nok.

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2008 :  13:42:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok:) takk for tipsene:) det du sier med at hun galopperer veldig fort er sant, når hu ført er i galopp så er det full galopp for og si det sånn.
Men jeg har tenkt på og spørre om og kjøpe og da vil jeg omskolere hu til ridehest.
kommer bare til og trene på kortgalopp/Rolig galopp hvis jeg får kjøpe hu. :)
Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 11/02/2008 :  14:55:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Både Anne Grundvig og Kari Steinhoden har sagt til meg at få en mere balansert galopp og balanserte og rolige overganger må man trave. Trave masse... Først når hesten har en balansert, rolig trav er den klar for å galoppere.

Dølahesten min dura fram i trav når jeg skulle gå fra galopp til trav, jeg fulgte dems råd, jobba masse med traven, og da satt det...
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2008 :  15:06:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Ja. det går ikke an å starte rett på galopparbeidet nei. Hesten må klare å baansere seg og bygge seg opp...( slik stjernekar sier) Det blir veldig urettferdig å kreve at denne skal gå i en rolig kort galopp. det som antakelig vil hende er at den bare blir stressa, og når det blir vanskelig/ tungt vil den nok veldig sannsynlig prøve å komme seg unna..f.eks ved å løpe.
Hvis du skal kjøpe en travhest- som har gått løp til nylig bør du belage deg på å ha god tid når det gjelder omskolering. Dette kan ta laaang tid, og det er lurt å starte i rett ende...

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2008 :  18:38:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok:) tusen takk for alle tips veldig fint og høre deres mening om saken:) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.