hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hard i munnen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hard i munnen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Sunniiva

Norway

Skrevet - 13/02/2008 :  18:21:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSunniiva  Svar med kopi av melding
Hei
Det har sikkert vært hundrevis av sånne her emner, men likevel ;p
Jeg har vært å prøvd en hest som jeg kanskje skal kjøpe, men hu er veldig hard i munnen. Hvis jeg skulle kjøpt henne, hvilket bitt burde jeg brukt? for tiden bruker hu vanlig trinsebitt og av og til tre-delt trinsebitt. Har dere også noen tips til hvordan jeg kunne fått henne mykere i munnen eller hva jeg nå skal si?

På forhånd: Tusen takk!

Mvh. Sunniva :)

SiljeOgSolveRoss

Skrevet - 13/02/2008 :  19:23:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ponnisen min var hard i munnen FØR jeg kjøpte han..
De prøvde da ett rett gummibitt.. Han er ikke hard i munnen mer, men
det kan hende det ikke virka, så de prøvde et annet bitt.. Det veit jeg ikke..
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 14/02/2008 :  01:14:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Problemet" med bitt og hester som er harde i munnen, er at dette er blitt "hovedkommunikasjonen" mellom hest og rytter - og at den andre påvirkningningene, som vekt, sjenkler, stemme og FORNUFTIG pisk, er blitt "borte" eller satt i bakgrunnen.

Bittet er blitt ratt, brems og håndbrekk, mens det egentlig bare skal være "ratt" - litt "mekanisk" sett.

Man skal egentlig ikke behøve å "draaa" i tøylene for å få hesten til å senke farten. Ideelt sett skal man bare kunne "vippe litt inn med lillefingeren" (hvis man holder tøylene riktig), så skal hesten ta det roligere, samtidig som man gir beskjed med "tungt sete", forholdende sjenkler og en tydelig kommando av "prrro" eller "sååå" - og hesten skal da - hvis den er godt nok innridd, lyde rytterens signaler om å senke farten eller stoppe helt.

Når en hest tar mye "vekt" på tøylene, og støtter seg til dette, kan en metode - til å begynne med, være å rett og slett slippe tøyletaket helt, så hesten altså ikke får noe å støtte seg til, og dermed blir forvirret og søker rytterens "råd" om hva den skal gjøre. Og SÅ kan man begynne å arbeide hesten opp mot et "mildt" tak i bittet, så den ikke blir en "jernhest i kjeften". Hvis en hest opplever å bli dratt og dratt i munnen, så vil den etterhvert bli "følelsesløs" i munnen, og lærer seg å tåle det harde grepet - som liksom aldri slipper taket.

Å stappe stadig tykkere bitt - av gummi, plast, og med eple- eller gulrot-smak - inn i kjeften på en hest, kan for enkelte gi motsatt virkning - at den aldri lærer seg å "lyde" bittet, men opplever det som en stadig "kamp", og at rytteren viser at h_n er usikker - altså ikke en leder, så hesten tolker det slik at DEN selv må - og kan - ta kommandoen.

For en del år siden var jeg i en satll, hvor ei svær tungdølhoppe var sjefen. Men hun var den beste terapihest, og klok som få. Hun ble ridd med et meget tynt - og etter manges mening "skarpt" bitt - men hun var så godt innridd, at selv det minste tak i tøylene fikk henne til å gå pent på tøylen. Og ikke minst, hun adlød stemme, siden hun også var innkjørt skogshest.

En stund etter at jeg hadde sluttet i stallen fikk jeg høre at "S...." var blitt så "vanskelig og hard", noe jeg syntes var merkelig. Ved et besøk i stallen fikk jeg se det "nye" hodelaget hennes, med et kjempetykt bitt - og da jeg fikk se hvordan det ble brukt, var sammenhengen klar: Det nye, "snille og tykke" bittet, var blitt til en "kamp" mellom hest og rytter, og hesten mislikte det tykke bittet sterkt, og skjønte ikke hvorfor rytterne dro henne så hardt i munnen.

Som en kontrast til tykke bitt: Jeg fikk høre av en ungarsk hestekar at man egentlig skulle kunne ri en hest med bare en sytråd i munnen - for DEN kjente den bedre i munnviken enn et tykt metallstykke.... Noe å tenke på...?
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 15/02/2008 :  20:13:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min var KJEMPE har i munnen før, hun gikk på et tykt trinse bitt hos gamle eier...

Jeg bytta til 3-delt ganske tynt og hun er blitt suuuuper

Prøvde nå 3-delt med eple, som T-Boysen sier, det fungerer ikke så bra... Hun var ikke halv parten så fin på det bittet...
Gå til toppen av siden

Sunniiva

Norway

Skrevet - 15/02/2008 :  23:28:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSunniiva  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar :)
Når jeg rir prøver jeg helst å bruke sjenkler, sete og stemmen mest, helst ikke tøylene. Men den ene hesten jeg har ridd litt, den får jeg det ikke til på :s i de to årene jeg har kjent hesten, så har han blitt brukt med stangbitt :o han er kjempe hard i munnen, og det hjelper jo ikke akkurat at man sitter å drar han i munnen, for han bryr seg ikke om det lenger. Jeg prøvde et mildere bitt på han en gang, men da skjedde det noe veldig dumt : / for han ble skremt av noe, så hev han meg av(jeg brakk lillefingern) og etter det red jeg han ikke på kjempe lenge, for han var så ustyrlig etter det :s jeg har ridd han igjen nå da, men han er liksom så vill av seg. Hvis denne hesten hadde vært f.eks din T. Boysen, hva ville du gjort med han, for å få han bedre? han er ikke akkurat en unghest nå for å si det sånn, men han har krefter som en virker det som. På stallen er han kjent som bulldosern. For de slapp han løs på bana en gang, og da løp han bare rett gjennom gjerde!
Hvis jeg kjøper den hesten jeg har vært å prøvd, så vil jeg hvertfall ikke at hu skal bli sånn som den hesten jeg har fortalt om nå og derfor vil jeg gjerne ha noen tips og råd til hvordan jeg kan få hesten jeg kanskje skal kjøpe mykere i munnen, lettere å styre med sjenkler osv : )

Takker masse for svar!

Mvh. Sunniva :)
Redigert av - Sunniiva den 15/02/2008 23:29:41 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/02/2008 :  01:25:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan ikke gi så mye råd om hester jeg ikke kjenner, jeg bare forteller om hester jeg HAR kjent. Og siden de fleste har vært terapihester, har de vært ganske så veloppdragne. Men jeg lærte mye om innridning av hester, og har lært opp en del i årenes løp.

Men jeg mener også at en hest som har farlige uvaner, skal det mye kunnskap til å "omskolere", og jeg har dessverre sett en god del av "feil hest til feil rytter" - med store frustrasjoner og farlige situasjoner som følge av dette.

Man kan lese "solskinnshistorier" om den umulige hesten som blir "reddet" av en ung rytter - men virkeligheten er ofte ikke slik. De som (endelig) får lov og råd til å skaffe seg egen hest, bør for all del IKKE skaffe seg et "redningsprosjekt" av en hest. Som regel går det ikke så bra, dessverre.

Det gamle ordtaket: "Om hesten visste styrken sin, let han ingen rida seg" er bare så altfor sant. I det øyeblikk en hest finner ut at den er "sjef" - ja, da er det fare på ferde.
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 17/02/2008 :  22:03:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter noen år med travere som er steinharde i munnen, har det ikke hjulpet meg å bruke sterkere bitt, det bare lurer deg selv. Jeg red løp med pessoa.
Men saken er at når jeg fikk fruen min mykere i munnen, brukte jeg todelt, tynt trinsebitt og gjorde masse øvelser, svingte hit og dit, red i forskjellige mønstre. Hadde med en dressurpisk og "veiledet" henne med den om hun ikke forstod hva jeg ville frem til. Dette hjalp veldig mye på min frøken. Masse helt enkle øvelser hvor det er masse svinging og stopping, og rygging.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/02/2008 :  01:54:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og for all del - når det er snakk om "harde" eller "myke" bitt - det er HÅNDEN som holder bittet som bestemmer hvordan det oppfattes av hesten.

Når man stapper et tjukt bitt som smaker eple inn i munnen på en hest som er vant til langt tøffere bitt, så vil den bare "gi f.." i dette "tøyset, og når da rytteren må dra enda hardere i det i håp om respons, blir det ikke noe godt ut av dette.

Og likedan, hvis man setter på et stadig skarpere bitt, og hesten "kan alt" om å takle tynne metalldingser i kjeften, så kommer man heller ikke videre.

Man må altså starte fra "bånn" - med å ikke gi hesten signaler gjennom munnen - og da snakker jeg ikke om bittless bridles/hackamore - bare at hesten ikke får signaler i munnen.

Jeg merker at dette tenderer mot NH - og det er ikke så galt, når det også kan kalles "sunt hestevett".

Har noen prøvd å ri en hest uten hodelag? Bare ridd på stemmen og vekten? - Sånn som han franskmannen på OHS? Det er ikke et "mirakel" - det tar bare litt lenger tid....

Hvis man skal "ta" en hest som er vant til harde tak i kjeften - så må den "overraskes" ved at man IKKE tar tak her, og så vil den prøve å "finne ut" hva rytteren ønsker på andre måter - og DA må rytteren vite hva som skal gjøres, for å "rettlede" hesten på andre måter.

Det er vel da ganske klart at slik rettledning må finne sted i et inngjerdet område....

Jeg mener ikke å skryte, men jeg kan ri min hest bare på stemme og ved å bruke vekt og vektoverføring.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 20/02/2008 :  18:25:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Enig med T.Boysen:)
Selv bruker jeg et tredelt bitt på min fjording, da det var dette som ble anbefalt da jeg skulle innri ham selv.
I begynnelsen styrte jeg med tøylene (svingte hit og dit, stoppet og rygget), og etterhvert gav jeg visse kommandoer for disse.
For eksempel:
Når jeg rygget, tok jeg i tøylene og sa "baak, baaak, baaaaak";)
Da ble han vant med at "baak, baaak, baaak" betydde at han skulle rygge.
Dette gjorde jeg med alt, og nå er det NULL problem for meg å ri uten noe utstyr på tur.

Jeg bruker altså ikke å ri uten noe som helst på tur, men jeg pleier å gjøre det på banen. Der kan jeg skritte, trave, galoppere, gå serpentiner (sikk-sakk) og ri i volte KUN ved hjelp av stemme og sjenkler.

Dette er noe en hest ikke kan av seg selv, så da er det greit å bruke stemmen til slike ting, og det er jo en måte å få en hest mykere i munnen på:)
Om han lærer at "tralalala" betyr at han skal gå saktere, så trenger du til slutt bare å si "tralalala" så går hesten saktere/stopper=P

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.